۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کاهش تقاضای نفت در عصر پسا کرونا

کاهش تقاضای نفت در عصر پسا کرونا

دکتر روح ­الله کهن­ هوش نژاد، تحلیلگر اقتصاد انرژی در یادداشتی که برای خبرگزاری بازار نوشته پیش بینی می کند که در عصر پسا کرونا شاهد کاهش تدریجی تقاضای نفت خواهیم بود زیرا رونقی که کرونا برای دورکاری و انجام آنلاین بسیاری از فعالیت ­ها ایجاد نمود، آینده بسیاری از مشاغل را تغییر خواهد داد.

روح ­الله کهن­ هوش نژاد-  ویروس کرونا آمد و مردم در خانه ماندند و کسب و کارها تعطیل شدند. کاهش شدید مصرف انرژی باعث سقوط قیمت نفت شد و این بخش را با امواج سنگین ورشکستگی روبرو کرد. در واکنش به این کاهش، اوپک و متحدانش با پشتیبانی ترامپ، بزرگترین کاهش عرضه تاریخ نفت را رقم زدند اما قیمت بازهم کاهشی بود تا اینکه شاهد قیمت صفر و حتی منفی برای قراردادهای فیوچرز بودیم.

درحال حاضر نشانه‌های بهبود در تقاضای چین به چشم می‌خورد، اما این میزان رشد تقاضا در مقایسه با سال پیش به طور کلی بسیار کم  است. اقتصاد جهانی در این مدت ضربه‌های هولناکی خورده و برای برگشت به تعادل به چند ماهی وقت نیاز دارد. در بهترین حالت اگر وضعیت فوق العاده جهانی طی یک یا دو ماه آتی پایان پذیرد، به نظر می­رسد پیش از پایان سه ماهه سوم اثر چندان مثبتی بر اقتصاد نخواهد داشت. بخش­هایی مانند توریسم و گردشگری و حمل و نقل عمومی همچنان ضعیف خواهند بود.

اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، وضعیت فعالیت پالایشگاه­های کوچک چین نشان می­دهد که آنها طی هفته گذشته بیش از ۷۰ درصد بر توان خود افزوده­اند. این میزان بالاترین میانگین هفتگی از ژانویه سال ۲۰۱۱ به شمار می­آید. به نظر می­رسد این پالایشگاه‌ها با توجه به بهبود تدریجی اوضاع اقتصادی و پایین ماندن قیمت نفت که برسود این پالایشگاه‌ها اثر می‌گذارد،  به این فعالیت ادامه خواهند داد.

 رشد طبقه متوسط چین و هند و دیگر کشورها نیز باعث رشد تقاضای نفت می­شود اما این امکان وجود دارد که نرخ رشد تقاضا کند شود. نفت زیادی در جهان وجود دارد، اما جهان پیش از به اوج رسیدن عرضه، به اوج تقاضا می‌رسد و پس از آن تقاضا روند نزولی پیدا می­کند

این بدان معنا نیست که تقاضای فرآورده ­های نفتی مانند سوخت خودرو تولیدی این پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد زیرا سیاست دولت چین اجازه کاهش قیمت عرضه سوخت در جایگاه‌ها را نمی‌دهد. به همین دلیل نفت  دلاری۴۰ و ۱۸ دلاری برای مصرف کننده چینی یکسان است. چین از ۴ سال پیش برای کاهش مصرف و آلودگی به این سیاست روی آورده است. با این حال پالایشگاه‌ها از تخفیفات زیادی که شرکت آرامکوی عربستان به مشتریان خود در آسیا می‌دهد بهره­مند شده و سودهای بالاتری به دست می‌آورند، اما باید بخشی از این سود را به صندوق‌های حافظت از محیط زیست واریز کنند.

با ادامه کاهش قیمت نفت و اختلال در تقاضا، ارائه برآورد دقیق­تری میزان کاهش تقاضا در سال بسیار اهمیت دارد. برای این منظور، به برآوردهای سه نهاد اصلی بازار یعنی سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، آژانس بین­المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی امریکا مراجعه می­کنیم.

بدترین پیش ­بینی مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی است. این آژانس پیش بینی می‌کند تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ حدود ۹ میلیون بشکه در روز کمتر از ۲۰۱۹ خواهد بود. در پیش بینی اوپک این میزان حدود ۷ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. اطلاعات انرژی امریکا نیز این کاهش را حدود ۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی می‌کند

بدترین پیش ­بینی مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی است. این آژانس پیش بینی می‌کند تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ حدود ۹ میلیون بشکه در روز کمتر از ۲۰۱۹ خواهد بود. در پیش بینی اوپک این میزان حدود ۷ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. اطلاعات انرژی امریکا نیز این کاهش را حدود ۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی می‌کند.
این آمار نگران­ کننده به نظر می­رسند زیرا کاهش ۹ میلیون بشکه در روز معادل مصرف روزانه شبه قاره هند و قاره آفریفاست. در بهترین حالت نیز کاهش ۵ میلیون بشکه نیز معادل مصرف هند است.

براساس توافق کاهش ۱۰ میلیون بشکه­ای اوپک پلاس، عرضه طی دو ماه آتی (می و ژوئن) حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافته لکن براساس پیش­بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تقاضای نفت در سه ماهه دوم سال به ۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد. لذا حتی با فرض کاهش حدود ۴ میلیون بشکه­ای تولید آمریکا، نیاز به کاهش بیشتر از سوی کشورهای خارج از ائتلاف اوپک پلاس وجود دارد. درحال حاضر کشورهای اوپک پلاس اقدام به بارگیری مقادیر زیادی نفت به مقصد دیگر کشورها کرده‌اند تا به مخازنی برود که به زودی پرمی‌شوند. این کار باعث می­شود سایر کشورها نیز اقدام به کاهش تولید بنمایند.

اما از همه اینها گذشته، به نظر می­رسد در عصر پسا کرونا شاهد کاهش تدریجی تقاضای نفت خواهیم بود زیرا رونقی که کرونا برای دورکاری و انجام آنلاین بسیاری از فعالیت­ها ایجاد نمود، آینده بسیاری از مشاغل را تغییر خواهد داد.

تقاضای نفت یک شبه از بین نمی­رود. رشد طبقه متوسط چین و هند و دیگر کشورها نیز باعث رشد تقاضای نفت می­شود اما این امکان وجود دارد که نرخ رشد تقاضا کند شود. نفت زیادی در جهان وجود دارد، اما جهان پیش از به اوج رسیدن عرضه، به اوج تقاضا می‌رسد و پس از آن تقاضا روند نزولی پیدا می­کند.

کد خبر: ۱۶٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha