۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
هیچ  سدی شکسته نشد|  چانه زنی حق آبه ارس و هیرمند| هدیه ۲۶۰ میلیون متر مکعبی آب به سدها
سخنگوی صنعت آب:

هیچ سدی شکسته نشد| چانه زنی حق آبه ارس و هیرمند| هدیه ۲۶۰ میلیون متر مکعبی آب به سدها

قاسم زاده سخنگوی صنعت آب میزان آورده سیلاب برای سدها را ۲۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سیل های اخیر کمترین آسیب به زیرساخت‌های حوزه آب و برق وارد کرده و هیچ کدام از سدهای کشور نشکسته است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با وجود اخبار متعددی که درباره شکسته شدن سد خاکی در کرمان، سخنگوی صنعت آب می گوید که در پی سیلاب های اخیر هیچ سدی در کشور شکسته نشده است. فیروز قاسم‌زاده که امروز در یک نشست خبری سخن می گفت، درباره آخرین وضعیت مقاومت سدهای کشور تاکید کرد که هیچ کدام از سدهای کشور آسیب ندیده و تنها در استان کرمان یک بند خاکی ظرفیت ۳۵۰ هزار مترمکعب شکسته شد و با توجه به این‌که پیش‌بینی‌هایی که در مورد این مساله صورت گرفته بود، از دو روز قبل اطلاع داده بودیم و در همین راستا فرماندار منطقه اقدامات لازم را انجام داد.

او اضافه کرد: بخش عمده آب قبل از وقوع سیل تخلیه شد و شکسته شدن این بند مشکل چندانی را ایجاد نکرد، چرا که در پایین دست یک منطقه آبرفتی وجود داشت.

قاسم‌زاده همچنین درباره بر میزان افت فشار و کاهش کیفیت آب در کشور گفت: کمترین میزان آسیب وارد شد و در بخش‌هایی که شکستگی در حوزه توزیع صورت گرفت، با مشکلات موقتی روبه‌رو بودیم که آن هم در زمانی کوتاه برطرف شد و اکنون مشکلی وجود ندارد.

سدها بر اساس ورودی آب نرمال طراحی و ساخته می شوند برای آوردهای مقطعی و سیلاب یکباره نباید اقدام به ساخت سازه کنیم، برای ساخت سد حداقل آورد ۵۰ ساله را بررسی کنیم

سفر وزیر نیرو به افغانستان برای پیگیری حقابه هیرمند

سخنگوی صنعت آب درباره اینکه آیا اگر سازه و سد بیشتری احداث شده بود امکان جمع آوری آب بیشتری را از سیلاب داشتیم یا خیر، توضیح داد: بر اساس تمدن و توسعه ای که در دنیا و از جمله ایران اتفاق افتاده ساخت سد یکی از روشهای استحصال آب است. در ایران بعد از توسعه اقتصادی و اجتماعی بعد از انقلاب سدسازی در دستور کار قرار گرفت اما واقعیت این است که سدها بر اساس ورودی آب نرمال طراحی و ساخته می شوند برای آوردهای مقطعی و سیلاب یکباره نباید اقدام به ساخت سازه کنیم، برای ساخت سد حداقل آورد ۵۰ ساله را بررسی می کنیم تا مشخص شود که به طور متوسط چقدر آب آورد داشته است.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگر درباره آخرین وضعیت تخصیص حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته تصمیم وزیر نیرو این بوده که به افغانستان سفر داشته و با طرف افغان صحبت کنند تا توافقات لازم صورت بگیرد. امسال ورودی جدیدی اتفاق نیفتاده است و پیگیر این مساله هستیم.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که سیلاب‌های اخیر تاثیری در میزان حق‌آبه در هیرمند نداشته است، ادامه داد: در مرز جنوبی افغانستان بارش‌ها صورت گرفت به همین دلیل در میزان حق‌آبه نقشی نداشته است.

کدورت آب نداریم

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درباره وقوع سیلاب گفت: زمانی که هشدارهای نارنجی و قرمز از سوی سازمان هواشناسی کشور صادر می‌شود، تمام نیروها در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند. در همین راستا نیروهای عملیاتی از هفته گذشته تجهیز شدند و با توجه به اقداماتی که صورت گرفت، حداقل آسیب را داشتیم اما در حوزه شبکه‌های آب شهری برخی تجهیزات دچار مشکل شدند که آنهم کمتر از چند ساعت برطرف شدند.

قاسم‌زاده با اشاره به شایعاتی که درباره کدورت آب در مناطق مختلف کشور مطرح شده است، تصریح کرد: هیچ کدام از این شایعات صحت ندارد و آبی که در تصفیه‌خانه‌ها وجود دارد بدون کدورت است.

سیلاب اخیر حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای کشور را افزایش داد

سیلاب ۲۶۰ میلیون مترمکعب موجودی سدها را بالا برد
قاسم زاده با اشاره به میزان ورودی آب به سدهای کشور پس از وقوع سیلاب‌ها گفت: حدود ۲۶۰ میلیون مترمکعب ورودی آب به مخازن سدهای کشور بوده است.

او با بیان این‌که در تصفیه‌خانه هفتم تهران به دلیل آبی که وارد سد ماملو شده بود، با مشکلاتی مواجه شدیم اما اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد و آب موجود قابل استحصال است.

سخنگوی صنعت آب همچنین درباره آخرین وضعیت لایروبی سدها و رودخانه‌های کشور و تاثیر آن در وقوع سیلاب‌های اخیر گفت: انجام این کار برعهده وزارت نیرو بوده و از سال ۱۳۹۸ به بعد میزان لایروبی سه برابر افزایش یافته است و اکنون سالیانه ۱۰۰۰ کیلومتر لایروبی صورت می‌گیرد.

قاسم‌زاده افزود: لایروبی در بازه‌های دشت و کوهستان اتفاق می‌افتد که میزان آن در کوهستان کمتر بوده و سیل‌های اخیر عمدتا در مناطق کوهستانی اتفاق افتاده است.

در شرایط ترسالی و تحقق طرح‌های پیش‌بینی شده می‌توان نسبت به احیای دریاچه امیدوار باشیم اما اگر خشکسالی‌ها ادامه داشته باشد، نمی‌توان چندان به احیا امیدوار بود

امیدی به احیای دریاچه ارومیه نیست
او با اشاره به آخرین وضعیت احیای تالاب‌ها و حق‌آبه‌های زیست‌محیطی گفت: اولویت وزارت نیرو پس از تخصیص منابع شرب حق‌آبه‌های زیست‌ محیطی بوده امسال نیز این رهاسازی صورت اما در جاهایی که وزارت نیرو سازه‌ای ندارد، این موضوع وابسته به بارندگی‌هاست که در سیلاب‌های اخیر نیز شاهد ورودی‌های خوبی بودیم.

قاسم‌زاده درباره اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: قطعا دریاچه اورمیه احیاپذیر است چرا که در سال‌های ترسالی تراز دریاچه ارومیه رشد پیدا کرد و مثبت شد. اما در سال‌های خشک اثرات نامطلوبی را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: در شرایط ترسالی و تحقق طرح‌های پیش‌بینی شده می‌توانیم نسبت به احیای دریاچه امیدوار باشیم اما اگر خشکسالی‌ها ادامه داشته باشد، نمی‌توان چندان به احیا امیدوار بود.

قاسم‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت ساخت سدهای بختیاری و تنگ معشوره گفت: این دو سد مهم با وجود آنکه بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آنها می‌گذرد در دولت‌های قبلی به سامان نرسیدند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این دو سد جزو پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نیرو قرار گرفتند و هم‌اکنون با پیشرفت حدود ۱۰ درصدی، کارگاه عملیات اجرایی هر دو سد فعال است اما موضوعی که در خصوص ساخت این دو سد مهم وجود دارد، بحث تأمین مالی است که کارفرمای پروژه، در حال بررسی روی انتخاب سرمایه‌گذار و فاینانس خارجی است و در صورت مشخص شدن محل تأمین مالی، اجرای این پروژه‌ها سرعت خواهد گرفت.

تشکیل کمیته فنی ایران و ترکیه در حوزه ارس
او همچنین درباره سفر اردوغان به ایران و تصمیم گیری درباره پروژه داپ گفت: ما با کشور ترکیه حوضه آبریز مشترک نداریم اما سرشاخه های آب در این کشور است و اگر اقداماتی روی سدها داشته باشند روی ایران هم تاثیر منفی دارد، مثلا عملیات روی دجله و فرات منجر به ریزگرد در عراق و تحت تاثیر قرار دادن ایران می شود.

قاسم زاده با بیان اینکه ساخت و ساز ترکیه در حوزه ارس نیز ورودی به ایران را کاهش داده و کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهد، ادامه داد: در سفر اخیر اردوغان به ایران این چارچوب ها بررسی شد اکنون فضای همکاری بین دو کشور وجود دارد، قول دادند که کمیته فنی فعال شود و تفاهماتی داشته باشیم در کل فضا مثبت ارزیابی می شود.

کد خبر: ۱۶۵٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      0 0
      ای بابا
    • هموطن IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      7 0
      کاش وزیر نیرو سفری هم ببا مسئولان میگذاشت و از حق ابه زاینده رود و تالاب گاوخونی دفاع میکردند و از ظلم ۲۰ سال بر زاینده رود میگفتند
    • ز IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      7 1
      خدوند مهربان افقط کمک کرد روزی رسان فقط خداست بی منت خلق
    • وحید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      3 0
      یه شماره بانکی برای کمک به سیل زده ها اعلام کنید ولی خداییش به دست سیل زده ها برسونید
      • جیمی IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
        0 0
        بخداایما دروغ میگن مردم شهرم نابود شدن رفسنجان بعدسه روز یک مسئول نیامده مردم با دست خالی.بیشترین خسارت دادیم آب شرب نداریم آب لوله گاهی وصل میشه فقط گل هست با عکس ثابت میکنم خواهش میکنم به داد مردم رفسنجان برسید خیلی مظلوم واقع شدن
      • جمشید IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
        0 0
        بخدا هزارتومان پول حتی یک بکس آب معدنی برای مردم رفسنجان حکم طلا داره خواهشاً از مسیولین و مردم کمک بخواهید برای این شهر مظلوم که هیچ مسول و صداسیما به دادمون نرسیدن شمارم 09135470402. بخدا با عکس بهتون ثابت میکنم تماس بگیرید اینا همشون حرفای الکی که میزنن
    • محمد NL ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      1 0
      حق آبه ایران از افغانستان یک توطه جهانی توسط یهودیان صهیونیست وامریکای جنایتکار توسط زیر دستیهایشان ترکیه انجام پذیرفت از طرفی همین دولت‌های دست نشانده جنایتکاران آب هیرمند را خشک کردند وسفره مردم را نه که کوچک بلکه بر چیدن .وبا بی رحمی وپروئی جمعیت افغان را کوچاندن به همین سر زمین خشک وبی آب وعلف تا آخرین لقمه‌ای بی رمق آنهارا شریک شوند.
    • جمشید IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      چرا حرف الکی میزنی شهررفسنجان هنوز زیر گل و لای هستش آب شرب نداریم آب کلا قطع هست وقتی هم وصله گل میاد بیرون فقط حرف مفت میزنن بیشترین خسارت به شهر رفسنجان بود حتی اعلام نکردن .میتونم بلعکس ثابت کنم از آب و مناطق رفسنجان
    • جمشید IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      آقای قاسم زاده دروغ نگو خواهشاً رفسنجان بیشترین خسارت دیده و هنوز بعد سه روز هیچ مسیولین نیامده خیابان ها و خانه پراز گل هستش زیرگذرها پر آب آب شرب نداریم حتی آب سه. روز قطع هستش گاهی وصل میشه پر گل هست ازلوله میاد بلعکس ثابت میکنم
    • ناشناس IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      2 0
      شما حق آبه زاینده رود و تالاب گاوخونی و کشاورزان اصفهان را نمی دهید. اونوقت انتظار دارید طالبان حق آبه هیرمند را بدهد.