۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
اجرای طرح از آبخیز تا جالیز برای آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری در کشور

اجرای طرح از آبخیز تا جالیز برای آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری در کشور

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح از آبخیز تا جالیز به صورت مشترک بین معاونت آب و خاک و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می‌شود.

به گزارش بازار، فریبرز عباسی در نشست بررسی وضعیت و مسائل و مشکلات آب و خاک استان البرز که در محل معاونت آب و خاک در کرج برگزار شد، افزود: در بحث احیا و مرمت قنوات برای اولین بار از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی اعتبار ویژه‌ای به صورت مشترک به احیای قنوات و اجرای طرح آبخیزداری اختصاص یافته است.

وی افزود: یکی از بحث‌های مهم در حوزه آب و خاک این است که ترسیمی از وضعیت کل منابع و مصارف آب و خاکی در کشور داشته باشیم و به همین منظور از حدود ۵ سال پیش معاونت آب و خاک با مشارکت موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، اندازه‌گیری آب مصرفی بیش از ۳۵ محصول کشاورزی را که بیش از ۸۵ درصد تولیدات کشاورزی را تشکیل می‌دهند، به تفکیک استان، محصول و روش آبیاری در قالب ۳۵ مجلد جمع‌آوری کرده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: با پایش محصولات فوق مشخص شده است که در برخی استان‌های کشور کم آبیاری انجام می‌شود و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری موجب کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی شده است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: به طور متوسط میزان آب آبیاری در کشور ۸ هزار مترمکعب در هکتار است که استان البرز با متوسط آب آبیاری ۱۰ هزار مترمکعب در هکتار از وضعیت آبی مناسب‌تری برخوردار است.

عباسی بیان کرد: در استان‌ها باید از ظرفیت کارگروه ماده ۱۱ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی برای حل و فصل مسایل و مشکلات آب و خاک استفاده کرد.

وی افزود: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش پروانه چاه‌های کشاورزی ممنوع است و تهیه و نصب کنتورهای تحویل حجمی از محل اعتبارات طرح تعادل‌بخشی به عهده وزارت نیرو است.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‌های احیا و مرمت قنوات و آبخیزداری

در ادامه این نشست مهدی عسگری نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد گفت: برای اجرای طرح‌های احیا و مرمت قنوات و آبخیزداری در کمیسیون تلفیق و از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی ۱۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

عسگری افزود: مدیریت آب از اولویت‌های مهم کشور است و نیاز است در موضوع مدیریت آب تغییر ساختاری صورت گیرد و این چندگانگی که در حوزه مدیریت آب وجود دارد، ساماندهی شود، لذا مجلس این بحث را در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌کند.

وی با تاکید بر احیای اراضی موات، به آمایش سرزمین در سطح ملی و استانی اشاره کرد.

بنابراین گزارش در ابتدای این نشست عبدالرضا روشن‌نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و حجت‌اله رضایی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان مذکور، گزارشی از وضعیت و مسائل و مشکلات آب و خاک استان ارائه کردند.

کد خبر: ۱۶۳٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha