۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
 رشد ۴۸ درصدی درآمدی منابع بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته
وزیر اقتصاد خبر داد

رشد ۴۸ درصدی درآمدی منابع بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته

خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: وصول درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات و درآمد حاصل از مالیات در۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۸۰ و ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: ۳۱ تیر وضعیت مالی دولت در سال ۱۴۰۱ تهیه شد و پایان سال وضعیت مجامع و شرکت های زیادی مشخص شد.

وی ادامه داد: مهار تورم بعد از افزایش قیمتها در اردیبهشت و خرداد از اولویت‌های جدی رییس جمهور بود که تا پایان سال باید در اولویت ستاد اقتصادی دولت قرار بگیرد. عملکرد دولت در ۴ ماهه نخست امسال نشان می‌دهد دولت تا حد خوبی در جبران کسری بودجه موفق بوده است.

خاندوزی از رشد ۴۸درصدی درآمدی منابع بودجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۱۶ درصدی هزینه ها خبر داد و گفت: دولت روی این موضوع متمرکز بود تا بتواند درآمد پایدار بیشتری کسب کند. این یعنی جبران کسری بودجه در دستور کار دولت بود و در ۴ ماهه نخست امسال محقق شد.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش صادرات نفتی و نرخ تبدیل ارزی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات به خزانه در ۴ ماهه نخست امسال بودیم و این موارد از موارد ذیل تبصره ۱۴ بود و این باعث شد دولت با تنخواه کمتری وضعیت مالی خود را سامان دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضعیت صدور مجوز در درگاه ملی، گفت: یکی از نقاط مورد تاکید دولت در سال کمک به تولید، کاهش هزینه‌ها و رفع موانع تولید از جمله مجوزهاست که پیگیری می‌شود و تا کنون ۱۷۵ هزار درخواست مجوز موجه به دستگاه‌های دولتی وصول شده است که یک سوم این درخواست‌ها منجر به صدور مجوز شد و درخواست کننده بدون عبور از مسیر مراجعه حضوری تنها از طریق دولت الکترونیکی مجوز خود را دریافت کرد.

وی افزود: ۷۰ درصد دیگر در حال بررسی هستند و برخی دستگاه‌ها تخلف کردند و برخی هم در اتصال به شبکه ملی درگاه‌ها دچار مشکل هستند.

خاندوزی به سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه و موارد اقتصادی این سفرها اشاره کرد و گفت: این سفرها در راستای سیاست کلی و زیر چتر سیاست همسایگی که اولویت نخست سیاست خارجی است انجام شد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در سفر رییس جمهور روسیه بر اجرایی شدن محورهایی تاکید شده که درسفر آیت‌الله رییسی به روسیه انجام شده بود و در حال پیگیری اجرای آن هستیم که یکی از آنها اجرای روبل در واحد ارزی است.

خاندوزی گفت: با سفر رییس جمهور ترکیه به ایران ۸ سند و موافقت نامه بین تهران و آنکار امضا شد که مهمترین آن به قرارداد ۲۵ ساله انتقال گاز بر میگشت و مورد دیگر اجماع نظر روسای جمهور دو کشور بر افزایش سقف مبادلات تجاری بیش از ۳۰ میلیارد بود که امیدواریم در همین دولت شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارائه توضیحاتی درباره طرح هوشمندسازی یارانه نان، گفت: ۹۰ درصد خرید نان کشور ذیل این طرح انجام می شود و ۷۰ میلیارد تومان روزانه خرید نان ثبت می شود که ۱۰۰ میلیون قرص نان است.

وی ادامه داد: با سامانه محیا این امکان برای نخستین بار فراهم شد تا دولت نظارت کند که هر کیسه آرد چقدر مصرف می‌شود و چقدر انحراف در مسیر دارد، چون بسیاری از این آردها پخت نمی‌شد و با تکمیل این سامانه شاهد کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مجموعه آرد توزیع شده در خبازی‌ها باشیم تا به مسیر اصلی خود برگردد.

خاندوزی افزود: بیش از ۶۵ هزار واحد صنفی ما تحت پوشش این سامانه قرار دارد.

کد خبر: ۱۶۴٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha