۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
«بیمه»؛ مدیریت ریسک در کشاورزی
یادداشت تخصصی؛

«بیمه»؛ مدیریت ریسک در کشاورزی

نکا - اگرچه بروز مخاطرات در حوزه کشاورزی اجتناب‌ناپذیر بوده اما می‌توان با تقویت سطح پوشش بیمه‌ای، ریسک در حوزه کشاورزی را مدیریت کرد.

حسن کاملی؛ خبرگزاری بازار؛ با بروز حوادث طبیعی وخسارت‌های ناشی از آن، سیل مراجعان به دستگاه‌های دولتی برای اعلام خسارت‌ها، اوج می‌گیرد و به دلیل تحت پوشش نبودن باغات و مزارع، دولت ناچار به حمایت‌های قطره چکانی است.

تجربه تلخ برف و باران و حوادث طبیعی، توسعه پوشش بیمه‌ای را در محصولات کشاورزی ضروری می‌سازد، اما این مسئله چندان در مازندران جدی گرفته نشده است. هرسال حوادث طبیعی نظیر برف، باران، سیل و دیگر عوامل طبیعی بر بخش کشاورزی و باغی مازندران خسارت وارد می‌کند و به دلیل محدودیت منابع دولتی، تنها بخش ناچیزی از این خسارت‌ها جبران می‌شود و یا کشاورزان و باغداران ناچار هستند برای جبران خسارت مزارع را به فروش برسانند تا ضرر وارده را رفع کنند.

استقبال اندک کشاورزان از بیمه

از بیش از ۱۹۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و باغی مازندران تنها حدود ۴۰ هزار بهره‌بردار به‌صورت مقطعی و موقتی اقدام به بیمه محصولات کشاورزی می‌کنند و هنوز فرهنگ بیمه محصولات بین کشاورزان نهادینه نشده است و باید با اجرای طرح‌های ترویجی، آنان را با مزایای این کار آشنا کرد.

طبق آمارهای منتشرشده تنها در فروردین سال گذشته سیلاب و طغیان رودخانه‌ها بیش از شش هزار میلیارد ریال به حوزه کشاورزی مازندران خسارت زد و این وضعیت در حالی است که از مجموع ۳۲۰ هزار هکتار شالیزار و باغات مازندران حدود ۵۰ هزار هکتار آن سالانه زیر چتر بیمه‌ای قرار دارد.

بیشترین بیمه‌نامه‌های صادرشده در مازندران مربوط به بخش‌های طیور، برنج و مرکبات است و سایر محصولات زراعی و یا حوزه‌های مرتبط کمترین سهم بری را از بیمه کشاورزی دارند، درحالی‌که بیمه می‌تواند پشتوانه‌ای مطمئن برای جبران خسارت‌های وارده به این بخش باشد.

تولید بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی متنوع مازندران را به قطب محصولات کشاورزی در کشور بدل می‌کند، ازاین‌رو فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی را برای توسعه و افزایش سطح پوشش باید نهادینه کرد و پرداخت مشوق‌هایی از سوی دولت در تأمین هزینه‌های بیمه ازجمله راهکارها خواهد بود.

کم اقبالی از بیمه محصولات کشاورزی در حالی است که در حال حاضر سهم بیمه پرداز برای بیمه کردن محصولات باغی، زراعی و غیره ۳۵ درصد است و بخش‌های مختلف نظیر دام و طیور، آبزیان، کرم ابریشم، زنبورعسل، زراعی و باغی تحت شمول بیمه قرار خواهند گرفت.

طبق اعلام صندوق بیمه کشاورزی سهم بیمه در غرامت خسارت‌ها در بخش باغ بین چهارتا ۱۲ میلیون تومان و در برنج دو تا هشت میلیون تومان در هکتار است، درحالی‌که کمک‌های دولت برای جبران خسارت وارده به محصولات بیمه نشده بسیار ناچیز و حداقلی است.

مازندران حادثه خیزترین استان

بیمه درواقع مطمئن‌ترین راه برای جبران خسارت وارده به بخش‌های مختلف به شمار می‌رود و با توجه به اینکه مازندران استان حادثه‌خیزی است و درصد بالایی از حوادث ۳۲ گانه در این استان رخ می‌دهد، کشاورزان و باغداران باید با بیمه محصولات، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را امن کنند.

در این اوضاع نابسامان اقتصادی تنها بخشی که می‌تواند حامی کشاورزان در حوادث غیرمترقبه باشد، بیمه خواهد بود و کشاورزان وب اغداران هنگام بیمه محصولات در دفاتر بیمه باید با مشاوره کارشناس تمامی گزینه‌ها را انتخاب کنند تا هنگام دریافت غرامت با مشکل مواجه نشوند و خسارت‌های وارده به بهترین نحو جبران شود.

در حال حاضر به دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از بیمه‌گذاران بخش کشاورزی، بیمه‌های ارزان را انتخاب می‌کنند درحالی‌که می‌توانند با تعیین بسته مناسب به میزان تولید و سرمایه‌گذاری، پوشش بیمه‌ای کامل دریافت کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مدیریت ریسک با بیمه کشاورزی

اکنون استقبال بیمه توسط کشاورزان بر اساس تجربه و آزمون صورت می‌گیرد و بیشترین استقبال از سوی بهره‌بردارانی است که در سال‌های گذشته متحمل خسارات شده‌اند و سعی دارند با بیمه محصولات از تکرار ضرر جلوگیری کنند.

ازآنجایی‌که فعالیت در حوزه کشاورزی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی و آسیب‌پذیری و شکنندگی در این بخش بیشتر است زیرا عوامل کنترل ناپذیری نظیر سیل، تگرگ، خشک‌سالی، سرما و گرمای شدید، هجوم آفات و بیماری‌ها و غیره همواره تهدیدی فراروی حوزه این بخش است و همواره فعالیت در حوزه کشاورزی پرنوسان به شمار می‌رود.

اگرچه مخاطرات در حوزه کشاورزی اجتناب‌ناپذیر بوده، اما مدیریت پذیر است و می‌توان با تقویت سطح پوشش بیمه‌ای، خرید بیمه تولید و درآمد، ریسک در حوزه کشاورزی را کاهش داد.

کد خبر: ۱۶٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha