۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از تعهدات دولت قبل
سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد

پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از تعهدات دولت قبل

با فروش اوراق مالی اسلامی، منابع مالی احداث و تکمیل فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، بازسازی و مقاوم سازی فضای فیزیکی فرسوده دانشگاه‌های وزارت علوم و جهاد دانشگاهی تامین می‌شود.

به گزارش بازار، در هفته چهارم تیر ۱۴۰۱، ۸۲۹ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی فروش و به خزانه واریز شد.

به استناد قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شده است به منظور تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز از طریق واگذاری دارایی‌های مالی نسبت به انتشار ۱۰۳ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی اقدام کنند.

به استناد مفاد بند ب تبصره (۵) قانون بودجه به دولت اجازه داده شده است برای تامین مصارف این قانون تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی که منطبق بر قوانین و مقررات و در چارچوب عقود اسلامی باشد، را منتشر نماید. همچنین بازپرداخت اصل و سود و هزینه‌های مربوط به انتشار اوراق در جداول شماره (۸) و (۹) قانون بودجه پیش بینی و قابل پرداخت است.

به استناد جزء (۱) بند ط تبصره (۵) مقرر است ۳ هزار میلیارد تومان از اوراق مالی اسلامی بابت احداث و تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اولویت مدارس روستاهای فاقد مدرسه یا دارای مدرسه کانکسی و عشایر و دانشگاه فرهنگیان به مصرف برسد.

همچنین به استناد جزء (۲) بند ط تبصره مذکور به دولت اجازه داده شده است ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر و جهت تعمیر، نگهداری، بازسازی و مقاوم سازی فضای فیزیکی فرسوده و یا درحال تخریب دانشگاه‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جهاد دانشگاهی به مصرف برسد. علاوه بر آن به استناد جزء (۳) بند ط جهت آب و راه روستایی و عشایری، احیای قنوات اجرای طرح‌های هادی روستایی با اولویت روستایی که فاقد راه احداثی و غیر آسفالته است و جمعیت هلال احمر اجازه انتشار ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را داده شده است.

با توجه به اهمیت احداث و تکمیل طرح‌های نیمه تمام مهار و تامین آب کشور با اولویت طرح‌های مرزی گرمسیری و سردسیری و طرح‌های برق آبی، اجازه انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی نیز به دولت داده شده است.

دراجرای مفاد تبصره قانونی یاد شده و آیین نامه اجرایی آن (موضوع تصویبنامه شماره ۱۵۵۳۲/ت۵۹۷۷۹هـ مورخ ۴/۲/۱۴۰۱ که جزء اولین آیین نامه‌های اجرایی مصوب تبصره‌های قانون بودجه سال جاری است) و تصمیمات کمیته بند "هـ" تبصره مذکور، برنامه‌ریزی برای انتشار انواع اوراق مالی اسلامی از خرداد ماه سال‌جاری با هماهنگی این سازمان، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید و تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی جهت تحویل به طلبکاران منتشر و واگذار شده است و از محل انتشار نقدی اوراق اسلامی نیز طی برگزاری ۹ هفته حراج وزارت امور اقتصادی و دارایی، در مجموع ۲۲۷۳۴ میلیارد تومان فروش نقدی اوراق و واریزی به خزانه انجام شده است. خریداران اوراق مالی اسلامی دولت نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و بانک‌ها و موسسات اعتباری می‌باشند.

شایان ذکر است همانند سنوات گذشته و در راستای پایبندی دولت به بازپرداخت به موقع اصل و سود اوراق مالی اسلامی منتشره در سنوات قبل در چهار ماهه ابتدای سال جاری در مجموع ۴۹ هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان تعهدات سررسید شده اصل و سود اوراق منتشره سنوات قبل به خریداران (اعم از بازار پول و سرمایه) پرداخت شده است که تقریبا ۲ برابر رقم انتشار نقدی از ابتدای سال است.

با توجه به تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا و به منظور اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی که نهادهای دامی مورد نیاز خود را با قیمت‌های جدید تامین می‌کنند، به دولت اجازه داده شده است نسبت به انتشار و واگذاری ۱۵ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی (مازاد بر سقف مندرج در قانون بودجه سال ۱۴۰۱) منتشر کند و در اختیار بانک کشاورزی قراردهد. بانک کشاورزی نیز موظف به تامین و اعطای ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای مذکور معرفی شده از طریق وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. براین اساس اقدامات لازم در خصوص انتشار و واگذاری اوراق مذکور نیز توسط این سازمان با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده است.

کد خبر: ۱۶۴٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha