۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
گام بلند خراسان جنوبی برای جهش تولید/ تعهد سه هزار میلیاردی برای ۷۰ پروژه
در گفتگو با بازار مطرح شد

گام بلند خراسان جنوبی برای جهش تولید/ تعهد سه هزار میلیاردی برای ۷۰ پروژه

بیرجند - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به برنامه های استان در سال جهش تولید گفت: سه هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در ۷۰ پروژه استان از سوی وزارت صمت تعهد شده است.

خبرگزاری بازار- سال ۹۸ با وجود شدت تحریم ها و مشکلات اقتصادی کشور با نام گذاری رهبری به «رونق تولید» تمام تلاش ها را به سمتی برد تا بخشی از ظرفیت های خفته استان به بیداری و فعالیتی دوباره تبدیل شود و سرمایه هایی که در گذر چالش های اقتصادی زمان در پستوی فراموشی قرار گرفته بودند با عزمی راسخ جان دوباره ای بگیرد.

استان خراسان جنوبی در دو بخش صنعت و معدن دارای ظرفیت های فراوانی است به طوری که این استان با دار بودن بیش از ۵۸۹ معدن به عنوان بهشت معادن شرق کشور نام گرفته و ۵۲ درصد از صنایع استان هم صنایع معدنی است.

اکنون در سالی که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «جهش تولید» نام گرفته، مسئولان خراسان جنوبی را بر آن داشته است تا با برنامه ریزی هدفمند و پیش بینی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای برداشتن گام های بلندتر و حمایت از سرمایه گذاران و تقویت بنیه اقتصادی استان به سخنان گوهربار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر بسیج همگان برای جهش تولید جامعه عمل بپوشانند.

اما بدون تردید دستیابی به این مهم کار ساده ای نیست و آنچه که می تواند زمینه ساز توفیقات شود تلاش مضاعف و در پی آن بهره مندی از راهبردهای هدفمند است تا اگر مسئولان توانسته اند توجه ویژه دولت به این استان را جلب کنند از این فرصت حداکثر بهره را ببرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در این خصوص در گفتگو با بازار اظهار کرد: طی سال گذشته ۳۵ پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان در استان صادر شده است.

 داوود شهرکی با بیان اینکه این سرمایه گذاری در طرح‌هایی از جمله کارخانه یو پی وی سی، کارخانه کک، کنسانتره زغال سنگ و فرآوری سیلیس بوده است، عنوان کرد: همچنین طی سال گذشته ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸، منابع داخلی بانک‌ها و رونق تولید و مشاغل خانگی در استان پرداخت کرده ایم.

 وی با اشاره به شعار سال با عنوان جهش تولید بیان کرد: در مسیر تحقق شعار سال از تمامی ظرفیت های موجود و بالقوه باید استفاده کنیم.

 شهرکی با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا اما هیچ گونه محدودیتی برای فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان نداشته ایم، تصریح کرد: نباید در روند فعالیت واحد تولیدی خللی ایجاد شود و بر اساس نقشه راه و هدف گذاری سال ۹۹ عمل خواهیم کرد.

 وی تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی ستاد کرونا در راستای مهار این بیماری از سوی واحدهای تولیدی الزامی است.

شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری در شهرستان ها

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید ظرفیت های سرمایه گذاری متناسب با پتانسیل های موجود در شهرستان ها شناسایی شود، افزود: در شهرستان ها باید فرآیندها تسهیل شود و سرمایه گذار یا تولیدکننده نیاز به مراجعه به مرکز استان پیدا نکند.

 وی با بیان اینکه حداکثر خدمات باید در حوزه های صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ها ارائه شود، تصریح کرد: در صورت ضرورت اخذ مجوز یا نامه ای از مرکز استان باید هماهنگی با حوزه مربوطه انجام تا صادر و به شهرستان ارسال شود.

 به گفته وی در خصوص اقدامات مرتبط با مجوزهای حوزه های مختلف اعم از صدور، تمدید، ابطال، ابقاء، سلب صلاحیت و ... تدابیری اتخاذ شده تا حتی الامکان به صورت غیرحضوری از سوی متقاضیان پیگیری و انجام شود.

 ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخایر معدنی در خراسان جنوبی

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه به عملکرد حوزه معدن در استان اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته در حوزه معدن ۳۵ میلیون تن ذخایر معدنی کشف شد.

شهرکی ادامه داد: هم اکنون مجموع ذخایر معدنی استان به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به صدور ۷۵ پروانه اکتشاف معدنی در استان طی سال گذشته اضافه کرد: ۴۵ گواهی کشف معدنی نیز صادر شد که منجر به کشف ۳۵ میلیون تن ذخایر جدید شده است.

وی با بیان اینکه صدور ۵۲ پروانه بهره برداری معدن با اشتغال حدود ۴۰۰ نفر را نیز در سال گذشته داشته ایم، تصریح کرد: شرکت ایمیدور و وزارت نیرو ۱۲۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های حوزه معادن با استان توافق کرده اند.

شهرکی همچنین به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در استان هم اشاره کرد و بیان داشت: در مطالعات ژئوفیزیک هوایی حدود ۸۵ هزار کیلومتر مساحت استان پتانسیل یابی شد تا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهیم.

وی گفت: از مجموع مساحت گفته شده حدود هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مناطق امیدبخش شناسایی شد.

تعهد ۳۰۰۰ میلیاردی دولت برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در ادامه از تعهد سه میلیاردی وزارت صمت برای سرمایه گذاری در استان طی سال ۹۹ خبر داد و افزود: در این زمینه ۷۰ پروژه برای استان تعریف شده که سرمایه گذاری وزارت را خواهیم داشت.

شهرکی با بیان اینکه این پروژه‌ها باید تا پایان دولت در استان اجرایی شود، گفت: یکی از این پروژه ها مربوط به معدن طلای استان است که وارد فاز اجرایی می شود.

 وی با اشاره به اینکه پروژه کنسانتره آهن در طبس با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن کنسانتره نیز وارد فاز اجرایی شده است، تصریح کرد: همچنین کارخانه چدن خوسف، فولاد قاینات و فراوری منیزیت نهبندان از جمله پروژه های در دست اجرا است.

شهرکی به انعقاد تفاهم نامه با شرکت ایمیدرو اشاره کرد و بیان داشت:  ایمیدرو تعهد ۵۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در سه طرح صنعتی در استان را داده است.

وی با بیان اینکه قبل سال مصوبه هیئت دولت گرفته و فراخوان تعیین سرمایه گذار برای این طرح ها انجام شده است، عنوان کرد: اگر سرمایه گذاری در این فراخوان شرکت نکند بر اساس تعهد وزارت، این طرح ها توسط سازمان گسترش، عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه رشد اشتغال در حوزه صنعت، معدن و تجارت از ۲۹ درصد به ۳۲ درصد رسیده است ، افزود: سهم سازمان ایجاد سه هزار اشتغال در سال گذشته بوده که به این رقم نزدیک شدیم.

بدون شک هم‌افزایی و انسجام مسئولان بخش دولتی و بخش خصوصی خراسان جنوبی در راستای توسعه بخش تولید و اقتصاد استان لازمه تحقق جهش و شتاب در تولید است و تسهیل و روان سازی قوانین و مقررات، پیگیری برای حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر، حذف موانع پیش روی جهش تولید، اعطای تسهیلات هدفمند، ایجاد معافیت های مالیاتی و اعمال سیاست های تشویقی برای صادرکنندگان و تولید کنندگان استان می تواند از مولفه های اصلی و مهم جهش در تولید باشد که امیدواریم در سالی که به نام جهش تولید نام گرفته خیلی زود شاهد رونق بیش از گذشته تولید و رشد و تقویت اقتصاد این استان باشیم.

کد خبر: ۱۶٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha