۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
سیل زدگان بی آب و برق مرزن آبادی| خانه‌های روی آب
بازار گزارش می دهد؛

سیل زدگان بی آب و برق مرزن آبادی| خانه‌های روی آب

 چالوس- باران تابستان باز در مازندران خسارت زد و با نمایان کردن ضعف ها دسترنج چندین ساله مردمان منطقه را برباد داده است، روستاهایی که آب و برق و تلفن ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: همه چیز از یک باران شروع شد و زمین تشنه مازندران که بیش از یک ماه آب و باران به خود ندید برابر امواج سهمگین سیلاب تسلیم شد و خشمش را با تخریب منازل و دشت زارها به نمایش گذاشت.

ردیابی سیلاب اخیر و دیگر سیلاب های مازندران زخم کهنه تخریب و تجاوز به بستر و حریم رودخانه را برملا می کند، رودخانه هایی که طی سال ها از مسیر خارج و تبدیل به خانه و ویلا شدند. طبیعت مازندران با حجم و دبی ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه سیلاب انتقام گرفت و در این بین شماری از روستائیان بی پناه طعمه سیلاب شدند و زندگی و کاشانه خود را از دست دادند و سیلاب نشین شدند.سیلاب در غرب مازندران و منطقه امل خسارت های کلان برجای گذاشت و تردد را برای ساکنان حدود هفت روستتای مرزن آباد سخت کرد و آنان را با مشکل روبرو کرده است.

کاوسی شهروند مرزن آبادی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سیلاب گذشته در روستایی واسپول و توابع آن خسارت های زیادی برجای گذاشته است، افزود: تخریب بستر و مسیل رودخانه ها از جمله عوامل بروز این سیل مخرب به شمار می رود.

وی با انتقاد از صدور مجوزهایی که در گذشته برای ساخت وسازهای بی رویه صادر شد، گفت: نتیجه تخریب طبیعت و دست اندازی به رودخانه ها و مسیل ها سیل خواهد شد و طبیعت انتقام خود را خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه چند تن از اقوام ما در روستاهای سیل زده زندگی و کاشانه خود را از دست دادند، گفت: سیل دسترنج و زندگی چندین ساله مردم را بر باد داد و لازم است دولت در این زمنیه تدبیر اساسی به خرج دهد.

سیل زدگان بی آب و برق مرزن آبادی| خانه‌های روی آب

روستایی دیگری با اظهار اینکه براثر سیلاب دو تا سه روستا کامل تخریب شدند، افزود: به دلیل شرایط خاص منطقه کوهستانی باید نسبت به امداد رسانی تسریع شود زیرا رودخانه گل ولای زیادی با خود آورده است.

درخشیده با تاکید براینکه باید تجهیزات لازم تخصیص داده شود، گفت: با یک لودر نمی توان کاری از پیش برد.

با گذشت دو شبانه روز از سیلاب مخرب در مازندران همچنان راه دسترسی برخی روستا قطع است و از نظر زیرساخت های آب و برق نیز دچار مشکل هستند. و روستائیان که آب و برق و تلفن ندارند. فرماندار چالوس با اظهار اینکه پاکسازی محور واسپول به دلیر، محور چهارباغ و احداث پل در اولویت است، افزود: روستای ساتره پل دسترسی می خواهد و برخی از نقاط رودخانه هم سطح جاده کندوان و از مصالح پر شده که با کمترین بارندگی دچار بحران می شویم.

پاکسازی محور واسپول به دلیر، محور چهارباغ و احداث پل در اولویت است و روستای ساتره پل دسترسی می خواهد و برخی از نقاط رودخانه هم سطح جاده کندوان و از مصالح پر شده که با کمترین بارندگی دچار بحران می شویم

سیدعلی قاسمی همچنین با اظهار اینکه در اکثر جاهان رودخانه مدفون شده است، خواستار اقدام فوری برای پاکسازی و لایروبی رودخانه برای پیشگیری از خسارت های احتماعلی شد.

وی با اظهار اینکه هنگام صبح به دلیل مه آلود بودن منطقه امدادرسانی با کمک نیروهای مردمی با سختی انجام شد، افزود: محور ارتباطی منطقه چهارباغ باید پاکسازی و نسبت به احداث پل اقدام شود.

قاسمی یادآور شد: رودخانه چالوس در برخی نقاط همسطح با جاده کندوان شد و با حداقل بارندگی شاهد پس زدگی و آبگرفتگی جاده می شود.

قطع راه ارتباطی چهار روستا
با گذشته ساعت ها همچنان مردم چهار روستای مرزن آباد از جمله واسپول و چهارباغ در سیلاب گرفتار هستند و راه دسترسی و آب و برق ندارند. سیل ۲۴ روستای مرزن آباد چالوس را تحت تاثیر قرار دارد و راه دسترسی و ارتباطی چهار روستای منطقه قطع شده است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه متاسفانه به هشدارهای ستاد مدیریت بحران در زمینه آبگرفتگی تونشده است، افزود: اراضی کشاورزی و برخی از دامداریها، مزارع پرورش ماهی و مسکن مردم در این حادثه دچار تخریب و حادثه شد.

سیل زدگان بی آب و برق مرزن آبادی| خانه‌های روی آب

سید محمود حسینی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه سیل در دو روستا خسارت ۱۰۰ درصدی داشته است، گفت: ۱۰۰ درصد خانه های روستایی این دو روستا تخریب شده است.

در بخش زیرساخت آب، سیلاب اخیر به تاسیسات آبرسانی رد مناطق مختلف غرب مازندران خسارت زد و بخشی از تاسیست آبرسانی این مناطق را از مدار خارج کرده است.

۴۰ خانه کامل تخریب شد
آسیب دیدن دو کیلومتر خط انتقال روستاهای مرج و یالده و دو کیلومتر خط انتقال و توزیع روستاهای امل از جمله خسارت سیلاب اخیر در مازندران بوده است. حسینعلی محمدی سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حجم بالای خسارت های ناشی از سیلاب اخیر در استان گفت: ۱۰۰ واحد مسکن در این حادثه آسیب دید که ۴۰ واحد کامل تخریب شده است.

وی با بیان اینکه دو مزرعه پرورش ماهی و دو تا هفت کیلومتر محور روستایی نیز تخریب و دچار سیل بردگی شده است، افزود: راه چهار تا هفت روستای مرزن آباد همچنان مسدود است.

وی رقم اولیه خسارت ها را بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: بیشتر خسارت ها در حوزه راه، ابنیه، مسکن، زیرساخت های آب، برق و ارتباطات بود و تلاش برای پاکسازی و مرمت مناطق آسیب دیده آغاز شده است.

محمدی حجم و دبی سیلاب اخیر را در منطقه مرزن آباد بی سابقه دانست و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه بیان کرد و افزود: راه های اصلی استان از جمله هراز و سوادکوه برای تردد باز ولی کندوان همچنان مسدود است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: این حادثه تاکنون شش کشته و ۱۰ مفقود داشته است.

کد خبر: ۱۶۵٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha