۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
افزایش و تسهیل صادرات با ایجاد شهرک صنعتی مرزی با عراق و ارمنستان
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد

افزایش و تسهیل صادرات با ایجاد شهرک صنعتی مرزی با عراق و ارمنستان

معاون وزیر صمت گفت: برای تولید مشترک و تسهیل در صادرات کالا به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی با کشورهای همسایه به خصوص عراق و ارمنستان را در دستور کار دولت قرار داده ایم.

به گزارش بازار به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان گفت: طی سفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارمنستان داشت، ایجاد شهرک صنعتی از محورهایی بود که دو طرف خواهان آن بودند که نیازمند چهارچوب همکاری مشخص است، اما قانون مشخصی در ایجاد شهرک‌های صنعتی مرزی وجود ندارد، اما خوشبختانه مصوبه‌ای در دولت وجود دارد که در راستای آن، مجوز ایجاد شهرک صنعتی مرزی به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی داده شده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه قرار بود با ترکیه هم شهرک صنعتی مرزی داشته باشیم، اما به دلایلی این مهم محقق نشد، اضافه کرد: با مشخص شدن چهارچوب همکاری با عراق و ارمنستان، می‌توان مجوزهای لازم در مورد انرژی، ورود و خروج کالا و ... را اخذ کرد از این رو به‌زودی مذاکرات برای ایجاد شهرک صنعتی مرزی با ارمنستان آغاز خواهد شد، چرا که کلیات این امر توافق شده است.

رسولیان درباره این موضوع که ایجاد شهرک صنعتی مرزی تا چه حد می‌تواند روابط اقتصادی را بهبود ببخشد، گفت: مبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه بسیار بهبود یافته لذا ایجاد شهرک صنعتی مرزی کمک می‌کند که روابط اقتصادی ایران، تقویت و پایدار شود؛ ما ظرفیت‌های تولیدی خوبی در کشور داریم و خیلی از کشورهای همسایه به کالاهای ایرانی نیاز دارند به همین جهت، شهرک صنعتی مرزی کمک خواهد کرد که با کاهش بروکراسی‌ها و هزینه‌ها، میزان صادرات کالا را افزایش دهیم و می‌توان بخشی از تولید کشور را در شهرک‌های صنعتی مرزی مستقر کرد.

معاون وزیر صمت گفت: در کنار این امر، احیاء و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی نیمه فعال در شهرک‌های صنعتی، از دیگر موضوعاتی است که در این دولت اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

رسولیان درباره چگونگی پیگیری رونق و احیاء واحدهای صنعتی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت از امسال مسئولیت اجرای پروژه فعال سازی ظرفیت‌های تولید در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت را برای نخستین بار در کشور به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذار کرده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در مرحله نخست اجرای این طرح و در یک افق چهار ساله، برنامه افزایش ظرفیت تولید ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی زیر ظرفیت در دستور کار قرار گرفت، همچنین برنامه برای فعال سازی سه هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد در سال ۱۴۰۱ داریم که این امر باعث ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۷ هزار نفر خواهد شد. در این میان از ابتدای سال جاری تا کنون، افزایش ظرفیت ۲۹۳ واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است.

علی رسولیان درباره وضعیت واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی هم گفت: تعداد واحدهای راکد، واحدهای فعال و واحدهای صنعتی را که با تصمیمات دولت از رکود خارج شدند، اعلام کردیم و تمام مدارک و اسناد آن وجود دارد، در گذشته اعلام واحدهای درحال رکود به‌طور تقریبی انجام می‌شد، اما با بررسی‌های صورت گرفته، تعداد واحدها به‌روز و دقیق بیان می‌شود و آمار اعلامی ما مبتنی بر واقعیت است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۱۱ واحد صنعتی راکد احیاء شده که این عدد نشان می‌دهد بیش از ۱۳ درصد اهداف برنامه دولت در احیاء واحدهای صنعتی محقق شده است؛ در بخش ایجاد اشتغال نیز ۱۶ درصد اهداف برنامه تحقق یافت و به‌واسطه احیاء واحدهای صنعتی، فعالیت چهار هزار و ۴۸۱ نفر آغاز شد.

رسولیان گفت:امسال احیاء و فعال سازی هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هدف گذاری شده است که با احیاء این تعداد واحد، پیش‌بینی می‌شود برای ۲۸ هزار و ۸۰۰ نفر شغل ایجاد شود البته به‌غیر از احیاء واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی، بازگشت واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر صمت افزود: در سال جاری احیاء ۴۰۰ واحد تولیدی راکد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی برنامه‌ریزی شده است و طی این مدت، ۱۷ واحد راکد در خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی با سرمایه گذاری بیش از یک هزار و ۱۹۰ میلیارد ریالی به چرخه تولید بازگشته که اشتغال ۳۰۱ نفر ثبت شده است.

وی در ادامه گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در باره تعداد واحد صنعتی راکد در کشور افزود: بر اساس بررسی‌های دقیق صورت گرفته، ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد داریم که ۶ هزار و ۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵ هزار و ۲۵۳ واحد در خارج از شهرک‌های صنعتی وجود دارند، از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده در طرح پایش این سازمان، ۶۲ درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بالغ بر ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید فراهم می‌شود. همچنین ۵۷ درصد این واحدها، تمایل خود را به راه اندازی مجدد اعلام کرده‌اند که بازفعال سازی آن‌ها با استفاده از ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ مشاور کلینیک‌های کسب و کار در ۱۰ گروه تخصصی (مالی، حقوقی، بازاریابی، بهبود فرایند، سرمایه‌گذاری و ...) در سراسر کشور در دست اقدام است و ۵۰ درصد این واحدها نیازمند انجام عارضه یابی و بررسی دقیق‌تر هستند و ۴۵ درصد نیز به انجام پروژه عارضه یابی از طریق مشاوران کلینیک‌های کسب و کار تمایل نشان داده‌اند.

رسولیان درباه مشکل اصلی واحدهای صنعتی راکد و یا تعطیل گفت: ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی (سرمایه ثابت، سرمایه در گردش و تخصیص ارز)، ۱۶ درصد مشکل عدم تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و دستگاه‌ها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.

کد خبر: ۱۶۲٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha