۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اقتصاد طلایی برای گندم‌کاران خراسان رضوی| افزایش  ۲۰۰درصدی خرید تضمینی
بازار گزارش می‌دهد؛

اقتصاد طلایی برای گندم‌کاران خراسان رضوی| افزایش ۲۰۰درصدی خرید تضمینی

مشهد- خراسان رضوی در سال زراعی گذشته شرایط بسیار سختی را تجربه کرد اما امسال به لطف رحمت الهی اراضی کشاورزی پرثمرتر از گذشته هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: متأسفانه در سال زراعی سال گذشته به دلیل سرمازدگی و هم‌چنین کمبود بارش در استان خراسان رضوی، بسیاری از گندم‌زارهای آبی و دیم دچار سوختگی شدند و محصولی از آن‌ها برداشت نشد.

خشک‌سالی حادث بر این استان موجب شد تا سال گذشته از ۱۴۲هزار هکتار سطح گندم دیم در استان تنها ۲۰ هزار هکتار و از ۴۵هزار هکتار جو دیم فقط ۸۵۰۰ هکتار قابل‌برداشت باشد و متأسفانه از سطح زیر کشت گندم و جو آبی ۵۸ هزار هکتار حذف شد.

خوشبختانه در سال زراعی جدید اگرچه بارش‌ها اندک بود اما خوشبختانه ثمره قابل‌توجهی برای کشاورزان و گندم کاران داشت و به رزق و روزی آن‌ها برکت بخشید.

باوجوداینکه در سال گذشته عملکرد و تولید محصول در پائین ترین حد خود قرار داشت اما به دلیل بارش‌های مطلوب در اردیبهشت‌ماه که ناجی اراضی کشاورزی شد لذا مسئولان سازمان جهاد کشاورزی امیدوارند ۴۳۰ هزار تن گندم تولید و حداقل ۲۶۰ هزار تن در قالب طرح خرید تضمینی این محصول از کشاورزان خریداری شود.

دست‌پر کشاورزان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: سطح زیر کشت گندم در خراسان رضوی طی سال جاری ۱۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و ۸۳ هزار هکتار گندم دیم است.

غلامحسین ساربان بابیان اینکه خشک‌سالی‌های حادث‌شده در این استان در طی ۳ سال گذشته روند کاهشی در تولید و هم‌چنین خرید تضمینی گندم تحمیل کرد به بازار گفت: این موضوع موجب شد تا در طی سه سال گذشته خرید تضمینی گندم با روند کاهشی همراه باشد.

اقتصاد طلایی برای گندم‌کاران خراسان رضوی| افزایش  ۲۰۰درصدی خرید تضمینی

وی با اشاره به این موضوع که در سال زراعی ۱۳۹۸ مقدار خرید تضمینی گندم به میزان ۵۰۲ هزار تن بود ادامه داد: این در حالی است که همین رقم در سال زراعی سال بعد یعنی سال ۱۲۹۹ به ۴۵۶ هزار تن کاهش یافت.

وی بیان کرد: متأسفانه این رقم در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰۷ هزار تن رسید و به پائین ترین حد خود کاهش داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه کاهش بارندگی‌ها و کمبود آب موجب تغییر کشت و هم‌چنین سوق دادن کشاورزان به تولیدات باغی شده است ادامه داد: تولیدات به سمت محصولاتی با مقیاس نسبی همچون پسته و زعفران سوق پیداکرده است و بخشی از آب‌های ذخیره‌شده برای کشت باغات، میوه‌جات سردسیری و گیاهان دارویی مورداستفاده قرارگرفته است.

ساربان خرید تضمینی گندم و به‌ویژه قیمت‌گذاری آن را عامل مهمی در تشویق کشاورزان به کشت این محصول دانسته و افزود: اگر قیمت گندم قبل از کشت‌ و متناسب باقیمت‌های جهانی تعریف و در زمان خرید پول به‌موقع پرداخت شود قطعاً انگیزه‌ای برای کشاورزان خواهد بود، تا با کشت محصولاتی ازجمله گندم، پنبه و چغندرقند از دولت در جهت پیشبرد برنامه‌های مدیریتی حمایت کرده و اجازه ندهند تا دولت ارز خود را با واردات گندم از دست بدهد.

وی بابیان اینکه امسال شرایط کاشت گندم و البته رقم خریداری‌شده از تولیدکنندگان بهبود پیداکرده و شاهد افزایش تولید و هم‌چنین افزایش میزان خرید گندم در استان بودیم اظهار کرد: در این راستا دولت برای ایجاد انگیزه و هم‌چنین افزایش سطح زیر کشت با محور بهره‌وری در اراضی کشاورزی تلاش خود را برای در اختیار گذاشتن نهاده به کشاورزان به کار گرفت.

افزایش ۲۰۰ درصد خرید تضمینی
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی نیز بابیان اینکه امسال شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته بودیم به بازار گفت: افزون بر ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز گندم کاران خراسان رضوی خریداری‌شده است.

وحید رضا فریدونی با اشاره به اینکه در سال جاری پیش‌بینی‌شده بود که ۲۷۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خرسان رضوی به‌صورت تضمینی خریداری شود اظهار کرد: در حال حاضر علاوه بر تحقق این پیش‌بینی خرید تضمینی گندم از آن نیز سبقت‌گرفته است.

اقتصاد طلایی برای گندم‌کاران خراسان رضوی| افزایش  ۲۰۰درصدی خرید تضمینی

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم با احتساب یک درصد افت مفید و چهار درصد افت مفید ۱۰۵ هزار ریال است، عنوان کرد: همچنین مبلغ ۱۰ هزار ریال به‌عنوان جایزه تحویل به قیمت پایه خرید تضمینی افزوده شده است.

وی ارزش گندم‌های خریداری‌شده در استان را بالغ‌بر ۳۴ هزار و ۵۵۵ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تاکنون ۶۷ درصد این وجوه که رقمی افزون بر ۲۳ هزار ۳۲۴ میلیارد ریال را شامل می‌شود، به‌حساب کشاورزان واریزشده است.

وی با اشاره به افزایش ۲۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: خرید تضمینی سال جاری از اواخر اردیبهشت‌ماه با تمهید و آماده‌سازی ۷۰ مرکز و گروه خرید در سطح استان آغاز شد و این میزان گندم در غالب ۳۶ هزار و ۴۴۳ محموله به مراکز خرید در سطح استان تحویل‌شده است.

فریدونی شهرستان تربت‌جام را پیشرو در خرید گندم استان عنوان کرد و گفت: شهرستان‌های تربت‌جام با ۴۲ هزار و ۶۹۷ تن، چناران با ۳۴ هزار و ۸۱ تن و جغتای با ۳۲ هزار و ۲۷۲ تن بیشترین حجم خرید تضمینی گندم استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قیمت تعیین‌شده برای خرید تضمینی گندم در سال جاری را ۱۰۵ هزار ریال عنوان کرد و ادامه داد: در صورت تحویل محصول به مراکز دولتی ۱۰ هزار ریال به‌عنوان جایزه تحویل به این قیمت افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه گندم با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید از کشاورزان خریداری می‌شود افزود: حداکثر افت مجاز مفید و غیرمفید به ترتیب ۱۲ و پنج درصد تعیین‌شده است.

وی اذعان کرد: دانه‌های شکسته و چروکیده که قابلیت آردسازی دارند، به‌عنوان افت مفید و کاه و خاک و خاشاک به‌عنوان افت غیر مفید شناخته می شود.

فریدونی با تأکید بر اینکه در سال جاری مبارزه خوبی با آفات گندم به‌خصوص سن گندم صورت گرفته و گندم‌های خریداری‌شده از کیفیت مطلوبی برخوردار است گفت: در فصل خرید تضمینی گندم‌ها تا ۲ درصد سن زدگی بدون کسر بها خریداری می‌شود، بین ۲ تا چهار درصد با ۳۵۰ ریال کاهش قیمت و گندم‌های بیش از چهار درصد سن‌زدگی درازای هر درصد ۲۰۰ ریال به قیمت قبل افزوده که از مبلغ گندم کسر خواهد شد.

وی با اشاره به حذف دلالان نیز گفت: مراکز خرید استان تنها گندم کشاورزانی را خریداری می‌کنند که مشخصات هویتی آن‌ها در سامانه پهنه‌بندی سازمان جهاد کشاورزی هر شهرستان ثبت‌شده باشد.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      0 0
      بازهم دروغ دلتمردان در دادن پول گندم چرا همیشه از جیب مردم اگر دولت راست میگوید از زمان تحویل گندم سود پول رابراساس سود بانکی به کشاورز پرداخت کند چراکشاورز شرمنده صاحب کمباین باشد