۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۹
وصول عادلانه مالیات با اجرای صحیح قانون پایانه‌های فروشگاهی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد

وصول عادلانه مالیات با اجرای صحیح قانون پایانه‌های فروشگاهی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می گوید اجرای دقیق این قانون، باعث ایجاد شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و وصول مالیات عادلانه و متناسب با عملکرد افراد می‌شود.

به گزارش بازار، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: اجرای دقیق این قانون، باعث ایجاد شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و وصول مالیات عادلانه و متناسب با عملکرد افراد می‌شود.

قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان گفت: بنده معتقدم برای تکمیل سیستم مالیاتی باید چند کار انجام شود، ابتدا اخذ مالیات از عایدی سرمایه بود تا منابع و نقدینگی را از فعالیت‌های غیر مولد به سمت فعالیت‌های مولد سوق داده و فضا را برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های غیر مولد و دلالی کاذب را ناامن کنیم که افراد دارایی‌هایشان را در بازارهای معاملات مانند خودرو، زمین و ... به‌قصد سوداگری که هیچ‌یک از مشکلات جامعه را حل نمی‌کند، سرمایه‌گذاری نکنند.

این نماینده مردم در مجلس مالیات بر مجموع درآمد را نیز از مؤلفه‌های اصلی برای تکمیل سیستم مالیاتی دانست و افزود: باید درآمدهایی که افراد از محل اجاره‌بهای ملک، سود سپرده، سهام، شغل و یا فعالیت‌های مختلف دریافت می‌کنند را محاسبه و در صورت عبور از نرخ مشخصی به‌صورت تصاعدی و پلکانی مالیات اخذ شود. از طرفی باید مالیات بر سود شرکت‌ها نیز کاهش پیدا کند تا افراد تشویق به فعالیت‌های رسمی و شفاف شوند و از فعالیت‌های خویش‌فرمایی و انفرادی فاصله بگیرند.

قادری اضافه کرد: مالیات بر سود شرکت‌ها با مصوبه مجلس و باهدف افرایش تولید و اشتغال در بودجه ۱۴۰۱ از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت و به‌زودی در قانون تأمین مالی و جهش تولید نیز با ایجاد زیرساخت‌هایی، موضوع را دائمی خواهیم کرد تا بخشی از سود واحدهای تولیدی که در همان واحد سرمایه‌گذاری می‌شوند از پرداخت مالیات معاف شوند. بی‌تردید عمده‌ترین منابع در دسترس برای شرکت‌ها منابع مالی خودشان بوده و می‌توان از آن‌ها به‌جای پرداخت وام در جهت توسعه فعالیت بهره برد.

وی با اشاره به مزیت‌های اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان تصریح کرد: اجرای دقیق این قانون، فعالیت‌های اقتصادی را شفاف کرده و باعث می‌شود مالیات متناسب با عملکرد افراد وصول شود و این در حالی است که درگذشته به‌نوعی، درآمد مالیات هرسال با افزایش درصد مشخصی از مالیات پرداخت‌شده سال گذشته افراد محاسبه و دریافت می‌شد که مبنای منطقی و کارشناسی نداشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش استفاده فروشگاه‌ها از دستگاه‌های کارتخوان و دریافت وجه از طریق کارت به کارت اضافه کرد: برای تکمیل سیستم مالیاتی با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی حجم نقل‌وانتقال پول برای اشخاص نیز موردبررسی قرارگرفته و از آن‌ها نیز مالیات اخذ می‌شود؛ لذا راه فرار و یا دور زدن قانون وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه این سیستم به‌مرورزمان تکمیل‌شده و خریدوفروش با چک نیز لحاظ خواهد شد و از طرفی دستگاه‌های کارتخوانی که به سامانه مالیاتی متصل نباشند، جمع‌آوری می‌شوند.

کد خبر: ۱۶۳٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha