۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
موانع برند سازی کسب و کارها | «تبلیغ» پل ارتباطی تولید و بازار مصرف است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

موانع برند سازی کسب و کارها | «تبلیغ» پل ارتباطی تولید و بازار مصرف است

شاهرود- برندسازی و تبلیغات به واسطه عدم درک درست از اهمیت آن و همچنین مسائل و مشکلاتی که کسب و کارهای استان سمنان به خصوص در زمینه تامین نقدینگی مورد نیاز دارند، مغفول مانده است.

بازار، گروه استان‌ها: برند سازی یکی از بهترین راهکارهای شناساندن ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی یک مجموعه محسوب می‌شود و مسیر آن نیز از تبلیغات و ارتباط گیری با مخاطبان میسر خواهد شد مسیری که قطعاً بدون هزینه هم نخواهد بود اما بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند که تبلیغات هزینه کرد نیست، بلکه سرمایه گذاری است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی، تعدد رسانه‌ها رقم خورده و شاهد هستیم که ارقام و انواع تبلیغات تنوع بسیاری پیدا کرده است شاید این تصور برای مشاغل و صاحبان کسب و کار چندان نهادینه نشده باشد که این روزها با هزینه‌های بسیار اندک هم می‌توان تبلیغات را انجام و کسب و کار را توسعه داد تبلیغات به خصوص در تأمین بازارهای جدید می‌تواند بسیار مؤثر باشد و چه کسی است که نداند امروز یکی از بزرگترین مشکلات مشاغل و کسب و کارهای در استان سمنان، فقدان بازار مناسب است.

تبلیغات و برند سازی این امکان را می‌دهد تا افراد بتوانند با ارتباط بازار هدف، کسب و کارشان را حتی توسعه نیز دهند و از آنجایی که همه کسب و کارها خودشان کار حرفه ای اطلاع رسانی و تبلیغات را نیز نمی‌توانند انجام دهند، در این بین کار رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و مجازی و مکتوب بسیار اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه با حسین یاراحمدی یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد خرد به گفتگو نشستیم.

آیا اهمیت برند سازی درک شده است؟
برخی از کسب و کارهای فعال در استان سمنان از اهمیت تبلیغات و برند سازی غافل هستند و این غفلت نیز از تصورات نادرست آنان در زمینه تبلیغات و هزینه کرد در این باره بر می‌آید. بعضاً کسب و کارهایی هستند که به اشتباه از هزینه‌های تبلیغات، کوه درست می‌کردند حال آنکه واقعیت جامعه چیز دیگری است.

تبلیغات و برند سازی این امکان را می‌دهد تا افراد بتوانند با ارتباط بازار هدف، کسب و کارشان را حتی توسعه نیز دهند

با گسترش فضای مجازی و افزایش انفجاری صفحات مجازی، تبلیغ غیر رسمی جای خود را در اقتصاد استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور باز کردند. صفحات و حتی وب‌سایت هایی که عمدتاً هم از سوی جوانان اداره می‌شوند و توانسته‌اند چهره تبلیغات را در این استان تغییر داده و خود را به اقتصاد و کار رسانه‌ای این استان تحمیل کنند از سوی دیگر استقبال از این نوع تبلیغات نیز از سوی مردم و مشاغل چشم گیر بوده است.

در کنار این زیرساخت‌ها، امکان قدیمی تری به نام رسانه‌های مکتوب و تصویری دارای مجوز از سوی ارشاد اسلامی نیز وجود دارند که بخشی از کارشان در کنار اطلاع رسانی، تبلیغ و برند سازی است. مشکل اما اینجا است که کسب و کارها بر این تصور هستند که برای یک تبلیغ ساده باید میلیون‌ها تومان پول داد در حالی که با افزایش گزینه‌های انتخاب و مسائلی که در بالا نیز مطرح شد، چهره تبلیغات در این استان تغییر بسیاری کرده و امروز بسته به عرضه، میزان دریافتی رسانه‌ها نیز تنوع بالایی دارد.

موانع این امر را در کجا می‌بینید
نخستین مانع در زمینه تبلیغات و برند سازی در استان سمنان همین تصور اشتباه از هزینه کردها است که به دو بخش تقسیم می‌شود نخست فقدان آگاهی از هزینه تبلیغات و برند سازی و کوه ساختن از آن از سوی کسب و کارها و دوم ضعف رسانه‌ها در ارائه توانمندی‌های خودشان برای تبلیغ با هزینه‌های اندک به مشاغل که هر دوی آنان سبب شده تا دست تولید کننده و مشاغل در دست رسانه‌ها رسمی و غیر رسمی قرار نگیرد.

با گسترش فضای مجازی و افزایش انفجاری صفحات مجازی، تبلیغ غیر رسمی جای خود را در اقتصاد استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور باز کردند

در وهله اول باید گفت امروز با تنوع و تعدد تبلیغات یک کسب و کار حتی با دو میلیون تومان هم می‌تواند کار خود را عرضه کند اما تبلیغی که برای او در نظر گرفته می‌شود نیز کیفیتی در همین حد خواهد داشت و در نهایت با هزینه‌ای معادل پنج میلیون تومان به راحتی می‌توان کلیپ تبلیغاتی خوبی را ساخت و آن را در فضای مجازی به خوبی بازنشر داد اما زمانی که با کسب و کارهای صحبت می‌شود، متوجه می‌شویم که تصورشان از این موضوع بسیار بالاتر از واقعیت جامعه است و این همواره ترمز آنان را برای تبلیغات و برند سازی تولیدات کشیده است.

هزینه کرد باید به چه شکل باشد؟
دیگر مانع اما این است که کسب و کارهای به درستی نمی‌دانند که چقدر از سود یا درآمد خودشان را باید صرف تبلیغات کنند بارها نقل قول‌هایی غلط در فضای مجازی شنیده می‌شود که مثلاً ژاپنی‌ها ۹۰ درصد درآمد شش ماه اول تولید خودشان را به تبلیغات می‌دهند که اصلاً چنین چیزی واقعیت نداشته و برای بازار گرمی رسانه‌ها است لذا باید گفت از آنجا که تبلیغات هم نوعی سرمایه گذاری است که باید به انتظار نتیجه آن ماند، مانند بورس و سهام، تبلیغات هم مقداری معقول دارد همان طور که به یکباره هیچکس میلیون‌ها تومان از داشته‌هایش را در بورس سرمایه گذاری نمی‌کند.

پس این ندانستن و سردرگمی برای واحدهای تولیدی و مشاغل نیز نوعی مانع برای عدم ورود به حوزه تبلیغات و برند سازی اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود که بهترین پیشنهاد در این هنگام، گرفتن مشاوره از اهالی رسانه است دیگر مانع پیش پای برند سازی و تبلیغات عدم درک اهمیت آن از سوی دارندگان مشاغل است به عبارت دیگر بسیاری هنوز هم در استان سمنان هستند که تصورات نادرست و قدیمی دارند و اصلاً اهمیت تبلیغات را ندانسته و یا آن را آنقدر که باید و شاید، جدی نمی‌پندارند.

چرا بر برند سازی این قدر تاکید می‌شود؟
برند سازی و تبلیغات آنقدر اهمیت دارد که مطمئناً و بدون شک باید گفت اگر مردم در خرید کالا و یا دریافت خدماتی بین چند گزینه مردد باشند، حتماً آنی را انتخاب می‌کنند که به چشم و گوششان آشنا باشد مثال آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان دید که کالاهایی حتی با کیفیت بالاتر عرضه می‌شود اما مردم همان نام‌هایی که بیشتر به گوششان خورده را می‌خرند از طرف دیگر برند سازی و تبلیغات می‌تواند در زندگی و محاوره مردم اثر بگذارد برای مثال بعد از دو دهه هنوز هم مردم وقتی ضرب دری را روی درب سکوریتی یک مغازه می‌بینند یاد تبلیغات لبنیات یک شرکت معروف می‌افتند و یا هنوز هم به نوشابه کوکا، دستمال کاغذی کلینکس، ماءالشعیر دلستر و پودر لباس، شوما می‌گویند و اگر این اهمیت برند سازی نیست پس چیست؟

برند سازی و تبلیغات آنقدر اهمیت دارد که مطمئناً و بدون شک باید گفت اگر مردم در خرید کالا و یا دریافت خدماتی بین چند گزینه مردد باشند، حتماً آنی را انتخاب می‌کنند که به چشم و گوششان آشنا باشد

مانع دیگر به رسانه‌ها باز می‌گردد رسانه‌هایی که به تعداد انگشت شمار در استان سمنان حضور دارند و متأسفانه کاسب هستند و نه رسانه‌ای؛ افرادی که با قیمت‌های کذایی و یا رفتارهای نادرست که جنبه باج گیری دارد، رویه‌ای را باب کرده‌اند که اعتماد مشاغل و مردم به رسانه‌ها آسیب جدی خورده است.

رسانه‌هایی هستند که بدون دریافت هزینه‌های گزاف حتی یک خبر ساده را هم درج نمی‌کنند و از طرف دیگر مبالغ عجیبی را بیان می‌کنند که مشاغل قید تبلیغات و برند سازی را می‌زنند و به دیگر رسانه ها نیز بدبین می‌شوند لذا خودشان در صفحات مجازی به دنبال کسب مشتری می‌روند، حال آنکه اصلاً آن عملکرد و دایره وسیع مخاطبانی که یک رسانه دارد را ندارند و از سوی دیگر برای این کار آموزش کافی را ندیده‌اند.

و چه آسیبی در این بین وارد شده است؟
متأسفانه این قشر که در آخر درباره شأن صحبت شد ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره رسانه‌های استان سمنان وارد کرده‌اند و نگاه نامناسبی را در رسانه‌ها، رواج داده‌اند تا جایی که کسی دیگر باور نمی‌کند که رسانه‌های پرشماری هستند که با ارقام زیر ده میلیون تومان نیز تبلیغاتی بسیار با کیفیت را مبنی بر ذوق و هنر جوانان ارائه می‌کنند. امیدواریم دست کم برای مدیریت این نوع رسانه‌ها کار درستی از سوی ارشاد اسلامی صورت گیرد تا در نهایت اقتصاد استان سمنان که نیاز به برند سازی دارد، بتواند از ظرفیت رسانه‌ها نیز بهره گیرد.

در نهایت نیز باید به آخرین مانع برند سازی و تبلیغات یعنی هزینه آن اشاره کرد فراوان دیده می‌شود مشاغل و مکاسب به خصوص مشاغل خرد و روستایی، خدماتی و … که حتی همان کمترین هزینه مورد نیاز یک تبلیغ ساده و یا یک کلیپ تصویری کوتاه دو میلیون تومانی را هم ندارند و اگر آن را نیز بتوانند تأمین کنند، قطعاً ترجیح می‌دهند که صرف اجاره و هزینه‌ها کنند تا یک ماه یا دو ماه بیشتر بتوانند کسب و کار را احیا کنند.

شاید این جمله خیلی ایده آل به نظر بیاید اما در صورت افزایش مشتری می‌توان به فروش و بقای کار بیش از پیش امیدوار بود در نتیجه حتی اخذ وام و صرف آن برای برند سازی شاید چندان هم بی فایده نباشد.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha