۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
امروز، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر اجاره

امروز، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر اجاره

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری تا پایان امروز برای ارائه اظهارنامه فرصت دارند.

به گزارش بازار، درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره گذاشته می‌شوند، عبارت است از کل مال‌الاجاره اعم از نقدی و غیرنقدی پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه‌ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بنابراین ۷۵ درصد درآمد اجاره املاک مشمول مالیات بوده و ۲۵درصد آن معاف از مالیات است.

همچنین، ملکی که کسب درآمد از اجاره آن مشمول مالیات اجاره می‌شود، می‌تواند ملک مسکونی، اداری و یا تجاری باشد. البته، کاربری ملک در شمول آن نسبت به قوانین مربوط به مالیات بر درآمد اجاره ملک، بی‌تاثیر است و این مالیات فقط به مبلغ اجاره تعلق می‌گیرد.

لازم به ذکر است که مالیات بر درآمد اجاره مربوط به صاحبان املاک است و ارتباطی به مستاجر ندارد.

در این بین، براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، کلیه اشخاصی که ملک یا املاک خود را به اجاره واگذار کرده‌اند و درآمدی از آن دارند، مشمول مالیات بوده و موظف‌اند تا پایان امروز به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه و نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیات بردرآمد اجاره املاک عملکرد سال ۱۴۰۰ خود اقدام کنند.

هر مؤدی مشمول، در اظهارنامه الکترونیکی مالیات بردرآمد اجاره املاک باید به ازای تمام املاک مورد اجاره در کل کشور یک اظهارنامه ارائه کند که برای آشنایی با مراحل ثبت اظهارنامه می توانید به این لینک مراجعه و گزارش مربوطه را مطالعه کنید.

علاوه براین، اشخاص حقوقی نیز باید تا پایان امروز به درگاه ملی خدمات مالیاتی کشور مراجعه و اظهارنامه خود را ارائه دهند تا از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی دیگر بهره مند شوند.

همچنین، صاحبان درآمد املاک اجاری و اشخاص حقوقی باید بدانند که در صورت نپرداختن مالیات یا ارائه نکردن اظهارنامه مالیاتی در مهلت تعیین شده، مشمول جرایم قانونی خواهند شد.

کد خبر: ۱۶۳٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha