۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
اراده قوی برای جلوگیری کشت شالی در گلستان نیست
کارشناس کشاورزی گلستان:

اراده قوی برای جلوگیری کشت شالی در گلستان نیست

گرگان- جبلی، کارشناس کشاورزی گفت: قانون جلوگیری از کشت شالی و زیرساخت های لازم آن مهیا است اما اراده ای قوی برای جلوگیری از کشت شالی در گلستان وجود ندارد.

علی جبلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شالی یک محصول بسیار پر نهاده از لحاظ استفاده از کود و سموم است، اظهار کرد: به علاوه این محصول بسیار پرآب بر است تاجاییکه در درازمدت صدمات زیادی بر صنعت کشاورزی استان وارد می کند.

این کارشناس کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: تنها بخش غربی گلستان، آن هم در شهرستان هایی مانند بندرگز و کردکوی به دلیل استفاده از رودخانه های محلی قابلیت کشت شالی وجود دارد و در دیگر نقاط استان کشت شالی به واسطه آبیاری با چاه انجام می شود.

جبلی ادامه داد: این میزان استفاده از حجم آب برای کشت شالی، منجر به خالی شدن سفره های آب زیرزمینی، فرونشست دشت و شور شدن خاک را به همراه دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه قانون منع کشت شالی به واسطه چاه عمیق وجود دارد و در پروانه این موضوع ذکر شده که حق کشت شالی را ندارد، با اینحال برخورد مناسبی در این خصوص نمی شود.

جبلی با بیان اینکه بدیهی ترین بخش قانون در خصوص جلوگیری از کشت شالی اجرا نمی شود، متذکر شد: کشت جایگرین تنها می تواند مشوقی برای این باشد که کشاورزان را به کشت دیگر محصولات سوق دهد اما عامل بازدارنده در این خصوص نیست.

به گفته کارشناس کشاورزی گلستان، برای کشت جایگزین از محصولاتی که خاستگاه اصلی آن در گلستان بوده و از قیمت خوبی هم برخودارند غافل ماندیم و به جای آن اصرار به کشت جایگزین محصولاتی می شود که سازگار با منطقه ما نیست و در عین حال نیز بسیار پر نهاده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از محدودیت منابع آبی برخوردار هستیم باید کشت برنج را مانند بسیاری از کشورهای اروپایی به صورت فراسرزمینی انجام دهیم.

جبلی در پایان با تاکید بر این مسئله که اراده قوی در خصوص کشت شالی وجود ندارد، گفت: قانون و زیرساخت ها برای ممانعت از کشت شالی وجود دارد و با هوشمند کردن کنتورهای حجمی که بر روی چاه های آب نصب می شود می توان میزان خروجی آب را ارزیابی کرد و متوجه شد که این چاه برای کشت شالی استفاده می شود یا آبیاری قطره ای است.

کد خبر: ۱۶۴٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha