ایران قدرت اول تولید شیرآلات بهداشتی| سخت گیری مالیاتی برای تولیدکنندگان| رشد شدید قیمت مواد اولیه
مدیر عامل شیرآلات «تِپس» در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

ایران قدرت اول تولید شیرآلات بهداشتی| سخت گیری مالیاتی برای تولیدکنندگان| رشد شدید قیمت مواد اولیه

نجاتیان، مدیر عامل شرکت شیرآلات بهداشتی تِپس با بیان اینکه این برند در کشور جزو ۱۰ برند برتر است می گوید: ایران در تولید شیرآلات بهداشتی در منطقه اول است اما مالیات کمر تولیدکنندگان را می شکند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ایران در منطقه خاورمیانه برترین کشور به لحاظ تولید شیرآلات با کیفیت بهداشتی است و حتی قابلیت رقابت با کشورهای پیشرفته و حتی چین را در این بخش دارد. حسن نجاتیان مدیر عامل شرکت شیرآلات تِپس معتقد است اگر دولت قصد دارد تولیدکنندگان ایرانی همچنان در منطقه حرف اول را بزنند و درآمدزایی ارزی برای کشور و ایجاد فرصت شغلی در داخل را داشته باشند باید از این بخش حمایت ویژه کند.

او می گوید: دولت باید همانند دهه ۹۰ که جوایز صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته و موجبات تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده بود آنرا ادامه دهد. این اقدام می تواند با توجه به دریافت مالیات کمک خوبی برای تولیدکنندگان باشد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «حسن نجاتیان» مدیر عامل شرکت شیرآلات «تِپس» را با هم می خوانیم:

* برای ورود به بحث و گفتگوی خود در ابتدا بفرمایید که چند سال است در حوزه شیرآلات بهداشتی فعالیت دارید؟ و آیا شیرآلات بهداشتی ایرانی حرفی در منطقه دارند؟
۲۵ سال است که در حوزه تولید شیرآلات فعالیت می کنم . تولیدات شرکت تِپس به طور کامل از تولیدات داخلی استفاده شده است. و تا الان هم تولید را ادامه دادیم و در ایران جزو ۱۰ برند اول هستیم. در بازار افغانستان، لیبی؛ عراق ، عمان توانستیم صادرات داشته باشیم. سهم بسزایی در بازار داخلی هم داریم.

* تِپس چند درصد سهم بازار را به خود اختصاص می دهد؟
من می توانم بگویم که تپس جزو ۱۰ برند نخست شیرآلات در ایران است. اگر در بازار تهران و گلوبندک بچرخید تابلوهای تپس را خواهید دید. و از همکاران پرس و جو کنید نمایندگان ما را در بازار تهران و چهار راه سیروس و بنی هاشم نشان خواهند داد. در شهرستان هم ۷۰۰ تا نماینده فعال در کل ایران داریم.

* سالانه تولیدات شرکت شیرآلات تِپس چقدر است
سالانه به اندازه درخواست و نیاز بازار داخلی و خارجی برنج مصرف می کنیم.

جنگ افغانستان و حضور طالبان تاثیر بسزایی در میزان صادرات و بازار افغانستان داشت. یکی از بازارهای صادراتی ما بازار افغانستان بود که با حضور طالبان و تا حدودی تنش های ایجاد شده بازار ضعیف تر شد

*صادرات تِپس در چه میزانی است؟
صادرات شیرآلات تِپس به میزان درخواست مشتریان است. اما پارسال نسبت به سال ۹۹ خوب نبود. اما به هر حال به دلیل اتفاقات رخ داده در منطقه صادرات ضعیف می شود. جنگ افغانستان و حضور طالبان تاثیر بسزایی در میزان صادرات و بازار افغانستان داشت. یکی از بازارهای صادراتی ما بازار افغانستان بود که با حضور طالبان و تا حدودی تنش های ایجاد شده بازار ضعیف تر شد. اما خدا را شکر حضور داریم و تولیدات خود را می فروشیم.

* مشکلات تولید شیرآلات چیست؟
مواد اولیه تولید شیرآلات بزرگترین مشکل این روزهای تولیدکنندگان شیرآلات است. چرا که قیمت آن هر روز بالا می رود و افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. رشد هر روزه قیمت مواد اولیه باعث می شود قیمت شیرآلات نیز افزایش یابد و تاثیر بسزایی در کاهش فروش داشته باشد. این موضوع در فرایند تولید نیز تاثیر گذاشته و قیمت تمام شده را بالا می برد.

* یعنی فرایند خرید مواد اولیه در اختیار کارخانجات نیست؟
مواد اولیه شیرآلات از فلزات جمع آوری شده و قطعات فرسوده تشکیل می شود و به صورت شمش و فلّه به کارخانجات به فروش می رسد. و در ادامه کارخانجات آن مواد اولیه را ذوب کرده و تبدیل به محصول نو و نهایی و شیرآلات می کنیم. دولت باید به این موضوع رسیدگی کند.

دولت باید بررسی کند که چرا باید قیمت مواد اولیه در یک سال ۱۰۰ هزار تومان گران شود؟ مواد اولیه شیرآلات هر کیلو ۱۷۵ هزار تومان شده است

* دولت چه اقدامی باید در خصوص مواد اولیه صورت دهد؟
دولت باید بررسی کند که چرا باید قیمت مواد اولیه در یک سال ۱۰۰ هزار تومان گران شود؟ مواد اولیه شیرآلات هر کیلو ۱۷۵ هزار تومان شده است. از پارسال ببینید چند درصد رشد داشته است؟ تمام کسانی که در صنف برنج و مواد اولیه و مفرق هستند قیمت آنها تغییر می کند. مردم قدرت خرید خود را با گران شدن محصول نهایی شیرآلات از دست می دهند. فردی که قبلا یک شیر بهداشتی را ۲۰۰ هزار تومان خریداری می کرد الان باید آنرا مثلا ۸۰۰ هزار تومان بخرد قطعا روند فروش را با مشکل مواجه می کند.

* با این حساب در یک سال گذشته قیمت تمام شده تولید شیرآلات بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است؟
بله. قیمت تمام شده تولید شیرآلات بیشتر از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. قیمت ها بالا رفته است و بازار چون از سوی متقاضیان از استقبال پایینی برخوردار شده است رکود خرید و فروش حاکم می شود. نه فقط برای ما بلکه برای تمام اصناف این مشکل به وجود آمده است.

* قیمت برنج را اعلام کردید که رشد کرده است. خبری منتشر شده بود که برخی از تولیدکنندگان زیر پله ای و غیر مجاز به جای بهره گیری از برنج در محصولات خود از سرب که ارزان تر از برنج است استفاده می کنند و این سرب موجود در شیرآلات باعث سرطان می شود.
این اصلا صحت ندارد. اداره استاندارد خوشبختانه بر روی شیرآلات بهداشتی تمرکز ویژه ای دارد و کسی نمی تواند این اقدام را انجام دهد. در ماه دو بار یا سه بار تولیداتشان در استاندارد مورد آزمایش قرار می گیرد و کسی نمی تواند این کار را انجام دهد چرا که کسی دوست ندارد برند خود را خراب کند.

* شاید زیر پله ای ها این کار را انجام دهند؟
بعید است البته شاید. اکثر کسانی که برندهای معتبر هم هستند واقف به این هستند که نباید از سرب به جای برنج استفاده کنند چرا که باعث سرطان می شود. همین شیرآلات را در جامعه که اقوام خودشان هم زندگی می کنند قرار است نصب شود پس کسی دوست ندارد به اقوام نزدیک خود این ضرر و این خطر و آسیب وارد شود.

سال ۹۴ و ۹۵ جایزه صادراتی که تا حدودی هم صادرات خوبی داشتیم دولت آنرا جزو مالیات محسوب می کرد و از مالیات کسر می کردند و به عبارتی از مالیات معاف می شدند. این اقدام در حقیقت برای تشویق تولیدکنندگان بود. اما متاسفانه ۳ درصد جایزه صادراتی که لغو شده و پرداخت نمی شود

* به جوایز صادراتی اشاره کردید. آیا این جوایز صادراتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیرآلات همانند سایر صادرکنندگان نیز متوقف شده است؟
سال ۹۴ و ۹۵ جایزه صادراتی که تا حدودی هم صادرات خوبی داشتیم دولت آنرا جزو مالیات محسوب می کرد و از مالیات کسر می کردند و به عبارتی از مالیات معاف می شدند. این اقدام در حقیقت برای تشویق تولیدکنندگان بود. اما متاسفانه ۳ درصد جایزه صادراتی که لغو شده و پرداخت نمی شود مالیات هم از تولیدکنندگان شیرآلات دریافت می شود. دولت می تواند با دادن تسهیلات ارزان به تولیدکننده ها می تواند به این صنف کمک شایانی کند.

* دریافت مالیات تاثیر زیادی بر تولید شیرآلات داشته است؟
دولت اگر بتواند تولیدکننده ها را حمایت بیشتری کند قطعا به نفع کشور و اقتصاد کشور است. اگر الان با وجود تحریم ها اقتصاد کشور می چرخد بدانید که به خاطر وجود همین تولیدکننده های داخلی است. اگر تولید کننده داخلی نداشتیم و مثل ترکیه و کشورهای عربی مصرف کننده بودیم مطمئن باشید که به مشکل می خوردیم. تولیدکننده داخلی باید از طرف دولت حمایت شود. وقتی حمایت شود و مالیات آن به اندازه ای گرفته شود که تولیدکننده تشویق شود بدون شک اقتصاد کشور به خوبی خواهد چرخید. وقتی تولیدکننده ها یک مجموعه ای راه اندازی می کند فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم زیادی ایجاد می شود پس باید دولت حمایت کند تا هم اشتغالزایی شود و هم اینکه در برابر تحریمها مقاومت و از این مرحله سخت عبور کند.

ایران قدرت اول تولید شیرآلات بهداشتی| سخت گیری مالیاتی برای تولیدکنندگان| رشد شدید قیمت مواد اولیه

* سطح کیفیت شیرآلات ایرانی در منطقه در چه حدی است؟ آیا در منطقه ترکیه می تواند رقیبی برای ایران در زمینه تولید شیرآلات باشد؟
در صنف تولید شیرآلات بهداشتی خوشبختانه جایگاه ایران در خاورمیانه جایگاه نخست است. شیرآلات ایرانی هم به ترکیه و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و افغانستان و لیبی و عمان و آفریقا صادر می شود.

محصولات چینی قابل رقابت با ایران نیست، مگر در شیرهای خیلی سبک و با قیمت های پایین تر. خدا را شکر مردم متوجه جنس خوب با جنس بد هستند

* چینی ها چطور؟ محصولات آنها از ایرانی ها بهتر است؟
محصولات چینی قابل رقابت با ایران نیست، مگر در شیرهای خیلی سبک و با قیمت های پایین تر. خدا را شکر مردم متوجه جنس خوب با جنس بد هستند. وقتی به کشورهای عمان و یا خاورمیانه می روم خدا را شکر محصولات و برندهای ایرانی معتبر خوبی را در بازارهای این کشورها می بینم و افتخار می کنم. هر چه که محصولات ایرانی گسترش پیدا کند باعث خوشحالی است.

* در خصوص محصولات تِپس چطور؟ آیا این برند در میان مردم و انبوه سازان جا افتاده است؟
اگر بخواهید با برخی محصولات و برندهای معتبر در داخل مقایسه کنید بله ما دیرتر شروع کردیم و این برندها سابقه طولانی تری دارند و از ما زودتر شروع کردند. هر زودتری نتیجه بهتری دارد. خدا را شکر نسبت به زمانی که ورود کرده ایم جزو ۱۰ برند معتبر شیرآلات بهداشتی ایران هستیم.

* طرح های توسعه ای چطور؟ آیا در این خصوص اقداماتی شده است که بخواهید از فناوری روز و ظاهر روز دنیا برای جذب متقاضی و مشتری استفاده کنید؟
ما تلاش داریم که تنوع شیرآلات را بهتر و زیباتر کنیم. شیر اهرمی را تغییر می دهیم و مردم وقتی مراجعه می کنند هر چه که بخواهند همان را انتخاب می کنند و دنبال این نیستند که فقط دنبال یک مدل بگردند. ۵۰ مدل ما تولید می کنیم و هر کسی هر مدلی خواست با هر رنگ و مدلی بتواند خریداری کند. این نیست که فقط بگ.ییم شیرآلات کروم و یا سفید داریم. ما در تغییرات خوشحال هستیم که تنوع را بیشتر کنیم و شیرهای زیباتر تولید کنیم.

* معمولا سازنده ها به دنبال چه نوع شیرآلاتی هستند؟
بابد دید این سازنده در کدام واحدهای مسکونی و در کدام منطقه قصد دارد این شیرآلات را نصب کند.

* آیا شما هم واحد نظرخواهی دارید؟
ما خدمات پس از فروش داریم و خدمات پس از فروش سراغ مشتریها و سازنده ها می رود و نظریات آنها را جویا می شود.

برخی طلایی و برخی سفید و برخی هم سفید طلا دوست دارند. در اهواز سفید دوست دارند و در تبریز طلایی دوست دارند

* الان معمولا رنگ های طلایی و سفید زیاد شده است. آیا پشت این موارد و این تنوع رنگ، بررسی و شناخت سلایق مشتری وجود دارد؟
مردم تنوع را دوست دارند. برخی طلایی و برخی سفید و برخی هم سفید طلا دوست دارند. در اهواز سفید دوست دارند و در تبریز طلایی دوست دارند. پس ما از فرهنگ ها و مناطق تشخیص می دهیم که مردم چه رنگی دوست دارند. تمام نماینده ها نظرخواهی می کنند و مشکلات را بررسی می کنیم.

* برای بالا بردن عمر شیرآلات چه باید کرد؟ چرا برخی از شیرآلات بعد از مدتی رنگ آن تغییر می کند؟ و یا زنگ می زند؟
رنگ همه شیرآلات طبق ضمانت هایی که می شود خدمات پس از فروش دارد. اگر شیر بهداشتی بعد از یک سال اگر رنگ آن تغییر کرد بدانید که آن شیر بهداشتی را با شوینده های اسیدی شستشو کرده اند. اما اگر با یک ابر و آب و صابون شستشو کنید بدون شک تغییر نخواهد کرد. باید به دستوراتی که در کارت ضمانت نوشته شده است عمل کنند. شیرآلات برنجی اگر به آن نکات داخل کارت ضمانت توجه شود ۲۰ سال عمر خواهند کرد.

واردات شیرآلات بهداشتی ممنوع است. دوما واردات توجیه اقتصادی ندارد. محصولات ایرانی با کیفیت تر از خارجی ها است

* واردات شیرآلات بهداشتی باز هم داریم؟
اولا که واردات شیرآلات بهداشتی ممنوع است. دوما واردات توجیه اقتصادی ندارد. محصولات ایرانی با کیفیت تر از خارجی ها است.

* اما در بازار دیده می شود شیرآلات خاص و خارجی؟ در واحدهای لوکس و لاکچری ظاهرا این شیرآلات نصب می شود.
در برخی هتل ها شاید از این شیرآلات خارجی که خودشان وارد کرده اند دیده شود.

* آیا صحت دارد که شیرآلاتی در بازار هست که از آب طلا است؟
شاید برخی از مشتریان بنا به درخواست خودشان به تولیدکننده ها تقاضا بدهند که آب طلا در محصول استفاده شود. حتی آب طلا با مواد شوینده اسیدی هم رنگش تغییر خواهد کرد.

* اینکه می گویند قیمت برخی شیرآلات به اندازه قیمت یک پراید است صحت دارد؟
نه ما که ندیدیم و نشنیدیم.

اگر یک شیر بهداشتی قیمت سه میلیون داشته باشد و از آب طلا استفاده شود ۱.۵ میلیون تومان به قیمت آن اضافه می شود

* اگر آب طلا زده شود چطور؟ آیا قیمت آن به قیمت پراید می رسد؟ این شیرآلات چند قیمت هستند؟
اگر یک شیر بهداشتی قیمت سه میلیون داشته باشد و از آب طلا استفاده شود ۱.۵ میلیون تومان به قیمت آن اضافه می شود. قیمت برخی شیرآلات هم بستگی به وزن خود آن محصول تغییر می کند. مثلا محصولی می بینید که ۱۰ کیلو وزن دارد. مواد اولیه و اجرت و مراحل تولید آن محاسبه می شود. هر چه سنگین تر باشد با کیفیت تر و گران تر خواهد شد.

کد خبر: ۱۶۲٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha