۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به گردشگری خراسان رضوی؛ هتل‌ها خواستار بازگشایی هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی کرونا به گردشگری خراسان رضوی؛ هتل‌ها خواستار بازگشایی هستند

مشهد- بزرگ‌ترین بخش اقتصادی خراسان رضوی از نظر ارزش‌افزوده و اشتغال، بخش خدمات است و محور عمده کسب‌وکارها در بخش خدمات، گردشگری حول محور زیارت بارگاه منور رضوی در مشهد است که حال تمامی خدمات درزمینهٔ سفر، اقامت و ... به دلیل شیوع کرونا تحت‌الشعاع قرارگرفته است.

خبرگزاری بازار؛ استان خراسان رضوی با تعداد دو هزار و ۵۰۰ واحد تأسیسات گردشگری رتبه اول کشور را در این زمینه دارد  و حال این مقام موجب شده که در شرایط کرونایی نیز بیشترین آسیب را نیز متحمل شود.

وجود جاذبه‌های گردشگری زیارتی در این استان و تأمین نیازهای روزانه جمعیت زیاد مسافر، فرصت‌های تجاری و کسب‌وکارهای متعدد در استان فراهم کرده و گردش مالی و اقتصادی بالایی را برای آن ایجاد کرده  است.

با این تفاسیر، شیوع کرونا و حذف مسافرت به مشهد در بهترین زمان از سال برای پذیرش گردشگر درحالی‌که این شهر هرسال پذیرای بیش از سه میلیون زائر نوروزی بود، تعطیلی اجباری همه دفاتر خدمات گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها، مهمان‌پذیرها، مجتمع‌های تجاری، مراکز تفریحی و گردشگری، واحدهای خدماتی مختلف در حوزه‌های گوناگون برای حدود دوماه ضربه سنگینی را برای کسب‌وکارهای خرد وارد کرده است.

تعطیلی بیش از ۲۵۰ هتل، بیش از ۴۰۰ هتل‌آپارتمان و تعداد زیادی مهمانسرا، زائرسرا و مسافرخانه که برای شب عید خود را آماده کرده بودند در ایام تعطیلات تابستانی حالا فشار مضاعفی به این صنعت وارد کرده است.

هزینه‌هایی که سربار شد

مدیر داخلی یکی از مراکز اقامتی مشهد در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته به دلیل اینکه در فصل پائیز ضریب اشغال تخت‌ها به کمترین حد خود رسید لذا بازسازی هتل‌آپارتمان را آغاز کردیم به امید اینکه در ایام عید این هزینه‌ها جبران می‌شود.

رامین صفاری بیان کرد: قبل از عید نوروز هم‌چنین نسبت به خریداری مقادیر بسیاری گوشت و هم‌چنین لبنیات و سایر مواد پروتئینی اقدام کردیم که متأسفانه با پیدا شدن سروکله این .بروس تمامی این هزینه نابود شد.

وی بابیان اینکه مواد غذایی خریداری‌شده تاریخ‌مصرف آن‌ها در حال اتمام است و چک‌های خرید سررسید شده است، بیان کرد: این در حالی است که تمامی کارکنان حقوق وعیدی خود را دریافت کرده و مطالبات سال جدید خود را طلب می‌کنند.

اعطای وام آن‌هم با سود بالا و یا تعویق مالیات و یا هزینه آب و برق دردی از هتل داران درمان نمی‌کند لذا دولت باید مشوق‌ها و یا سیاست‌های دیگری را در نظر بگیرد

این مدیر مرکز اقامتی بابیان اینکه اعطای وام آن‌هم با سود بالا و یا تعویق مالیات و یا هزینه آب و برق دردی از هتل داران درمان نمی‌کند، می‌افزاید: دولت باید مشوق‌ها و یا سیاست‌های دیگری را برای جبران خسارات هتل‌ها در نظر بگیرد.

صفاری بیان می‌کند: سه ماه برای پرداخت قبوض آب و برق و اقساط بانکی زمان داده‌شده است اما با پایان یافتن اردیبهشت ۳ ماه از تعطیلی این صنف می‌گذرد درحالی‌که اجازه جذب حتی یک مسافر را هم نداشتیم.

آسیب ۱۰۰ درصدی به بخش گردشگری

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در این راستا به بازار گفت: بر این اساس تحقیقات جامعی پیرامون شناسایی، میزان و شدت پیامدها و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از کرونا انجام گرفت لذا بخش خدمات ازجمله هتل‌های خراسان رضوی ۱۰۰ درصد و  دفاتر گردشگری با  ۸۸ درصد بیشترین ضرر را متحمل شدند.

علی‌اکبر لبافی بابیان اینکه پس‌ازآن حوزه آجیل و خشکبار ۸۵ درصد، پوشاک و کفش و صنایع‌دستی ۷۷ درصد، حمل‌ونقل برون‌شهری ۷۱ درصد و حمل‌ونقل درون‌شهری ۶۲ درصد آسیب‌پذیر بودند افزود: گردشگری یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی این استان است که کسب‌وکارهای مختلفی را درگیر خودکرده است.

وی  افزود: حوزه گردشگری، هتلداری، حمل‌ونقل و فعالیت‌های مربوط به تأمین غذا در شرایط شیوع کرونا به جد دچار مشکل شده‌اند.

فعالیت ۵۰ درصد اقتصاد خراسان رضوی در بخش خدمات

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بابیان اینکه حوزه خدمات استان که بیشترین خسارت را ناشی از شیوع کرونا متحمل شدند شامل ۱۰ رسته ‌می‌شوند، افزود: مهم‌ترین آن‌ها حوزه گردشگری و صنوف مرتبط با آن است.

 لبافی گفت: ۵۰ درصد از اقتصاد استان مربوط به بخش خدمات است و حوزه خدمات بخش قابل‌توجهی از میزان تولید ناخالص داخلی استان را در برمی‌گیرد و ۴۷ درصد از اشتغال خراسان رضوی نیز مربوط به حوزه خدمات می‌شود.

وی تأکید کرد در همین راستا و در مرحله نخست لازم است که نسخه‌ای برای جبران خسارت‌های بخش خدمات خراسان رضوی پیچیده شود.

بلاتکلیفی دفاتر گردشگری

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان خراسان رضوی در مشهد فعالیت دارند افزود: متأسفانه تعطیلی تمامی تورهای گردشگری قبل از سال بیکاری ۱۰ هزار نفر شاغل در این حوزه را به خطر انداخته است.

مجید فرقانی بابیان اینکه بیماری کرونا تمامی دفاتر را به تعطیلی کشاند بیان کرد: متأسفانه این موضوع موجب شدت تا بسیاری از دفاتر گردشگری و خدمات مسافری نسبت به تعدیل نیروهای خود اقدام کنند.

خسارت ناشی از شیوع کرونا به بخش گردشگری خراسان رضوی معادل ۱۰ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال برآورد شده است

وی با تأکید بر ضرورت حمایت از این صنف گفت: در بیش از ۵۰۰ دفتر خدمات مسافرتی فعال در استان بیش از سه هزار نفر اشتغال مستقیم دارند و درمجموع حدود ۱۰ هزار نفر معیشتشان در استان از طریق فعالیت این دفاتر تأمین می‌شود.

فرقانی با اشاره به این موضوع که هنوز برآورد خسارات وارده به دفاتر خدمات مسافرتی جمع‌بندی و نهایی نشده است افزود: تعطیلی دفاتر گردشگری که باوجود رف برخی محدودیت‌ها هنوز مشتری و استقبالی از آن‌ها وجود ندارد ضرر هنگفتی را تجربه کرده است.

درخواست هتل‌ها برای بازگشایی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه با رفع مانع سفرهای بین استانی لذا بسیاری از هتل داران خواستار بازگشایی مراکز اقامتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند به خبرنگار بازار گفت: در همین راستا نامه‌ای نیز برای تعیین تکلیف به معاون زیارت استانداری به‌عنوان نماینده این بخش در ستاد استانی مقابله با کرونا ارسال‌شده است.

یوسف بیدخوری بابیان اینکه بخش عمده‌ای از اقتصاد این استان به حوزه گردشگری گره‌خورده است افزود: تعطیلی واحدهای اقامتی از اسفند سال گذشته کارکنان و شاغلان بسیاری از هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، خانه‌های مسافر، دفاتر خدمات مسافرتی، شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت، اقامتگاه‌های بومگردی، راهنمایان گردشگری، مؤسسات آموزشی گردشگری، مجتمع‌های گردشگری و مراکز رفاهی و پذیرایی را به بیکاری کشانده است.

خسارت ۱۰ هزار میلیارد ریالی

وی در پاسخ به میزان خسارت واردشده به این صنعت در استان خراسان رضوی بیان کرد: خسارت ناشی از شیوع کرونا به بخش گردشگری این استان معادل ۱۰ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال برآورد شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: اگرچه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سفرهای بین استانی با اولویت سفرهای ضروری بلامانع اعلام‌شده است اما هنوز مراکز اقامتی این استان دچار بلاتکلیفی بوده و اجازه پذیرش مسافر و گردشگر را ندارند از همین رو این موضوع موجب شده تا فعالیت برخی خانه مسافرهای غیرمجاز پر رنگ‌تر شود.

کد خبر: ۱۶٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha