۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
آب رفتن تسهیلات سامانه‌های نوین آبیاری

آب رفتن تسهیلات سامانه‌های نوین آبیاری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تایید کم بودن تسهیلات سامانه‌های نوین آبیاری گفت: اعتبارات مان کم است، در سال گذشته برای سامانه‌ها کمتر از ۵۰ درصد تخصیص داشتیم.

به گزارش بازار، کشاورزی وابستگی شدیدی به آب برای تامین و تولید غذا دارد، اما به کارگیری شیوه‌های قدیمی و از طرفی تبخیر سریع آب، تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی را به دنبال داشته است.

شادفر، محقق و کارشناس کشاورزی گفت: ۲۵۰ میلیمتر متوسط بارندگی و آب استحصالی کشور است و ۱۰ برابر این مقدار تبخیر و تعرق داریم.

توسعه روش‌های نوین آبیاری عاملی مهم در استفاده بهینه از منابع آبی به شمار می‌رود.

قربانی، کشاورز تصریح کرد: با این روش آبیاری، می‌توانیم سه برابر بیشتر محصول برداشت کنیم.

نعمتی، کارشناس کشاورزی هم تایید کرد: می‌توانیم تا ۶۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم.
از حدود ۸.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و باغی کشور تاکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زیر پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.

عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در اینباره گفت: بیش از ۱.۶ میلیون هکتار شبکه‌های فرعی احداث شده است و ۳۰۰ هزار هکتار هم در پایاب سدها ما سامانه اجرا کردیم، به عبارتی تا الان ۲.۵ میلیون هکتار انواع سامانه‌های نوین آبیاری در کشور توسعه پیدا کرده است.

در همین حال، افزایش قیمت تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری موجب شده است که سهم و کمک بلاعوض دولت و همچنین آورده کشاورز به نسبت ۵۰:۵۰ شود. دولت در ازای اجرای هر هکتار آبیاری قطره‌ای و آبیاری بارانی ۳۰ میلیون تومان، و آبیاری کم فشار ۱۵ میلیون تومان به کشاورزان تسهیلات ارائه می‌کند. به عبارتی با توجه به نرخ تورم و افزایش تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در واقع کمک ۸۵ درصدی دولت به ۵۰ درصد کاهش یافته است و آورده کشاورزان از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.

نعمتی، کارشناس کشاورزی درباره هزینه سامانه های آبیاری گفت: اگر بخواهیم یک هکتار آبیاری قطره‌ای اجرا کنیم بدون درنظر گرفتن هزینه استخر و برق و سایر تجهیزاتی که دارد حدود ۷۵ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، واقعا پرداخت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برای یک کشاورز سخت است.

عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در اینباره تصریح کرد: از حدود دو سال پیش که اعتبارات صندوق توسعه ملی دیگر برای این طرح‌ها قطع شد، با مشکل اعتباری مواجه شدیم. الان اعتبارات مان هم کم است، هم اینکه تخصیص هایمان صد در صد نیست. بطوری که در سال گذشته برای سامانه‌ها (آبیاری) کمتر از ۵۰ درصد تخصیص داشتیم.
کارشناسان معتقدند در آستانه برنامه هفتم توسعه، تسهیلات اعطایی دولت با قیمت واقعی تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری باید همخوانی بیشتری داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۴٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حبیب IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      با سلام‌ ابیاری قطره ای اهمیت بسیار زیادی دارد دولت باید بودجه ان را در اولویت قرا ر دهد با تشکر