۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳
همدان در یک قدمی بحران جدی آب| مطالبه ۱۸ ساله مردم در انتظار سفر استانی رئیس جمهور
بازار گزارش می‌دهد؛

همدان در یک قدمی بحران جدی آب| مطالبه ۱۸ ساله مردم در انتظار سفر استانی رئیس جمهور

همدان- ذخیره سد «اکباتان» همدان تا پایان مردادماه سال جاری بیشتر کفاف تامین آب شرب مردم را نخواهد داد و اگر پروژه انتقال آب از تالوار به همدان نهایی نشود روزهای سختی در انتظار مردم همدان خواهد بود.

بازار؛ گروه استان ها: زمستان سال گذشته و بهار امسال در حالی سپری شد که مردم به خصوص آنها که سن و سالی را سپری کرده‌اند چنین فصول کم‌بارشی را در ذهن خود سراغ ندارند چراکه از دیرباز همدان با زمستان‌های پربرف، ناودان‌های یخ‌آویز، کوه‌ها و دشت‌های سفید پوشش شهرت داشته و رایج بود هر شهروند همدانی به هرنقطه از کشور سفر می‌کرد به محض اطلاع از همدانی بودنش از وی سرما و زمستان‌های طولانی را سراغ می‌کردند.

اما چند سالی است آن زمستان‌ها و برف‌هایش و بهار و باران‌هایش را تنها می‌توان در قاب تصویر دید و تردید نباید کرد همدان زیبا، غم‌بارترین فصول بارش را در یکی دو سال گذشته تجربه کرده به‌طوری که این روزها که آغازین روزهای ماه دوم فصل تابستان است مسئولان ذی‌ربط شمارش معکوس برای پایان ذخیره‌گاه‌های آب شهر از جمله سد اکباتان به عنوان اصلی‌ترین منبع تأمین آب شرب همدان را آغاز کرده‌اند.

قطعی آب مناطق شهری آن هم در ساعات روز شروع شده و برخی مناطق همدان قطعی چندساعته در طول روز را تجربه می کنند

این روزها کمبود منابع آب در همدان به حد اعلا در حالی خودنمایی است چراکه قطعی آب مناطق شهری آن هم در ساعات روز شروع شده و برخی مناطق همدان قطعی چندساعته در طول روز را تجربه می کنند.

طبق آخرین اعلام روابط‌عمومی آب منطقه‌ای استان همدان میزان آب سد اکباتان به کمتر از ۱۹ درصد و سد آبشینه به سه درصد رسیده است ضمن اینکه برخی از مسئولان نیز اعلام کرده‌اند که منابع آب سد همدان تا مردادماه به پایان می‌رسد و اگر تا آن زمان آب از تالوار به همدان نیاید، تنش‌آبی بیشتر می‌شود.

صحبت های مدیرکل هواشناسی استان همدان نیز گویای آن است که استان همدان طی ۱۵ ماه گذشته یکی از خشک‌ترین دوران خود به لحاظ میزان بارندگی در مقایسه با ۴۵ سال گذشته را تجربه کرده است و مقدار بارش‌های این استان از ابتدای فصل آبی (اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برابر ۲۰۹ میلی‌متر ثبت‌شده که ۳۹ درصد نسبت به دوره بلندمدت و ۱۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

همدان در یک قدمی بحران جدی آب| مطالبه ۱۸ ساله مردم در انتظار سفر استانی رئیس جمهور

حسین عابد در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه طی ۹ ماه منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱، استان همدان یک درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرده است، گفت: داده‌های آماری نشان می‌دهد که میزان بارش‌های تابستان امسال در سطح استان همدان نیز قابل‌توجه نیست.

انتظار می‌رود دمای هوای بین نیم تا دو درجه سلسیوس در تابستان امسال نسبت به دوره بلند افزایش یابد که این پیش‌بینی‌ها معمولاً بین ۶۰ تا ۷۰ درصد محقق می‌شود

عابد افزود: پیش‌بینی اطلاعات مرتبط با دمای استان همدان بیانگر افزایش دما نسبت به میانگین بلندمدت است به‌نحوی‌که انتظار می‌رود دمای هوای بین نیم تا دو درجه سلسیوس در تابستان امسال نسبت به دوره بلند افزایش یابد که این پیش‌بینی‌ها معمولاً بین ۶۰ تا ۷۰ درصد محقق می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان نیز بابیان اینکه سدهای استان منابع محدودی دارند، عنوان کرد: از ۱۰۰ درصد آبی که در استان استفاده می شود، بیش از ۹۲ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و بیش از دو درصد دربخش صنعت مصرف می شود.

داود شاهسوند باتاکید بر اینکه این آمار نشان می دهد تسریع در نصب کنتورهای هوشمند، تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و غیر مجاز و همچنین افزایش کارایی در روش‌های آبیاری و تبدیل کشت های سنتی به گلخانه ای امکان تداوم برداشت از منابع آب زیرزمینی و برنامه ریزی های بلند مدت در استان را فراهم خواهد کرد، عنوان کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به منظور مدیریت منابع آب و سازگاری با کم‌آبی و خشکسالی راهبردهایی در سطح استان اجرایی و عملیاتی می شود.

شاهسوند با اشاره به اینکه اولویت اصلی استان تامین آب آشامیدنی است، افزود: پس از تامین آب آشامیدنی، تلاش داریم با همکاری جهاد کشاورزی استان و با مدیریت آب در این بخش بتوانیم کشاورزی پایدار برای استان ایجاد کنیم .

بحران منابع آبی همدان به حدی هشداردهنده شده که یک مسئول در شرکت آبفای همدان نیز بار دیگر تاکید کند اگر منابع آبی جدیدی به همدان اضافه نشود، ذخیره سد اکباتان تا پایان مردادماه بیشتر پاسخگوی شهر نیست.

همدان در یک قدمی بحران جدی آب| مطالبه ۱۸ ساله مردم در انتظار سفر استانی رئیس جمهور

این بحران آب در همدان همچنین زمینه‌ساز واکنش استاندار همدان بوده و هست تا آنجا که بارها با دعوت از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرده اگر در مصرف این عنصر حیاتی صرفه‌جویی نشود با قطعی آب مواجه خواهیم بود.

متأسفانه کم‌توجهی به تأمین آب شرب پایدار برای شهر همدان موجب شده میزان استفاده از منابع زیرزمینی افزایش پیدا کند و منابع استان را در خطر قرار دهد

علیرضا قاسمی فرزاد باتاکید بر اینکه همدان در یک تنش آبی بسیار جدی و شدید قرار دارد و باید مردم، همراهی لازم را در بخش کشاورزی و آب شرب داشته باشند، عنوان کرد: متأسفانه کم‌توجهی به تأمین آب شرب پایدار برای شهر همدان موجب شده میزان استفاده از منابع زیرزمینی افزایش پیدا کند و منابع استان را در خطر قرار دهد.

گذشته از تمام موارد عنوان شده این روزها چشم مردم به نهایی شدن پروژه انتقال آب از سد تالوار زنجان به همدان است چراکه طبق نقشه انتقال آب تالوار، شهرهای بهار، فامنین، کبودراهنگ و روستاهای در مسیر لوله‌گذاری از این آب بهره‌مند خواهند شد.

آبرسانی از تالوار به همدان سال ۸۳ با سفر رهبری به همدان به تصویب رسید و با برنامه‌ریزی صورت گرفته باید در سال ۸۹ این طرح به بهره‌برداری می‌رسید اما این موضوع جدی گرفته نشد تا اینکه طی دو سال اخیر با کاهش بارندگی‌ها و جدی شدن موضوع آب شرب همدان، مجددا انتقال آب از تالوار در کانون توجه قرار گرفت.

با اجرای طرح انتقال آب به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر ۱۲ شهر همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح‌آباد، لالجین، قهاوند، مهاجران، فامنین، کبودراهنگ، گل‌تپه و شیرین‌سو و ۱۵۹ روستا تامین می‌شود

با اجرای این طرح انتقال آب به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر ۱۲ شهر همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح‌آباد، لالجین، قهاوند، مهاجران، فامنین، کبودراهنگ، گل‌تپه و شیرین‌سو و ۱۵۹ روستا تامین می‌شود که امیدواریم در سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان همدان نگاه ویژه تری نسبت به دیگر پروژه ها به آن روا داشته شود.

همدان در یک قدمی بحران جدی آب| مطالبه ۱۸ ساله مردم در انتظار سفر استانی رئیس جمهور

آنچه مسلم است در شرایط حاکم مردم چه در مصرف صحیح آب در بخش کشاورزی و چه در مصرف آب شرب باید تلاش بیش از پیش داشته و تمام توصیه‌های صرفه‌جویی را درنظر گرفته و انجام دهند تا استان از بحران فعلی گذر کند ضمن اینکه با انتقال آب از تالوار همه مشکلات بخش آب در همدان به پایان نمی‌رسد و مسئولان باید به‌دنبال آب پایدار و همچنین کاهش مصرف آب در کشاورزی باشند و اجازه ندهند به‌خاطر آب تالوار، تأمین آب پایدار به حاشیه رفته و چند سال دیگر این مشکل دوباره دامن همدان را بگیرد زیرا آن‌طور که پیش‌بینی شده یکی از مهمترین موضوع‌هایی که در پنج سال آینده برای تمام استان‌ها به‌وجود می‌آید مسأله آب خواهد بود و ممکن است در این مدت دیگر استان‌ها به مشکلات امروز همدان برسند و کشور وارد تنش آبی شدید ‌شود.

این وضعیت که کم توجهی به آن می‌تواند فراتر از بحران باشد طلب می‌کند علاوه بر مسئولان، دلسوزان جامعه، تشکل‌های مردمی، نهادهای مذهبی و صاحبان تریبون به‌ویژه اصحاب قلم و رسانه پا در میدان گذاشته و با هم‌افزایی لازم، علاوه بر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به هنگام، مسئولان ذی‌ربط را برای عبور جامعه از این مقطع حساس و دشوار یاری دهند.

کد خبر: ۱۶۳٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 1
      همدان در یک قدمی بحران آب به صورت صد در صدی و شدید ، همدان در بحران مسکن به صورت صد در صدی و شدید قرار دارد . مسکن ملی در همدان پیشرفت صفر درصدی دارد و هزاران هزار مشکل دیگر شهرستان همدان و استان همدان به صورت صد در صد ی و شدید دارای مشکلات خیلی فراوان اعم از بحران آب ، بحران مسکن ، بحران بیکاری ، بحران فقر و غیره و ذلک و ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 4
      استان همدان و شهرستان همدان با بحران جدی آب ، بحران جدی مسکن ، بحران جدی فقر و بحران جدی بیکاری به صورت فاجعه باری دست و پنجه نرم می کند . خدایا به دادمان برس. حاج آقا رئیسی به دادمان برس .
    • حمید IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      8 2
      از پرویززز پرستویی کمک بگیرند
    • محمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      15 2
      حالا هی بدید تو همدان سیب زمینی وهندوانه بکارن این بی آبی به خاطر استفاده کشاورزان از اب زیر زمینی به مقدار زیاد از اب سفره های زیر زمینی و فروختن اب زود جویان از منابع زیر زمینی هست
    • بهروز IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      16 2
      چرا در بهار کشت دوم انجام میشود چرا روستاهای بالا دست سد شهناز پر از درخت گردو شده اند.چراهندوانع از آب معدنی ارزانتر است
    • محمود IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 1
      متاسفانه حفرچاه عمیق در خانه باغ های مجلل اطراف حیدره به خصوص استخرسازی درکوچه باغ موسوم به دانیال روستای حیدره به سخره گرفتن تشنگی مردم همدان است
    • عابد IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 0
      باید با دنیا دوست شد که ازتکنولوزی روزدنیااستفاده کرد! مثلن نیروگاه برق پدر اب زیرزمینی را دراوردومردم منطقه بدبخت شدن ویا نبودمدیریت جمع آوری آبهای سطحی وحدررفت آن وهدایت آب حمام وفاطلاب برای نیروگاها وصنعتی استفاده ازسیستم آبیاری روزدنیا برای کشاورزی
    • همشهری قدیمی IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 0
      متاسفانه سرسبز ترین مناطق و کوهپایه های همدان که حکم ربه های همدان را داشتند به همت شهرداری تبدیل به مناطق پردیس و اعتمادیه و کوی استادان و متخصصین واخیرا مسعودیه شد تپه ها را تراشیدند و برای شهرداری ساختمان ساختند  و با بی درایتی و خیانت  عده ای جای درختان سرسبز را آپارتمانهای بلند وتنگ وتاریک گرفت ‌و اکوسیستم شهر همدان بهم خورد وهمدانی که معروف به شهر هزار چشمه بود. رودخانه های بین النهرین چالقامدین و ....محل هدایت فاضل آب شد و چشمه ها یکی پس از دیگری کور شدند وبر روی آنها آپارتمان ساخته شد. .در صورتی که اگر عده ای دلسوز دوباره کمر همت ببندند و رودخانه های قدیمی همدان و چشمه ها را احیا کنند مشگل کم آبی همدان حل خواهد شد .
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 2
      حالا قارپوز می‌کارند خوب نکارن مگر مجبورن
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      8 3
      نیروگاه مفتح دشمن جان آب همدان بود و هست.......خیانتی بود که با تاسیس این نیروگاه تمام چاههای فامنین و کبودراهنگ خشک شدند
    • هادی حمیدی IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      3 2
      مسئولان عزیز یه فکری هم به این نیروگاه بکنین اطرافش رو به شعاع چهل الی پنجاه کیلومتری ویران کرده دیگه آب برا نوشیدن هم پیدا نمیشه
    • نازنین IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 1
      خدایا خودت به داد ما برس
    • ناشناس IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      2 0
      ضعف مدیریت بیداد میکنه عربستان داره تو کویر کشاورزی میکنه ما همچنان در تحریم
      • ۰۰۰ IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
        1 0
        یکی از دلایل اصلیش سیب زمینی کاران بودند تازه زمینی خودتون رو خشک کردن هیچی چندین سال هست تشریف آوردن لرستان زمین های اونجا رو اجاره میکنن سیب زمینی میکارن لرستان هم نزدیک مثل همدان بشه به لطف احمدی نژاد که مجوز سیب زمینی کاری داد و کشاورزهای طماع