۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
پرداخت دیرهنگام سود برخی شرکتها و لزوم اصلاح قانون
کارشناس بازار سرمایه:

پرداخت دیرهنگام سود برخی شرکتها و لزوم اصلاح قانون

مشکل پرداخت دیرهنگام سود نقدی برخی شرکت‌ها در بازار بورس اوراق بهادار با تغییرات در کلیات قانون تجارت و همچنین اصلاحات قانون بازار سرمایه ­قابل حل است. ­

به گزارش بازار، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه پیرامون پرداخت دیرهنگام سود برخی از شرکتهای بورسی، به ضرورت اصلاح قوانین در این باره اشاره کرد و گفت:به نظر می رسد درباره کلیات قانون تجارت می بایست یک اصلاح کلی انجام بشود و همچنین در نحوه حسابرسی و تعیین صورتهای مالی حسابرسی شرکتها هم یک سری موانع و مشکلاتی هست که آنها هم باید برطرف شود تا آن مهلت چهار ماهه اول برای تشکیل مجمع سالیانه پس از سال مالی، کمتر شود.

دارابی همچنین به اصلاح قانون بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در اصلاح قانون بازار سرمایه که قرار است در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح بشود مهلت هشت ماهه شرکتها برای پرداخت سود، به سه ماه کاهش پیدا کرده است که خودش به هر حال گام خوبی است.

دارابی دلایل تاخیر چند ماهه در پرداخت سود برخی شرکتهای بورسی را قوانین قدیمی دانست و افزود: قانون تجارت ما یک قانون قدیمی است و در آن مقرر شده شرکت ها چهار ماه پس از پایان سال مالی می توانند مجمع سالیانه خودشان را برگزار کنند و بعد از آن هم هشت ماه فرصت دارند سود نقدی را پرداخت کنند، اکثر شرکتها پرداخت سود را به انتهای این دوره محول می کنند و با توجه به تورمی که ما در اقتصاد داریم ارزش سود نقدی سهامداران به میزان قابل ملاحظه ای کاسته می شود.

این کارشناس سرمایه همچنین در اشاره به نقش مثبت سامانه سجام، تصریح کرد این سامانه توانسته است تا حدود زیادی، دریافت سود را نظم و نسق ببخشد: امسال با اجباری شدن پرداخت سود نقدی توسط سامانه سجام سهامداران یک انضباط و نظم و نسقی را در دریافت سود نقدی تجربه می کنند و قبلا مجبور بودند در همه بانکها حساب داشته باشند تا بتوانند سود نقدی را که هر شرکتی در یک بانک پرداخت می کرد دریافت کنند.اما هنوز این مشکل پرداخت با تاخیر، یعنی چهار ماه به علاوه هشت ماه مهلت، عملا سهامداران را آزار می دهد.

دارابی همچنین پیشنهاد کرد که با استفاده از تجربه مشابه جهانی، برخی از شرکتهای بورسی، سود علی الحساب به صاحبان سهام پرداخت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیرات مثبت اصلاحات در قانون تجارت و بازار سرمایه، گفت:با افزایش جذابیت سود نقدی سهامداران بیشتر تمایل دارند که سهم را نگه دارند و ما شاهد سرمایه گذاری بلندمدت آنها در شرکتها خواهیم بود.

کد خبر: ۱۶۴٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha