۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
رایزنی‌های اقتصادی نمایندگان روسیه و ترکیه در نشست تهران

رایزنی‌های اقتصادی نمایندگان روسیه و ترکیه در نشست تهران

سران روسیه و ترکیه در تهران درباره توسعه همکاری‌های دو جانبه، سرعت اجرای پروژه‌های شاخص در حوزه تجاری و اقتصادی و همچنین آخرین تحولات بین المللی گفتگو می کنند.

به گزارش بازار، دستیار رئیس جمهور روسیه گفت: نمایندگان روسیه و ترکیه روز سه شنبه(امروز) در تهران رایزنی ویژه‌ای برای بحث در مورد مسائل اقتصادی از جمله تسویه حساب به ارزهای ملی خواهند داشت.

یوری اوشاکوف، گفت: «ما برنامه ریزی کرده ایم که رایزنی‌های ویژه‌ای با همتایان ترکیه‌ای داشته باشیم که به موضوعات بهبود بیشتر و تقویت همکاری روسیه و ترکیه از جمله موضوعات تغییر به تسویه حساب‌های متقابل به ارزهای ملی اختصاص دارد».

وی تصریح کرد: «در نشست آتی نمایندگان روسیه و ترکیه در تهران قرار است طیف بسیار گسترده‌ای از مسائل اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گیرد».

اوشاکوف افزود: «این رایزنی‌ها هنگام صبح یا اواسط بعد از ظهر ۱۹ ژوئیه در تهران و پیش از آغاز سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به پایتخت ایران برگزار می‌شود».

دستیار کرملین همچنین گفت: «هیئت روسی که عازم تهران می‌شود شامل افرادی است که با مسائل اقتصادی در ارتباط هستند، رئیس مشترک کمیسیون‌های بین دولتی با ترکیه و ایران، الکساندر نواک معاون نخست وزیر و ماکسیم اورشکین، دستیار رئیس جمهوری خواهد بود».

به گفته اوشاکوف، «این کاملا منطقی است که «نواک» و «اورشکین» با همتایان ایرانی که مسول مسائل اقتصادی هستند، دیدار کنند.

دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که قرار است امروز در تهران برگزار شود، اولین دیدار سال جاری خواهد بود، اگر چه دو طرف «مرتب به طور تلفنی با هم در ارتباط هستند و در حال حاضر ۱۰ تماس تلفنی در سال جاری برقرار شده است.

اوشاکوف خاطرنشان کرد: «هم موضوعات دستور کار دوجانبه و هم به معنای واقعی کلمه همه مشکلات بین المللی از جمله وضعیت اوکراین مورد بحث قرار می‌گیرد».

دستیار کرملین تصریح کرد: «روسیه و ترکیه گفتگوهای سیاسی فشرده‌ای برقرار کرده اند و همکاری ما ماهیت راهبردی دارد و حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد».

وی اضافه کرد سران روسیه و ترکیه قرار است در نشست آتی خود در تهران درباره موضوعات کلیدی توسعه همکاری‌های روسیه و ترکیه، سرعت اجرای پروژه‌های شاخص در حوزه تجاری و اقتصادی و همچنین برخی از موضوعات بین المللی از جمله درباره اوضاع اوکراین گفتگو کنند.

دستیار کرملین خاطرنشان کرد تجارت روسیه و ترکیه در سال ۲۰۲۱ با ۵۷ درصد رشد به ۳۳ میلیارد دلار رسید و از ژانویه تا آوریل امسال دو برابر شد.

وی تصریح کرد: «کار در پروژه‌های راهبردی مشترک طبق برنامه پیش می‌رود. امسال ۱۲.۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله جریان آبی و ترکیش استریم به ترکیه عرضه شد و کار برای ساخت نیروگاه هسته‌ای آکویو ادامه دارد. اولین واحد آن قرار است تا صدمین سالگرد (تشکیل) ترکیه در سال ۲۰۲۳ ساخته شود و مراسم اولین بتن ریزی در واحد چهارم نیرو برای بیست و یکم ژوئیه برنامه ریزی شده است».

کد خبر: ۱۶۲٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha