۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
خسارت تاخیر در اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی معادل ۴ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد

خسارت تاخیر در اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی معادل ۴ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شمال میدان گازی پارس جنوبی میدان جدیدی کشف شده است که طبق تخمین اولیه، حدود یک تریلیون مترمکعب ظرفیت گاز طبیعی دارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مالک شریعتی در تشریح جلسه امروز(یکشنبه ۲ مردادماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به حضور مدیرعامل شرکت پتروپارس و مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: در جلسه امروز مدیرعامل شرکت پتروپارس گزارشی از اقدامات انجام داده، برنامه‌های چند ماه‌های اخیر این شرکت و برنامه‌هایی -که برای پروژه‌های در دست اجرا دارند- به ویژه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی ارائه کرد، چراکه توسعه این میدان پس از تاخیر چند ساله بر عهده شرکت پتروپارس گذاشته شده و قرار است طی یک الی دو سال آینده به ظرفیت نهایی تولید برسد. آقای موسوی مدیرعامل پتروپارس تاکید کرد که بومی‌گزینی در پروژه‌های این شرکت در نواحی نفت‌خیز و گازخیز کشور با دقت و سرعت بیشتر دنبال خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گزارشی از پروژه‌های اصلی این شرکت ارائه کرد که بحث اصلی پیرو پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی بود، البته اکنون جمع‌بندی بر فشارافزایی در خشکی است، قرار است این فشارافزایی را در مجموعه ۱۲ فاز به صورت ۳ هاب بزرگ و هر کدام ۴ فاز انجام دهند تا ۱۰۰ میلیون مترکعب در روز به تولید پارس جنوبی افزوده شود تا ظرفیت پالایشی را در سقف ۸۰۰ میلیون مترمکعب بدست آوریم. آقای مشکین فام تصریح کرد؛ در اثر تاخیر در اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت‌های قبل، معادل حداقل ۴ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی به کشور زیان وارد آمده است.

وی به خبر مهم مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اشاره کرد و افزود: به گفته وی کارهای اکتشافی نیز در حال انجام است و مراحل اولیه ۲ اکتشاف‌ از ۴ عملیات اکتشافی برنامه‌ریزی شده انجام شده است که البته اکتشاف یک میدان نفتی سبک به نام یلدا پیش‌بینی شده که باید تکمیل شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین در شمال میدان گازی پارس جنوبی میدان جدیدی کشف شده است که طبق تخمین اولیه، حدود یک تریلیون مترمکعب ظرفیت گاز طبیعی دارد و البته پیش‌بینی می‌شود درصورت کامل‌تر شدن این اکتشاف، مخزن بزرگ‌تری نیز در میان باشد و امکان تولید را در آینده برای کشور فراهم کند.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha