۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
هزینه سرمایه گذاری ۷ برابر شده است
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

هزینه سرمایه گذاری ۷ برابر شده است

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: سرمایه گذاری برای برخی صنایع در گلستان توجیه اقتصادی ندارد چرا که هزینه سرمایه گذاری با دلار ۳۰ هزار تومان، بیش از هفت برابر شده است.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سیاست گذاری های اشتباه سبب شده برخی صنایع تبدیلی در استان کمتر از ظرفیتی که دارند فعالیت کنند، اظهار کرد: ۷۵۰ هزار تن گندم در گلستان تولید می شود اما تنها ۲۵۰ هزار تن آن در استان فرآورری می شود و کارخانجات گلستان تنها با ۲۵ درصد ظرفیت فعال هستند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: سرمایه گذاری برای برخی صنایع در گلستان توجیه اقتصادی ندارد چرا که هزینه سرمایه گذاری بر پایه دلار ۳۰ هزار تومان بیش از هفت برابر شده است.

وی در خصوص جذب سرمایه گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان اظهار کرد: هزینه سرمایه گذاری در برخی از صنایع به اندازه ای افزایش یافته که دیگر برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارد.

چوپانی گفت: در گذشته سرمایه گذاری بر پایه دلار چهار هزار تومانی انجام می شد اما اگر امروز قیمت دلار را ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم هزینه های سرمایه گذاری به بیش از هفت برابر افزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه برخی از سرمایه گذاری ها توجیه اقتصادی خود را از دست داده، افزود: در سه سال اخیر اضمحلال سود در تورم سبب عدم رونق اقتصادی شده است.

وی ضمن یادآوری این نکته که قاعده اضمحلال سود در تورم دامن گیر واحدهای تولید شده، خاطرنشان کرد: وقتی واحدهای تولیدی می خواهند سود حاصل از فروش را به چرخه تولید بازگردانند برای خرید مواد اولیه ۱۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت ایجاد شده که این توان خرید آنها را به شدت کاهش می دهد.

چوپانی با تاکید بر این مسئله که سیاست گذار کلان اقتصادی باید به این موضوع توجه کند تا واحدهای تولیدی مورد ظلم واقع نشوند، متذکر شد: امیدواریم بعد از هدفمندی یارانه ها سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تامین و تاب آوری آنها افزایش یابد تا در این صورت حاشیه سود آنها بتواند بر تورم غالب شود.

کد خبر: ۱۶۴٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha