۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
افت ۴۰ درصدی تولید لپ تاپ درجهان/ تولیدملی راهکار مقابله با رکود تحریمی- کرونایی
دولت از صنایع الکترونیکی ایرانی حمایت کند

افت ۴۰ درصدی تولید لپ تاپ درجهان/ تولیدملی راهکار مقابله با رکود تحریمی- کرونایی

برآورد تحلیل‌گران نشان می دهد که شاهد ‌افت ۲۰ تا ۴۰ درصدی عرضه لپ تاپ در بازارهای جهانی طی سال میلادی جاری خواهیم بود و بازارهای لپ تاپ و تبلت داخلی هم بدون هیچ گونه نشانه ای از رونق در سایه رکود سنگین به فعالیت خود ادامه می دهند.

احمدرضا صباغی، خبرگزاری: نمیتوان به سادگی از شیوع ویروس کرونا و آثارش بر بازار الکترونیک جهان گذشت. وقتی ویروس کرونا در چین اولین قربانی خود را گرفت گویا بازار وسایل الکترونیک به کما رفت تا جایی که دنیای دستگاه‌های هوشمند و لپتاپ‌ها به شدت افت قیمت و فروش را تجربه کردند که همچون شوکی ناگهانی بود.همچنین نباید از نزول واردات وسایل الکترونیکی همچون لپ تاپ و تبلت به کشور غافل شد که وقوع همین اتفاق افزایش بی سابقه قیمت‌ها را رقم زده است.

 برآورد تحلیل‌گران به گونه ای است که احتمالا شاهد افت 20 تا 40 درصدی عرضه لپ تاپ در بازارهای جهانی را در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهیم بود.

در ایران با شیوع ویروس کرونا و اعمال تحریمهای ظالمانه وضعیت برای فروشندگان و مشتریان وسایل الکترونیک سخت تر از گذشته شده است.در واقع با توجه به اینکه ورود بسیاری از محصولات الکترونیکی از کمپانی‌های مختلف مشمول تحریم می شوند با شیوع گسترده ویروس کرونا شاهد واردات قطره چکانی در زمینه محصولات الکترونیکی همچون لپ تاپ و گوشی هوشمند به کشور خواهیم بود. راهکار برون رفت از شرایط سخت کنونی چیست؟

در سالی که ازسوی مقام معظم رهبری بنام جهش تولید نامگذاری شده است دولت باید از تولید وسایل الکترونیکی همچون لپ تاپ و موبایل با توجه به شیوع ویروس کرونا حمایت کند تا در شرایط تحریم و وقوع بحرانهایی همچون کرونا بازارهای داخل کشور با مشکل عرضه محصولات با قیمت مناسب به مشتریان روبرو نشوند.

بازارهای لپ تاپ و تبلت بدون هیچ گونه نشانه ای از رونق در سایه رکود سنگین به فعالیت خود ادامه می دهند

رکود سنگین هدیه کرونا به فعالان الکترونیک

سیدمهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با بیان اینکه به دلیل رکود بازار لوازم کامپیوتری، قیمت کالاهایی مانند هارد، رم، اکسسوری، فلش مموری، تبلت و لپ تاپ با کاهش مواجه شده است افزود:متاسفانه بازارهای لپ تاپ و تبلت بدون هیچ گونه نشانه ای از رونق در سایه رکود سنگین به فعالیت خود ادامه می دهند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به خرید لپ تاپ و تبلت از کشورهای چین، سنگاپور، تایوان و هنگ کنگ بر مبنای نرخ دلار آزاد گفت: از آنجایی که تکنولوژی به روز ارتقا می یابد نمی توان کالاهای رایانه ای که با نرخ دلار آزاد و به روز خریداری می‌شود را در انبار نگه داشت و باید آن را به قیمت روز بفروش رساند، حتی اگر ضرری به فروشنده تحمیل شود.

وی اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا تولید لپ تاپ و تبلت را در سراسر جهان با کاهش روبرو خواهد کرد و به طور قطع این روند آثار منفی خود را بر بازار ایران خواهد گذاشت هرچند نباید از اوج گرفتن نرخ ارز در سایه شیوع ویروس کرونا غافل شد که آسیب جدی به صنایع الکترونیک کشور وارد خواهد کرد.

میرمهدی خواستار حمایت دولت برای تولید لپ تاپ ساخت ایران شد و افزود:وقتی کشور ما با مشکل بزرگ تحریم روبروست چاره ای جز رونق تولیدملی نداریم ودر این مسیر ایده های خلاق نخبگان علم الکترونیک از سوی مسئولان باید برای تولید ایرانی محصولات الکترونیک به کار گرفته شود تا دیدگاه مشتریان از تمرکز روی بازارهای خارجی به بازارهای داخلی معطوف شود.

تولیدملی راهکار مقابله رکود صنعت الکترونیک

آناعلیخانی از فعالان بازار دیجیتال با اشاره به اینکه بازار لپ تاپ و گوشی‌های هوشمند در فضای پسا کرونا نیازمند تسهیلات و بسته‌های دولتی هستند افزود:متاسفانه با توجه به اینکه از یک سو تحریم را داریم و از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا،باید به این نکته مهم توجه کرد که فعالان بازار محصولات الکترونیک همچون لپ تاپ و گوشی‌های هوشمند فقط می توانند به انتظار فروش محصولاتشان کرکره مغازه‌های خود را بالا ببرند زیرا با کاهش حجم نقدینگی در فضای پساکرونا بسیاری از مردم از خرید یا تعویض کالاهای الکترونیکی منصرف می شوند که وقوع این اتفاق آسیب جبران ناپذیری را به بازار محصولات الکترونیکی داخلی وارد می‌کند.

وی تصریح کرد:رفتن به سوی تولیدملی در صنعت الکترونیک می تواند در دراز مدت راهکار مقابله با تحریم و آثار وقوع اتفاقاتی هچون شیوع ویروس کرونا در کشور باشد زیرا با تولید محصولات الکترونیکی می توانیم نیازهای کشور را در داخل تامین کنیم.

علیخانی افزود:اگر در حوزه محصولات الکترونیک کشور به خارج از مرزها وابسته باشد در این صورت با نوسانات ارزی هرچند محدود شاهد تغییر قیمت کالاهای الکترونیکی در کشور خواهیم بود اما اگر شاهد تولید محصولات الکترونیکی در ایران باشیم در این صورت مشتریان و حتی فروشندگان زمان و هزینه زیادی را برای خرید قطعات از خارجی ها صرف نمی کنند و می توانند با قیمت مناسب قطعات موردنظر خود را در کشور خریداری کنند.

این فعال بازار دیجیتال خواستار بسترسازی مناسب ازسوی دولت برای ورود دانشگاهیان به منظور ساخت قطعات الکترونیکی بازار دیجیتال شد و اضافه کرد:ارائه بسته های تشویقی برای شروع به کار تولید لپ تاپ و گوشی هوشمند در کشور باید توسط دولت انجام شود تا شاهد رقابت نخبگان و فارغ التحصیلان رشته های آی تی و هوش مصنوعی در این حوزه باشیم.

وی خاطرنشان کرد:به طورقطع اگر دانشگاهیان با همت دولت برای تولید لپ تاپ و گوشی هوشمند ایرانی قدم بردارند ایران به قطب تولید محصولات الکترونیک در خاورمیانه و حتی آسیا مبدل خواهد شد.

کد خبر: ۱۶٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha