۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
مهم ترین الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر سئو

مهم ترین الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر سئو

الگوریتم های گوگل بی شک یکی از مهمترین نکاتی است که یک کارشناس سئو سایت باید آن را بیاموزد. اگر این الگوریتم ها وجود نداشتند احتمالا این روزها چیزی از گوگل باقی نمی موند.

به گزارش بازار، اگر شهری قوانین نداشته باشد چه می شود؟ آیا در آن شهر مایل اید زندگی کنید؟ حال فرض کنید که اگر گوگل مقررات خاص خودش را نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد. احتمالا کمتر کسی از این موتور جستجو استفاده می کند زیرا نتایج جستجو پر می شود از سایت های اسپم و بی محتوا که هیچ ارتباطی با موضوع موردنظر ما ندارند و دیگر سئو وردپرس نقشی نخواهد داشت. اما گوگل چگونه توانسته امروزه یکی از بهترین موتوهای جستجو در جهان باشد؟ قطعا یکی از مهم ترین آنها الگوریتم های گوگل می باشند.

الگوریتم های گوگل بی شک یکی از مهمترین نکاتی است که یک کارشناس سئو سایت باید آن را بیاموزد. اگر این الگوریتم ها وجود نداشتند احتمالا این روزها چیزی از گوگل باقی نمی موند. ما در این مقاله سعی در معرفی الگوریتم های گوگل به شما را داریم. لطفا تا انتها این مقاله را مطالعه نمایید.

الگوریتم های گوگل

تکنیک های سئو روز به روز درحال تغییر هستند و اگر سایت خود را به شیوه ی قدیمی سئو کنید احتمالا نتیجه همانی نیست که فکرش را می کنید اما اگر به خوبی آموزش سئو وردپرس را آموخته باشید می توانید نتایج خوبی را کسب نمایید در این آموزش حتما توجه ویژه به افزایش سرعت وردپرس داشته باشید.

گوگل در طی زمان الگوریتم های زیادی را معرفی نموده. الگوریتم لیستی از دستورات و وظایف یک کامپیوتر است که در اجرای یک وظیفه باید به آنها بپردازد. الگوریتم های گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مهم ترین الگوریتم های گوگل و تاثیر آن بر سئو

گوگل در زمان تاسیس تاکنون توانسته آپدیت ها و الگوریتم های بسیاری را معرفی کند. برخی از این بروز رسانی ها سر و صدایی پیدا نمی کنند و گوگل نیز آن را به طور رسمی بیان نمی کند اما برعکس برخی از آپدیت ها و بروزرسانی ها بسیار برای افراد سئو کار از اهمیت ویژه ای برخور دارند. مهمترین الگوریتم ها را می توان آنهایی که نام حیوان دارد شناخت. گوگل تعداد زیادی از الگوریتم های خود را با نام حیوانات معرفی کرده تا از این رو یک باغ وحش مجازی پدید آورد.

خب اکنون برویم به سراغ معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل!

۱- الگوریتم پاندا

یکی از پیشکسوتان در بین الگوریتم های گوگل، پاندا می باشد. این الگوریتم در فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. در سال های قبل که این الگوریتم روی کار نیامده بود یکی از معضلات اصلی کاربران و جود محتوای تکراری و مشابه بود. از همین رو الگوریتم پاندا روی کار آمد تا مانع سایت های کپی کار باشد. وظیفه این الگوریتم شناسایی محتواهای کپی که عبارت اند از تصاویر، متون، ویدیو و... و گزارش سایت های کپی کننده نزد گوگل.

گوگل نیز با شناخت این صفحات رتبه ی آن ها را بسیار کاهش می دهد و موجب می شود تا کسب جایگاه قبلی نیز برای آنها سخت تر از قبل شود.

۲- الگوریتم پنگوئن

خب گوگل با معرفی الگوریتم پاندا به کاربرانش یه زهره چشمی به وبمسترانی که سعی در تخلف و سئو کلاه سیاه داشتن نشون داد. اما باز هم بعضی از اون ها کوتاه نیومدن و رفتن سراغ خرید بک لینک به شکل کیلویی.

الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. وظیفه این الگوریتم به گونه ای است که صفحاتی را که دارای بک لینک های اسپم و یا نامربوط هستند شناسایی و جریمه می کند. همانقدر که این الگوریتم می تواند خطرناک باشد، به همان میزان نیز می تواند برای سایت ما مفید باشد. در صورتی که شما بک لینک های با کیفیتی داشته باشید موجب فرستادن سیگنال های مثبت شده و از این طریق گوگل جایگاه شما را در گوگل بهبود می بخشد.

۳- الگوریتم مرغ مگس خوار

اگر کمی به گذشته نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که گوگل چقدر تا الان تغییر کرده است. شاید اگر قبلا کلمه ای نظیر زمین تنیس را جستجو می کردیم، نتایج گوگل پر بود از سایت های اسپم و بی محتوا که اگر خدایی نکرده انگشتتان را روی قسمتی از صفحهات آن قرار می دادید هزاران پنجره ی تبلیغاتی برای شما باز می شد. اما علت این ماجرا چه بود؟ در حقیقت هنگامی که الگوریتم مرغ مگس خوار نبود وبسایت ها سعی در قرار دادن کلمات کلیدی شان به صورت زنجیره ای در متون صفحات خود میکردند به شکلی که در دو خط یک متن ۴ تا کلمه کلیدی وجود داشت.

مدتی نگذشت که گوگل دست به کار شد. گوگل با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار در آگوست ۲۰۱۳ این وبسایت ها متخلف را شناسایی کرد و با یک جریمه ی تپل جایگاه آنها را به کلی کاهش داد. الگوریتم مرغ مگس خوار به خوبی کلمات را درک و بررسی می کند و مترادف کلمات را نیز به خوبی می داند به شکلی که اگر شما کلمه ای را در گوگل به اشتباه سرچ کنید این الگوریتم متوجه منظور شما خواهد و نزدک ترین نتایج را به شما نشان خواهد داد.

۴- الگوریتم کبوتر

چهارمین حیوان از باغ وحش گوگل کبوتر می باشد. الگوریتم کبوتر تمرکزش بر روی سئو محلی سایت شما می باشد. اگر همین الان بروید و در گوگل کلمه بوتیک را سرچ کنید متوجه خواهید شد که گوگل نزدیک ترین بوتیک هایی را که در نزدیکی موقیعت شما هستند به شما نشان خواهد داد.

الگوریتم کبوتر در سال ۲۰۱۴ توسط گوگل روی کار آمد تا هنگامی که شما یک مغازه، فروشگاه، صنفی و ... را جستجو می کنید نزدیک ترین گزینه ها را از نظر مکانی به شما نمایش دهد. سئو محلی و توجه یه این الگوریتم می تواند کمک بزرگی به افزایش فروش و دیده شدن کسب کار شما کند.

۵- الگوریتم موبایل فرست ایندکس

در سال های قبل هنگامی که گوشی های قدیمی و غیر لمسی در بازار وجود داشت کمتر کسی از آنها برای جستجو در گوگل می پرداخت. بیشتر افراد به وسیله ی کامپیوتر ها و لپ تاپ ها کار خود را در بستر اینترنت انجام می دادند. اما رفته رفته با گسترش تلفن های همراه و افزایش امکانات آنها امروزه بیشتر افراد از تلفن های همراه به جای کامپیوتر ها استفاده می کنند. شاید در زمان قدیم اولویت اصلی وبمستران برای طراحی سایت خود، طراحی نسخه دسکتاپ بود و همین امر موجب می شد تا وب سایت ها در تلفن های همراه ضاهر خوبی نداشته باشند و به کلی به هم ریخته باشند.

اما سرانجام گوگل تصمیم گرفت تا الگوریتم موبایل فرست ایندکس را معرفی کند تا سایت هایی که به فکر طراحی سایت هستند باید سایت خود به صورت مجزا هم برای نسخه دسکتاپ و هم برای موبایل و تبلت طراحی نمایند. از این رو سایت هایی که رسپانسیو نیستند توسط این الگوریتم شناسایی شده و به وسیله گوگل رتبه آنها کاهش می یابد.

۶ - الگوریتم گوگل دنس

احتمالا تا به حال هنگامی که صفحه ای را با کلی عشق و ذوق سئو کرده و در گوگل منتشر کرده اید، متوجه شده اید که صفحه شما در نتایج جستجو گوگل بالا پایین می شود. یک روز صفحه شما در نتیجه ۳ گوگل و روز بعد در صفحه دوم گوگل در حال خاک خوردن است. همه ی اینها زیر سر الگوریتم گوگل دنس می باشد.

الگوریتم گوگل دنس یا رقص گوگل الگوریتمی است که جایگاه نهایی شما را در نتایج جستجو تعیین می کند. این الگوریتم با رشد ناگهانی رتبه سایت شما، رفتار کاربران شما را بررسی می کند تا متوجه شود که کاربران چه نظری در رابطه با سایت شما دارند. فاکتور های زیادی برای بررسی رفتار کاربران از نظیر نرخ پرش، مدت زمان حضور کاربر، قرار دادن دیدگاه و... وجود دارد که از طریق آن این الگوریتم رتبه ی شما را مشخص می کند. اگر سایت شما از نظر کابران راضی کننده بود، رتبه سایت شما افزایش می یابد اما اگر گوگل متوجه شود که سایت شما از نظر کاربران جالب نباشد، رتبه شما کاهش می یابد.

۷- الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخر الگوریتمی است که تمرکزش بیشتر بر روی سایت های فروشگاهی است. سایت های بسیاری امروزه وجود دارند که دارای درگاه های پرداخت مختلفی می باشند. برخی از این سایت های فروشگاهی سعی در خالی کردن جیب کاربران میکنند. به شکلی که اگر سایتی برای کابران نا امن باشد آن را نزد گوگل گزارش و جریمه می کند. همچنین این الگوریتم نکاتی دیگر را در سئو فروشگاهی از قبیل وجود برچسب، قیمت محصولات، توضیحات و ... را بررسی می نمایید.

نتیجه گیری و پایان

الگوریتم های گوگل با اینکه همیشه سعی در انجام گزارش و تخلف سایت های خطا کار میکند اما همه ی این امور به خاطر بهبود تجربه کاربر و نشان داد بهترین نتایج به آنها می باشد. این الگوریتم ها با اینکه بسیار خطرناک می باشند اما گاهی نیز می توانند برای سایت ما یک سکوی پرتاب برای کسب جایگاه بهتر شوند. لازمه ی بودن یک کارشناس سئو خبره و حرفه ای دانستن الگوریتم های گوگل و وظایف هرکدام از آنها می باشد. دانستن این الگوریتم ها موجب می شود تا شما به سمت سئو کلاه سیاه نروید و همیشه سعی در انجام کارهای درست کنید.

امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

موفق و سربلند باشید.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha