۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
تصویب کلیات لایحه نحوه تأمین منابع مورد نیاز قیر رایگان در کمیسیون برنامه و بودجه
نایب رئیس کمیسیون برنامه مجلس خبر داد

تصویب کلیات لایحه نحوه تأمین منابع مورد نیاز قیر رایگان در کمیسیون برنامه و بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تصویب کلیات لایحه نحوه تأمین منابع موردنیاز قیر رایگان در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محسن زنگنه در تشریح نشست شامگاه گذشته(۲۵ تیرماه) کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: نخستین دستورکار امروز کمیسیون بررسی لایحه ارسالی از سوی دولت درباره اصلاح بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بود؛ در قانون بودجه دولت مکلف شده که از محل منابع شرکت ملی نفت، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای تأمین قیر رایگان پرداخت کند که دولت در لایحه مذکور پیشنهاد داده که این مبلغ از منابع داخلی شرکت ملی نفت حذف شود.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: کلیات لایحه دولت درباره اصلاح بند(ز) تبصره(۱) قانون بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصویب شد و مقرر شد جزئیات آن در کمیته مربوطه بررسی شد.

وی اضافه کرد: دومین دستورکار امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، طرح اصلاح ذیل جدول ۴-۲۴ محرومیت زدائی اعاده شده از سوی شورای نگهبان بود؛ این طرح بررسی شد و نمایندگان با حضور حقوقدانان شورای نگهبان ابهامات و ایرادات شورا را برطرف کردند.

در بند(ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است؛

در سال ۱۴۰۱ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ یکصد و نود هزار میلیارد (۱۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نفت خام از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در اختیار پالایشگاهها قرار داده و به میزان آن، به صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۱ مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) در اختیار دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون قرار دهد. وزارت نفت مکلف است مابه‌التفاوت قیمت هر تن ۷۵ میلیون ریال با میانگین وزنی ماهانه قیمت‌های معاملاتی مواد اولیه (وکیوم باتوم) در بورس را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پخش و پالایش جبران و اعمال حساب نماید. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به دستگاه‌های موضوع این بند افزایش می‌یابد.

سهم دستگاههای اجرائی به شرح زیر می‌باشد:

۱- ‌وزارت راه و شهرسازی (برای آسفالت راههای فرعی و روستایی و عشایری و آسفالت شبکه راههای اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح های مسکن مهر و طرح های مسکن ملی چهل و هشت درصد(۴۸۷درصد).

۲- ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی(برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح(پروژه) های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاری‌ها) بیست درصد(۲۰۷درصد).

۳- ‌وزارت آموزش و پرورش(سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی) پنج‌درصد(۵۷درصد)

۴- ‌وزارت کشور از طریق سازمان‌ ذی‌ربط (برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذی‌ربط) هفده درصد (۱۷۷درصد)، که پنجاه درصد(۵۰۷درصد) از سهمیه وزارت کشور برای شهرهای زیر پنجاه هزار نفر جمعیت و پنجاه درصد(۵۰۷درصد) مابقی برای شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت استفاده می‌شود. شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت حق استفاده از این سهمیه را ندارند.

۵- ‌بسیج سازندگی هفت‌درصد (۷درصد) به شرح ذیل: پنج درصد (۵۷درصد) برای آسفالت مسیر راههای بین مزارع، پاسگاههای انتظامی، پایگاههای مقاومت بسیج، گلزار شهدا، باغ موزه و یادمان‌های دفاع مقدس؛ دو درصد (۲۷درصد) برای آسفالت پایگاه های شکاری و پادگان‌های نظامی و مجتمع‌های مسکونی نظامی و اداری با تأیید ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران.

۶- ‌وزارت جهاد کشاورزی(سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور؛ برای بیابان‌زدایی و انجام عملیات قیرابه‌پاشی و خاک‌پوش سازگار با محیط زیست) دو درصد(۲۷درصد)؛

۷- ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی) برای آسفالت معابر، خیابان ها و جاده‌های دسترسی شهرک ها و نواحی صنعتی؛ یک‌درصد(۱۷درصد)

لازم به ذکر است جزئیات این لایحه پس از بررسی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای بررسی و تصویب نمایندگان به صحن علنی مجلس ارائه می شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha