۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
بازدهی بیشتر صندوق های درآمد ثابت نسبت به صندوق های سهام
«بازار» گزارش می دهد

بازدهی بیشتر صندوق های درآمد ثابت نسبت به صندوق های سهام

تقریبا از یک ماه پیش صندوق های با درآمد ثابت و صندوق های طلا بیشترین سرمایه از بازار سهام جذب کردند و در مجموع بازدهی یک ساله بهتری نسبت به صندوق های سهام داشته اند.

بازار؛ گروه بورس: پس از خروج نقدینگی حقیقی از بازار و کاهش حجم معاملات، پول های بزرگ وارد صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت شد و این مساله حکایت از این دارد که بازار فعلا راکد خواهد ماند یا حداقل در کوتاه مدت رشد چندانی ندارد و تنها نوسان گیرها می توانند از این بازار سود ببرند.

در واقع سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، برای افرادی که وقت یا دانش کافی برای فعالیت در بازار سرمایه ندارند، گزینه مناسبی است، زیرا ترکیب دارایی‌های صندوق به صورت سهام، سپرده بانکی، طلا، اوراق با درآمد ثابت، پول نقد، سکه و طلا، ارز یا ترکیبی از تمامی این موارد است، به همین دلیل با تقاضای خوبی روبرو شده اند، هرچند در چند وقت اخیر صندوق سرمایه‌گذاری در طلا، صندوق مختلط و ... هم سرمایه های زیادی جذب کرده اند.

بخش عمده ای از صندوق های درآمد ثابت در یک سال اخیر بیش از ۲۰ درصد بازدهی داشته اند در حالی که بخش عمده ای از بازار سهام کمتر از این میزان بازدهی داشته اند و تنها برخی گروه های خاص به واسطه افزایش قیمت جهانی و ... بیشتر بازدهی داشته اند و این موضوع در کنار محاسبه ریسک می تواند برای افرادی که دانش کافی درباره بازار ندارند چالش برانگیز است. به عبارت دیگر صندوق سهامی در مقایسه با صندوق درآمد ثابت می‌توانند سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران ‌کند، اما داشتن دانش سرمایه‌گذاری مهمترین رکن سودکردن از این صندوق ها است.

براساس عملکرد صندوق های درآمد ثابت در یک سال گذشته برخی از نمادها مانند آتی کوثر و فردای زاگرس بازدهی بیش از ۲۰ درصد داشته اند و صندوقی مانند آتیه ملت با بازدهی ۱۷ درصدی تقریبا کمترین بازدهی را در میان صندوق های با درآمد ثابت قرار گرفته و در مقایسه با صندوق های سرمایه گذاری سهامی مانند آتیه درخشان و آوای معیار که در یک سال گذشته کمتر از ۵ درصد بازدهی داشته اند عملکرد بهتری ثبت کرده اند و این موضوع حکایت از این دارد که در بازار نزولی بورس صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت عملکرد بهتری دارند.

بازدهی بیشتر صندوق های درآمد ثابت نسبت به صندوق های سهام

در دو سال و نیم گذشته بسیاری از پول های بزرگ بازار سهام وارد صندوق های با درآمد ثابت شدند و تقریبا از اواخر زمستان ۱۴۰۰ هم که روند صعودی بورس در حال شکل گیری بود به صورت موقت این پول ها از صندوق های درآمد ثابت خارج و وارد بازار سهام شدند اما تقریبا از یک ماه پیش بار دیگر روند خروج پول از بازار سرمایه شدت گرفته و صندوق های با درآمد ثابت و صندوق های طلا بیشترین سرمایه این بخش را جذب کردند.

در شرایطی که بازار سهام وضعیت بدی دارد صندوق های با درآمد ثابت بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران هست، زیرا این صندوق های درآمد ثابت به دلیل اینکه در بازارهای محتلف سرمایه گذاری می کنند در نوسانات مثبت سود می کنند و در شرایط نزولی بازار کمتر ضرر می کنند، به همین دلیل در بازدهی های بلندمدت این صندوق ها همیشه سودسازی دارند

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» ضمن اشاره به اینکه در شرایطی که حقوقی ها سهام بیشتری به بازار عرضه می کنند و شاخص روندی نزولی می گیرد سرمایه ها در صندوق های با درآمد ثابت پارک می شوند، گفت: در شرایط کنونی ریسک بازار سهام بالا رفته و پول های بزرگ با ورود به صندوق ها عملا از ریسک بازار سهام فرار می کنند و منتظر می شوند تا در یک فرصت مناسب وارد بازار سهام شوند، به عبارت دیگر وقتی شاخص کل گارد صعودی بگیرد این پول ها کم کم وارد نمادهای خاص می شوند و بازار را به سمت بالا حرکت می دهند که در مقطع کنونی هنوز سیگنالی برای حرکت صعودی بازار داده نشده و خروج نقدینگی از بازار سهم هم ادامه دار شده است.

روحی با بیان اینکه در شرایطی که بازار سهام وضعیت بدی دارد و از طرف دیگر نرخ سود بانک ها هم با تورم فاصله زیادی دارد اوراق و صندوق های با درآمد ثابت بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران هست، تصریح کرد: بسیاری از این صندوق های درآمد ثابت به دلیل اینکه در بازارهای مختلف سرمایه گذاری می کنند در نوسانات تورمی و ... بیشتر سود می کنند و در شرایط نزولی بازار کمتر ضرر می کنند، به همین دلیل در بازدهی های بلند مدت این صندوق ها رشد سودسازی دارند.

او با تاکید بر اینکه ابهام در مسائل سیاسی و اقتصادی ایران باعث شده تا بازار سهام همچنان در رکود باقی بماند، گفت: از نظر ریسک بازار صندوق های با درآمد ثابت بهترین موقعیت برای جذب نقدینگی دارند، اما در موقعیتی که بازار روندی صعودی دارد به طور قطع بازار سهام بیشترین بازدهی را دارد و حتی صندوق های سهام هم رشد بیشتری نسبت به صندوق های درآمد ثابت دارند. بنابراین به طور کلی نمی توان گفت بازدهی کدام یک از این صندوق ها در بلند مدت بیشتر خواهد بود، زیرا بستگی به وضعیت بازار دارد، همانطوری که در سال های گذشته با رشد تورم صندوق های سهام رشد بیشتری نسبت به درآمد ثابت ها داشتند، از این رو تغییرات اقتصادی و قیمت های جهانی و ... می توانند در بازدهی ها موثر باشند.

کد خبر: ۱۶۲٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha