اولین همایش ملی مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی برگزار می‌شود

اولین همایش ملی مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی برگزار می‌شود

به ابتکار کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران و همکاری وزارت راه و شهرسازی اولین همایش ملی حاکمیت شرکتی با هدف انتخاب شرکت‌های پیشرو در حوزه مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی، آبان ماه برگزار می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، تازه‌ترین نشست کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران با موضوع بررسی اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی با حضور هیات رئیسه و اعضای این کمیسیون، نمایندگانی از سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت، وزارت رفاه و جمعی از کارشناسان و نمایندگان NGO های مرتبط با حوزه مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود اولیایی رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی نسبت به بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی جامعه هشدار داده و گفت: بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی که امروز شاهد آن‌ها هستیم به بی‌توجهی به حوزه مسئولیت اجتماعی بازمی‌گردد.

او با تأکید بر اینکه کمیسیون تمرکز خود را صرف ترویج مفهوم زیربنایی مسئولیت اجتماعی کرده است افزود: بی‌توجهی به مسئولیت اجتماعی آثار زیان باری به دنبال داشته است. به عنوان مثال اگر در حوزه کشاورزی شاهد رفتارهای مسئولانه بودیم امروز تا این اندازه با معضل کمبود آب مواجه نمی‌شدیم. بنابراین توجه به این امر چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی ضروری است.

اولیایی با طرح پیشنهاد برگزاری اولین همایش ملی حاکمیت شرکتی با همکاری وزارت راه و شهرسازی و اتاق ایران در آبان ماه امسال تأکید کرد: ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در موضوع مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی از اولویت‌های کمیسیون است.

علی چاغروند معاون کسب‌وکار اتاق ایران نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت ایجاد دپارتمانی در حوزه مسئولیت اجتماعی در ساختار وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: با ایجاد چنین بخشی در وزارت راه و ارتباط مستمر با کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران می‌توان شاهد هم‌افزایی بیشتر در این حوزه بود.

او افزود: می‌توان با همکاری هر دو نهاد رویدادهایی برای انتخاب شرکت‌هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی پیش رو هستند برگزار کرده و جوایزی را نیز تعریف کرد و اتاق ایران در این خصوص آماده هرگونه همکاری است.

وزارت راه و شهرسازی مصمم به اعمال مؤلفه‌های حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تابعه خود است
در ادامه ایمان اسلامیان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهتمام این وزارتخانه بر اعمال مؤلفه‌های حاکمیت شرکتی در شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های دولتی با اینکه ذینفعان ۸۰ میلیونی دارند اما مخاطبان محدودی دارند و این خطرناک است. متأسفانه معمولاً مجامع شرکت‌های دولتی به صورت مؤثر برگزار نمی‌شوند و این در حالی است که به عنوان مثال شرکت نسبتاً گمنامی مانند شرکت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل وزارت راه، به تنهایی ۶۰ درصد از بودجه عمرانی کشور را مصرف می‌کند. به همین دلیل ما از شما می‌خواهیم کمک کنید تا مؤلفه‌های حاکمیت شرکتی را در شرکت‌های تابعه این وزارتخانه اعمال کنیم.

او با بیان اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی در وزارت راه و شهرسازی از اهمیت دوچندانی برخوردار است افزود: یک دلیل این امر این است که ۲۰ درصد GDP کشور مربوط به حوزه مسکن و حمل‌ونقل و درواقع مربوط به این وزارتخانه بوده و بالاترین میزان تماس مردم با حاکمیت در این وزارتخانه اتفاق می‌افتد.

اسلامیان با تشریح ارکان اعمال مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی در وزارت راه و شهرسازی، برقراری نورافکن‌های سازمانی در این وزارتخانه، توجه به زیست انسان‌مدار و اخلاق مدار، بازاریابی درونی، تفکیک هیات عامل از هیات مدیره در شرکت‌های تابعه، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه ذینفعان از طریق پنجره واحد ارائه خدمات را از جمله این ارکان برشمرد.

در این نشست برخی نمایندگان NGO ها و سازمان‌های دولتی حاضر در جلسه به بیان نکاتی از جمله ضرورت توجه بیشتر معاونت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی به مقوله مسئولیت اجتماعی، ایجاد هم‌افزایی بیشتر میان وزارت راه و سایر وزارتخانه‌ها از جمله وزارت رفاه و بهداشت، توجه به مقوله مسئولیت اجتماعی در رابطه با مناطق حاشیه‌ای شهر و جلوگیری از انبوه‌سازی کوره پزخانه های اسماعیل‌آباد، پرداختند که اسلامیان در پاسخ قول داد این نکات را مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهد.

چالش‌های چهارگانه اعمال حاکمیت شرکتی در ایران
در بخش پایانی جلسه نیز عبادی رئیس کمیته حاکمیت شرکتی این کمیسیون به ارائه گزارشی درباره چالش‌های استقرار اصول حاکمیت شرکتی در ایران پرداخته و بیان کرد: اعمال مؤلفه‌های حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها با چهار چالش اصلی قانونی، اقتصادی، سیستمی-علمی و فرهنگی-اجتماعی مواجه است.

او افزود: فقدان زیرساخت‌های قانونی در نظام تجارت کشور، وجود قوانین پراکنده و بعضاً متناقض در حوزه‌های مختلف شرکت داری، روشن نبودن نظام جامع ارتباطی نهادهای قانون‌گذار، مجری و ناظر در حوزه حاکمیت شرکتی و عدم وجود چشم‌انداز و هدف روشن در تدوین و ابلاغ قوانین بالادستی از جمله چالش‌های قانونی در این خصوص است.

عبادی شاخت اصول حاکمیت شرکتی به عنوان سوغات فرنگ و امری ناهمگون با جامعه کسب‌وکار ایران، استقبال اولیه توسط جامعه به عنوان یک بسته مفید اجرایی ولی غیرضروری برای کسب‌وکار و شناخت اندک عموم جامعه ایران از مؤلفه‌های حاکمیت شرکتی را به عنوان چالش‌های فرهنگی-اجتماعی در این حوزه برشمرد و افزود: حجم مشکلات اقتصادی روزمره و فرصت کم مدیران برای اصلاحات ساختاری، برتری نسبی واسطه‌گری به سایر بخش‌های اقتصادی در ایران و منافع واسطه‌گری در نبود شفافیت، تحریم‌ها و عدم ارتباط بین اقتصادی ایران و جهان چالش‌های مهم اقتصادی اعمال حاکمیت شرکتی در ایران است.

عبادی، فقدان نهاد متولی رسمی در حوزه حاکمیت شرکتی، اثربخشی اندک الزامات موجود و فقدان نگاه سیستمی در این حوزه، فقدان آموزش‌های های مؤثر برای سطوح مختلف مرتبط با حاکمیت شرکتی در سازمان‌ها و نبود هم‌افزایی مثبت را از جمله چالش‌های علمی-سیستمی در حوزه اعمال مؤلفه‌های حاکمیت شرکتی برشمرد و گفت: راه‌کارهای پیشنهادی در این راستا، ساختارسازی، فرهنگ‌سازی، توسعه آموزش و پژوهش و ایجاد نگاه سیستمی و هم‌افزایی است. این امر باید جدی گرفته شود چرا که به عنوان مثال اگر حاکمیت شرکتی در شرکت‌های سهامی عام اعمال شده بود مشکلاتی که بورس برای مردم ایجاد کرد پیش نمی‌آمد.

کد خبر: ۱۶۲٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha