۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۱
هدایت سیل به سوی سفره‌های آب زیرزمینی با عملیات آبخیزداری

هدایت سیل به سوی سفره‌های آب زیرزمینی با عملیات آبخیزداری

گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با اقدامات آبخیزداری خسارات سیل در استان‌های سیل زده تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بازار، به گفته کارشناسان با توجه به تغییرات الگوهای بارشی، وقوع سیل در مناطق مختلف کشور دور از انتظار نیست بنابراین یکی از راهکارهای مهار سیل، هدایت آن به سوی سفره‌های زیرزمینی است.

وقوع سیل در سال ۱۳۹۴ در روستای سیجان (از توابع بخش آسارا شهرستان کرج) خسارت ۹۰ میلیاردی به باغات، مزارع و خانه‌های مردم روستا وارد کرد. کاهش پوشش گیاهی، مسیر را برای روان شدن سیل هموار می‌کند.

خدابنده لو، کارشناس آبخیزداری تصریح کرد: در پیرو همین موضوع، با کمترین بارندگی، سیل مخرب سال ۱۳۹۴ در این روستا جاری شد.

بعد از رخ دادن آن سیل، سازمان منابع طبیعی کشور با مشارکت مردم اقدام به احداث سازه‌های آبخیزداری در این روستا کرد. عملیات آبخیزداری در این روستا از خسارات سیل در سال ۱۳۹۸ با توجه به بارندگی چند برابری جلوگیری کرد.

ساعدی، رییس اداره کنترل سیلاب و آبخوانداری استان البرز در این خصوص گفت: چندتا سازه خیلی بزرگ در آبراه‌های بالادست روستا احداث شده است به علت احداث این سازه ها‏، سیلی که سال ۱۳۹۸ رخ داد خوشبختانه با وجود بارش فراوان، سیلی در روستا نداشتیم.

گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور همچنین تصریح کرد: ۲۰۷ میلیون مترمکعب حجم سیل مدیریت شده در شش ماه اخیر است.

به گفته گرشاسبی در شش ماه اخیر ۹ مورد سیل در کشور رخ داده است که با اقدامات آبخیرداری، خسارات سیل را در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، کرمان، ایلام و خراسان رضوی در سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ و استان‌های کردستان خراسان رضوی، خراسان شمالی، اردبیل، تهران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و یزد در سه ماه اول ۱۴۰۱ تا ۷۰ درصد کاهش داده است. این درحالیست که در ۱۲۶ میلیون هکتار عرصه سیل خیز کشور تنها ۱۸ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.

در همین حال، جزی، مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور افزود: هفت میلیون هکتار را در دست اجرا داریم. ۱۱ میلیون هکتار دیگر را مطالعه کردیم، ولی هیچ کار اجرایی نکردیم. بر روی حدود ۹۰ میلیون هکتار دیگر نیز هنوز مطالعه‌ای انجام نشده است.

این‌ها درحالیست که به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، هیات دولت سیزدهم روز گذشته با اختصاص مبلغ یک هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۴۲۰ میلیون ریال اعتبار و مبلغ یک هزار و ۲۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی برای جبران خسارات ناشی از زلزله در دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری موافقت کردند.

با اجرای عملیات آبخیزداری علاوه بر تقویت و احیای پوشش گیاهی در اطراف و اراضی پایین دست حوضه آبخیز، سیل و سیلاب نیز به سفره‌های زیرزمینی هدایت می‌شود. عملیات آبخیزداری در هر هکتار، دو میلیون و پانصد هزار تومان هزینه دارد که در مقایسه با خسارات به طور متوسط چهل هزار میلیاردی سیل، رقم ناچیزی است.

کد خبر: ۱۶۲٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha