۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
امیدها به تداوم کاهش قیمت‌ جهانی گندم

امیدها به تداوم کاهش قیمت‌ جهانی گندم

کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی ادامه دارد به طوی که گندم روز گذشته بیش از ۹ دلار کاهش قیمت داشت.

به گزارش بازار، قیمت انواع کالاها از گندم، خوراک دام و طیور گرفته تا دانه‌های روغنی، شکر و برنج در ماه‌های اخیر رشد قیمت داشت اما پس از توافق هفته گذشته روسیه و اوکراین برای ادامه صادرات از دریای سیاه بیشتر کالاها با کاهش قیمت مواجه است.

دو کشور روسیه و اوکراین ۳۰ درصد غلات دنیا را تامین می‌کردند که پس از جنگ بین دو کشور حمل و نقل کشتی‌ها به دلیل ترس از امنیت شان متوقف شده است، حتی کالاها از جمله گندم در بنادر و کشتی‌ها مانده و امکان انتقال نیست.

هفته گذشته با حضور گوترش نماینده سازمان ملل متحد توافقی بین روسیه و اوکراین صورت گرفت که با ایجاد کریدور امن در دریای سیاه امکان انتقال این کالاها یعنی صادرات آن‌ها انجام شود این خبر به اندازه‌ای برای بازارهای جهانی خوشایند بود که توانست در یک روز قیمت گندم را بیش از ۴۷ دلار کاهش دهد و حتی قمیت به کمتر از زمان وقوع جنگ بین دو کشور رسید.

اکنون نیز کاهش قیمت‌ها با نوسان ادامه دارد، زیرا هنوز به طور قطعی صادرات اوکراین از سر گرفته نشده است. در آخرین روز کاری این هفته بازارهای جهانی، قیمت گندم با ۹.۲۵ دلار کاهش همراه شد و هر بوشل از این محصول به قیمت ۸۰۷ دلار و ۷۵ سنت به فروش رفت.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند در صورتی که محصولات محبوس شده در بنادر اوکراین به بازارهای جهانی ورود کند قیمت‌ها را متعادل کرده و نیز نگرانی از تامین برای بسیاری از کشورها را برطرف خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۵٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha