۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
آبرسانی از تالوار کلید واژه‌ آبادانی همدان
یادداشت؛

آبرسانی از تالوار کلید واژه‌ آبادانی همدان

همدان-«نخستین بارقه‌های امید که از سفر رئیس‌جمهور به همدان در ذهن‌ها متبادر می‌شود رسیدگی به وضعیت بحرانی و تنش‌زای کم‌آبی مناطق مختلف استان است».این جمله ای از یادداشت فاطمه بختیاری است که می خوانید.

فاطمه بختیاری*؛ بازار: پیله‌های پیشرفت در استان همدان از پروانه شدن بازایستاده‌اند و مردم سخت چشم‌انتظار دستاوردهای مثبت سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به این استان هستند چراکه سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان همدان می‌تواند نقطه عطفی باشد تا کسالت چندین ساله مشکلات را از چهره سرزمین همدانا و شهرستان‌های اطرافش فروشوید و بزداید.

همدان کهن شهر قدیم با قدمتی سه‌هزارساله این روزها میزبانی رئیس‌جمهور را در دستور کار خود دارد کما اینکه هر آمدنی شیرین و گواراست چراکه با خود کلیدواژه‌هایی از امید را به همراه می‌آورد.

همان‌طور که به‌کرات به طرح مشکلات همدان پرداخته‌شده است، دیار همدانا چندین دهه پر افت‌وخیز را به لحاظ فرهنگی و اقتصادی از سر گذرانده است و بحران‌های مالی و اقتصادی باعث شده تا مردم این دیار با مشکلاتی روبرو باشند.

نخستین بارقه‌های امید که از سفر رئیس‌جمهور به استان و شهر همدان در ذهن‌ها متبادر می‌شود رسیدگی به وضعیت بحرانی و تنش‌زای کم‌آبی و خشک‌سالی مناطق مختلف استان است که این مهم می‌تواند با سرانجام رساندن انتقال آب از سد تالوار به همدان دارای سرنوشتی خوش باشد چراکه حدود ۱۸ سالی می‌شود نفسش در وعده‌ووعیدها بندآمده و قطع‌شده است

نخستین بارقه‌های امید که از سفر رئیس‌جمهور به استان و شهر همدان در ذهن‌ها متبادر می‌شود رسیدگی به وضعیت بحرانی و تنش‌زای کم‌آبی و خشک‌سالی مناطق مختلف استان است که این مهم می‌تواند با سرانجام رساندن انتقال آب از سد تالوار به همدان دارای سرنوشتی خوش باشد چراکه حدود ۱۸ سالی می‌شود نفسش در وعده‌ووعیدها بندآمده و قطع‌شده است.

اتمام پروژه‌های مختلف نیمه‌تمام عمرانی و شهری در جای‌جای استان همدان شاید از دیگر محورهای مثبت سفر رئیس‌جمهور باشد چراکه برخی طرح‌ها غبار فراموشی گرفته و در چشم‌انتظاری افتتاح جانشان به لب رسیده است که در ذکر یک نمونه تنها به این بسنده می‌کنیم که ورودی شهر درخورشان همدان نیست چراکه علاوه بر اینکه زشت نشان دادن چهره همدان مشکلات ترافیکی بسیاری را منجر شده است.

پروژه‌های نیمه‌تمام را که کنار بگذاریم نبود گردش مالی و اقتصادی در استان همدان هم جای گفتن دارد چراکه اگر بود چرخ‌های زنگ‌زده اقتصاد را به چرخش و تکاپو وامی‌داشت.

وقتی گردش مالی در جریان باشد و بودجه‌ای درخور توجه از سوی دولت به استان تزریق شود به چرخش درآوردن صنعت و احیای واحدهای تولیدی سرعت می‌گیرد ضمن اینکه باید به نحوی اعتمادسازی صورت گیرد که ذره‌ای از سرمایه مردم در بانک‌ها انباشت نشود و مسکوت نماند بنابراین باید تحولی عظیم در نظام بانکداری و سرمایه‌ای ورق‌ بخورد تا خون تازه‌وارد رگ‌های بی‌جان شرکت‌های کوچک و بزرگ صنعتی جریان یابد.

متأسفانه در چند سال اخیر مجریان و مسئولین امر در استان همدان با کلیدواژه‌های مسموم اداری و ادواری باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان شده‌اند

از سوی دیگر متأسفانه در چند سال اخیر مجریان و مسئولین امر در استان همدان با کلیدواژه‌های مسموم اداری و ادواری باعث فرار سرمایه‌گذار از همدان شده‌اند و تنگ‌نظری حاکم در استان امنیت خاطری برای آن‌ها ایجاد نکرده تا سرمایه‌گذار با طیب خاطر سرمایه خود را در همدان هزینه کند و رکود شغلی حاکم شده بشکند و برای حل مشکلات جوانان شهر که در بیکاری و عدم ثبات شغلی روزگاری مشوش و بحرانی را می‌گذرانند قدمی برداشته شود.

مشکلات ریزودرشت آن‌قدر استان را احاطه کرده که نمی‌توان گفت کدام‌یک در اولویت انجام کار قرار دارد گویی درهم‌پیچیده و زنجیروار به هم متصل شده‌اند اما حل یکی از آن‌ها زمینه حل مابقی را نیز فراهم خواهد کرد.

متأسفانه استان همدان نه آن‌گونه که بایدوشاید صنعتی است نه گردشگری و حتی کشاورزی چراکه هریک از این محورهای توسعه و پیشرفت در عمق مشکلات گرفتار آمده‌اند و دستی آن‌گونه که بایدوشاید به سر و روی آن‌ها کشیده نشده است که بتوانند استوار و بدون تکانه‌ها مقاوم بایستند؛ گویی هرکدام به‌نوعی با تهدیدها و استراتژی‌های مدیریتی ناموفق مواجه شده‌اند تا آنجا که کمبود آب کشاورزی استان را به قهقرا برده و کشت بیشتر محصولات کشاورزی را از رده خارج کرده و رمق از دست و پای کشاورزان این خطه گرفته است.

از دیگر مصائب و مشکلات عدم وجود صنعت مادر در همدان است ضمن اینکه همدان هیچ‌گاه نتوانسته خود را به سمت صنعتی شدن بکشاند چراکه ضعف‌های درون مدیریتی و نگاه‌های مستأصل برخی مدیران اجرایی از قدیم تا به امروز باعث شده استان همدان نتواند در عرصه صنعتی شدن اقتصاد بیمارش و بیکاری جوانانش را درمان نماید؛ چنانچه از صحبت‌های فعالان در عرصه صنعت به ‌گوش می‌رسد هر بار که کسی خواسته قدمی درراه صنعت و فعالیت‌های صنعتی بگذارد نفس صنعت را در نطفه خاموش کرده‌اند و مسئولین و مدیران غیرمتخصص در بخش صنعتی با چالش آفرینی در این حوزه باعث شدند مسیر آن‌گونه که در توان متخصصین امر صنعت وجود دارد طی نشود و از این رهگذر موفقیتی عاید استان نگردد.

ازنظر گردشگری هم استان همدان علیرغم تلاش‌های بی‌شماری که انجام‌گرفته نتوانسته در حوزه و طیف کاری گردشگری موفق قد علم کند و هرروز گردشگری استان با ‌گره‌های کوری روبرو شده و مشکل بر مشکلات اضافه‌شده است.

دقیق که می‌شویم به‌خوبی درمی‌یابیم که مشکلات ریزودرشت چگونه بر پیشرفت اقتصادی استان سایه سنگین افکنده و بر آن فائق آمده چنان‌که توان برخاستن و احیا شدن از استان همدان ‌رفته است و استان همدان که می‌توانست موفق‌ترین استان در میان استان‌های لااقل غرب کشور باشد آن‌چنان در مشکلات فرورفته که تقریباً چشم را برهر موفقیتی بسته است.

اینک در آستانه سفر رئیس‌جمهور به استان و شهر همدان همگی منتظریم که ببینیم چه تحول و شتابی برای حل مشکلات استان از آستین همت هیئت دولت برمی‌آید، گرچه هیچ‌کس منتظر معجزه برای حل مشکلات نیست اما انتظار می‌رود لااقل نصف مشکلات یا به‌صورت عاجل یا به‌صورت مرحله‌ای تندوتیز و موفق انجام شود و با چندین تکانه مدیریتی و نگاه فراشمول سرمایه‌ای پیشرفت قابل‌توجهی نصیب شهر و استان همدان شود.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۶۴٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha