۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
ساماندهی زیرساخت ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال کشور
معاون وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

ساماندهی زیرساخت ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال کشور

معاون وزارت جهاد کشاورزی از زیر پوشش طرح جامع زیرساخت‌ های آب و خاکی قرار گرفتن حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان‌ های شمالی کشور خبر داد.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی پیاده‌سازی طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک استان‌های شمالی در منابع طبیعی نوشهر گفت: مطالعات این طرح از سال گذشته شروع شده، و یکی از اهداف آن با توجه به افزایش بارندگی در این مناطق نسبت به سایر استان‌ های کشور، استفاده بهینه از روان آب‌های استان‌های شمالی است، زیرا حجم زیادی از روان‌آب‌ها و آب سبز به دریای خزر می‌ریزد و باید از این رواناب‌ها استفاده بهینه کرد.

عباسی ارتقای امنیت غذایی و تولید را از دیگر اهداف فرآیند اجرای این طرح در این خطه شمال بیان کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی، جای توسعه افقی نداریم و در این طرح باید از تجارب بین‌المللی و داخلی همچون طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و سایر طرح‌های آب و خاک کلان در راستای افزایش کیفیت اجرای این طرح استفاده کرد.

این مسئول تصریح کرد: از آنجایی که کشور از آب و هوای گرم و خشک برخوردار است و مقدار بارندگی هم در ایران نسبت به سایر کشورها به لحاظ میانگین جهانی، حدود یک سوم است و قابلیت سه برابری تبخیر را دارد، بنابراین برای جلوگیری از هرز رفتن آب ناشی از بارندگی به دریای خزر این طرح به مانند بزرگ‌ترین طرح آبی و خاکی کشور اجرایی می‌شود.
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با اجرای کامل این طرح از خروج مقدار ۹.۴ میلیارد مترمکعب روان‌آب سه استان شمالی به دریای خزر جلوگیری خواهد شد.
عباسی بازسازی آب‌بندان‌ها، انتقال آب با لوله، توسعه ساخت سدهای لاستیکی، تجهیز و نوسازی اراضی، زهکشی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از مشخصات این طرح برشمرد و گفت: اگرچه از سال‌های گذشته نیز عملیات تجهیز و نوسازی اراضی در گستره حدود ۱۰ هزار و ۲۰ هزار هکتار در قالب طرح‌های استانی تعریف شده، اما عملیات آن به کندی صورت می‌گیرد.
این مسئول بدون اعلام میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح اعلام کرد: معاونت آب و خاک از طرق مختلف پیگیر تامین اعتبار برای این طرح ملی است که یک مورد آن بحث تهاتر نفت برای تامین اعتبار است.
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پایان گفت، یکی از اهداف برگزاری این نشست هم پیگیری این موضوع است که سعی بر آن است تا بتوان با همکاری روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های شمالی، کارشناسان فنی آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نقاط ضعف و قوت فرآیند اجرای این طرح را شناسایی و روند اجرای آن را سرعت داد.

کد خبر: ۱۶۴٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha