۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
رکورد شاخص تولید و سرمایه‌گذاری در کارگاه‌های بزرگ صنعتی شکسته شد

رکورد شاخص تولید و سرمایه‌گذاری در کارگاه‌های بزرگ صنعتی شکسته شد

شاخص تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۱۶ رسیده که بالاترین رقم در طول دهه ۹۰ محسوب می‌شود.

به گزارش بازار، بانک مرکزی وضعیت نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم سال گذشته را منتشر کرده که بر اساس آن در طول سال ۱۴۰۰ شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی از (بنگاه‌های تولیدی صنعتی با ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر) با ۳.۱ درصد افزایش به عدد ۱۱۶ رسیده است.

شاخص ۱۱۸.۹ برای کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال ۱۴۰۰، بالاترین رقم در طول یک دهه اخیر است. براساس آمارهای بانک مرکزی شاخص کارگاه‌های بزرگ صنعتی در طول سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ به شرح زیر بوده است:

رکورد شاخص تولید و سرمایه‌گذاری در کارگاه‌های بزرگ صنعتی شکسته شد

بررسی میزان سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد، در طول سال گذشته برای ۳۵ هزار و ۲۵۲ واحد صنعتی مجوز تاسیس صادر شده که برای ساخت و بهره‌برداری از این واحدها، ۱۰۸۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. این رقم، رشد ۷۴.۲ درصدی تقاضای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت را نشان می‌دهد.

همچنین در سال گذشته ۶ هزار و ۷۴۷ واحد صنعتی پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که برای این واحدها ۱۸۴ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که از نظر تعداد ۳.۱ درصد و از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری، ۸.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

رشد قابل توجه صدور مجوز تاسیس واحدهای صنعتی، هر چند که تا مرحله دریافت پروانه بهره‌برداری، نقشی در ارتقاء سطح تولید ندارد، اما بیانگر افزایش انگیزه و تقاضای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور است و در صورت استمرار مزیت نسبی تولید و تامین مالی به مرحله دریافت پروانه بهره‌برداری و تولید هم خواهد رسید.

کد خبر: ۱۶۳٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha