۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
احتمال افت شدید سپرده گذاری بلند مدت در بانک ها  
مدیرعامل اسبق بانک اقتصاد نوین در گفتگو با «بازار» پیش بینی کرد :

احتمال افت شدید سپرده گذاری بلند مدت در بانک ها  

مدیرعامل اسبق بانک اقتصاد نوین گفت: کاهش نرخ سود بانکی به رقم ۱۵ درصدی مصوب شورای پول اعتبار، در کنار سود آوری سایر بازارها چون بورس موجب می شود تا سپرده ها از بانک خارج و مردم دیگر انگیزه ای برای سرمایه گذاری در بانک ها را نداشته باشند.

خبرگزاری  بازار_  فرید ضیاالمالکی مدیرعامل اسبق بانک اقتصاد نوین با بیان این که بازارهای سرمایه گذاری در ایران این روزها به جز بورس از رونق و جنب و جوش خاصی برخوردار نیستند، گفت: کاهش نرخ سود بانکی باعث شده است تا بانک ها دیگر جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران نداشته باشند در چنین شرایطی سرمایه گذاران ترجبع میدهند به جای سپرده گذاری در بانک ها که نرخ سود کمی دارد سرمایه های خود را روانه بازارهای سود آوری چون بورس کنند.

وی در گفتگو با «بازار» خاطرنشان کرد: بانک ها اکنون سرمایه های خود را روانه بازار سرمایه کرده اند چرا که سود آوری در بورس در این روزها به قدری جذاب است که حتی نامی از بازارهای موازی برای سرمایه گذاری سود آور به گوش نمی رسد.

این کارشناس ارشد پولی مالی با پیش بینی اینکه رشد پول (منابعی که توسط بانک مرکزی منتشر و در چرخه اقتصاد در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد)  امسال افزایش اما رشد شبهه پول (سپرده های مدت دار مانند سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و حسابهای پس انداز قرض الحسنه) کاهش می یابد، افرود: تامین ۱۰۰ هزار میلیاردی نیاز مراکز تولید، مشاغل و کسب و کارهایی که شیوع کرونا باعث تعطیلی آنها شده بود، رشد پول را افزایش می دهد. از طرفی چون نرخ سود بانکی کاهش یافته است بنابراین حجم شبهه پول نیز در سال جاری بسیار کم خواهد شد.

مدیرعامل اسبق بانک اقتصاد نوین خاطرنشان کرد: نرخ رشد نقدینگی نیز در سالجاری بی شک بیش از سال گذشته است. هر چند بازار سرمایه این روزها نقدینگی قابل توجهی را به سمت خود جذب کرده است اما این احتمال وجود دارد که با کاهش شاخص ها و سیر نزولی در بازارر سرمایه، فوران نقدینگی به سمت سایر بازارهای غیر رسمی سرازیر شود.

وی رویکرد دولت در توجه به بازار سرمایه برای جذب هر چه بیشتر نقدینگی در این بازار را مثبت ارزیابی کرد و افزود: ازآنجایی که منابع مالی جذب شده در بازار سرمایه صرف تحرک تولید و رونق مراکز صنعتی و ... می شود، بنابراین توجه به این بازار بهتر از سایر بازارهای است که در صورت ورود سیل آسای پول اقتصاد کشور دچار مشکل و اثر منفی آن به افزایش سطح عمومی قیمت ها در بازار می شود.

کد خبر: ۱۶٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha