۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
نیازمند طرح آمایش مهارتی هستیم
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور:

نیازمند طرح آمایش مهارتی هستیم

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: نیاز بازار کار باید بر اساس هر منطقه و استان شناسایی شود و آموزش‌ها صورت گیرد.

به گزارش بازار، غلامحسین حسینی نیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مهارت که با هدف تبیین دستاوردهای مهارتی، طرح‌های جدید سازمان و برنامه‌های مهارت محور این هفته برگزار شد، بر تغییر رویکرد شغل محوری به شایستگی و تبدیل آمادگی حرفه‌ای به توسعه حرفه‌ای تأکید کرد.

حسینی نیا، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را ابزاری برای توسعه کشورها از طریق مهارت آموزی دانست و گفت: این آموزش‌ها در دنیا به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که تا سال ۲۰۳۰، شکاف ناشی از رشد فنآوری و آموزش‌های مهارتی پر شود که در صورت وقوع این اتفاق ۶.۵ تریلیون دلار به اقتصاد کشورها و اقتصاد جهانی کمک می‌شود.

وی با اشاره به تصویب ۲ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیس‌جمهور به توسعه مهارت‌آموزی و تجهیز مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای افزود: دولت سیزدهم به اهمیت موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای واقف است و از این‌رو در سفرهای استانی این رقم به توسعه مهارت‌آموزی در استان‌ها اختصاص یافته است.

حسینی نیا تصریح کرد: با رویکرد جدید دولت در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در کنار آموزش مهارت‌های سخت، آموزش مهارت‌های نرم مانند ارتباط گیری با مشتری، مدیریت دخل و خرج و مهارت‌های ثروت اندوزی را در قالب یک بسته کامل مهارتی در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه نیازمند طرح آمایش مهارتی هستیم، گفت: بر اساس هر منطقه و استان باید نیاز بازار کار شناسایی شود و آموزش‌ها صورت گیرد و اکنون بر روی این طرح، مطالعاتی آغاز شده است تا به سنجش مهارت‌ها بپردازیم.

حسینی نیا، با تأکید بر تبدیل مهارت فنی و حرفه‌ای به مهارت‌های عمومی افزود: آموزش یکی از ابزارهای حیاتی برای توسعه و پیشرفت کشورها از طریق توانمندسازی و دانش، برای ایجاد فرصت‌های شغلی است و امروزه در جهان، تمرکز بر روش‌های آموزشی و مهارتی سرعت گرفته است.

تدوین ۳ هزار و ۷۶۰ استاندارد شایستگی
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از تدوین ۳ هزار و ۷۶۰ استاندارد شایستگی خبر داد و گفت: از این تعداد، هزار استاندارد شایستگی بر اساس نیازهای روز بازار طراحی و ۶ هزار موافقت‌نامه اصولی برای آموزشگاه‌های آزاد صادر شده است تا از این طریق توانمندی‌های مردمی به‌خصوص بخش خصوصی را پای‌کار بیاوریم.

وی افزود: ۱۲ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در کشور داریم که بیش از ۵۰ درصد این آموزش‌ها تنها در یک رشته و ۵۰ درصد بقیه در چند رشته فعال هستند، این در حالی است که ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی داریم؛ اما کمتر از ۳۰۰ استاندارد آموزشی پوشش داده می‌شد.

حسینی نیا با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۰۰ استاندارد در حوزه دانش‌بنیان تهیه شده است، گفت: این استانداردها را در اختیار دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده شده است تا زمینه تحول در مهارت‌آموزی ایجاد شده و در همین زمینه ۳۱ مرکز دانش‌بنیان در حوزه مهارت‌آموزی در استان‌های مختلف راه اندازی خواهد شد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را ایجاد ۳۱ پارک علم و مهارت در کشور عنوان کرد و افزود: در حال تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی، جهت توسعه‌ی مهارت آموزی هستیم و همه دستگاه‌های لشکری و کشوری را وارد حوزه آموزش مهارت خواهیم کرد.

حسینی نیا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما «دیپلماسی مهارت» با اولویت کشورهای همسایه است که در مواردی، مهارت آموزان آن‌ها به ایران می‌آیند و در مواردی مربیان کشورمان برای مهارت آموزی به سایر کشورها اعزام خواهند شد.

وی با اشاره به لغو مسابقات بین المللی مهارت شانگ‌های چین ۲۰۲۲ به دلیل شیوع کرونا، افزود: سازمان جهانی فنی و حرفه‌ای تصمیم گرفته است، مسابقات جهانی مهارت در ۱۱ کشور به صورت غیرمتمرکز برگزار شود که تیم ملی مهارت کشور ما در ۱۸ رشته و در ۷ کشور در این مسابقات حضور دارد.

حسینی نیا به طرح «نخلستان» نیز اشاره کرد و گفت: برای فارغ التحصیلان دانشگاهی که رشته تحصیلی آن‌ها مورد تقاضای بازار کار نباشد، با همکاری پارک‌های علم و فناوری و وزارت علوم دوره‌های تخصصی مهارت آموزی، پیش بینی شده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: همچنین با همکاری دانشگاه تهران، مرکز مهارت آموزی در یکی از شهرستان‌های استان تهران به عنوان اردوگاه مهارت آموزی دانشجویان راه اندازی کرده ایم که دانشجویان در دوره‌های کوتاه مدت و طی یک تا چند ماه در دوره‌های مهارتی شرکت خواهند کرد.

به گفته آقای حسینی نیا طرح مدرسه تابستانی مهارت، برای دانش آموزان ۱۵ سال به بالا به صورت آزمایشی امسال اجرا و سال آینده در تمام استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی افزود: لایحه مهارت آموزی سربازان نیز به هیأت دولت ارسال شده است که در صورت تصویب در دولت و سپس مجلس، سربازانی که یک مهارت داشته باشند، یک ماه کسر خدمت خواهند خورد و همچنین قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان در ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای راه اندازی شده است.

کد خبر: ۱۶۳٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha