۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها تایید شد
سخنگوی شورای نگهبان:

لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها تایید شد

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا در خصوص ماهیت ادغام یا انتزاع وزارتخانه‌ها همچون تشکیل وزارت بازرگانی ورود محتوایی نمی‌کند.

به گزارش بازار، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح امروز (شنبه ۲۵ تیرماه) از تایید لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها که در مراحل قبل با اشکالات و ابهاماتی این شورا مواجه شده بود خبر داد و تصریح کرد: طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد که جهت اصلاح به مجلس شورای اسلامی اعاده می شود.

وی با اشاره به برسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان در یک سال گذشته، اظهار کرد: در یک سال گذشته، ۶۰ مصوبه ارسالی را بررسی کردیم که ۱۴ مصوبه در مرحله اول تایید شدند و ۲۱ مصوبه در مراحل بعد و ۲۵ مصوبه هم در حال اصلاح است. در این مدت ۱۱ اساسنامه هم به شورای نگهبان ارسال شده که ۹ اساسنامه تایید و ۲ اساسنامه مورد ایراد واقع شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همچنین در یک سال گذشته، ۱۷۴ نامه از دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که توسط فقهای شورای نگهبان بررسی شده است؛ این شورا از ۲۶ تیر سال ۱۴۰۰ تا امروز، ۱۳۷ جلسه برای بررسی مصوبات داشته است.

طحان نظیف با بیان اینکه در پاسخ به سوالی نسبت به نظر این شورا در رابطه با نقش نمایندگان در اموری مانند انتصابات، ادامه داد: وظایف و صلاحیت‌های مجلس براساس قانون مشخص است که شامل قانون گذاری و نظارت است. تاکنون نسبت به این موضوع چندین بار صحبت شده و رهبر معظم انقلاب هم تاکیداتی داشتند. این وجه را هم باید مورد توجه قرار دهیم که نظارت و پیگیری قوانین، دخالت در انتصابات نیست. مجلس این حق را دارد که قوانین وضع شده را پیگیری کند که در این مورد هم پیش بینی در قانون صورت گرفته است لذا این وظیفه به معنای دخالت در امور اجرایی نیست و در عین حال، پیگیری و نظارت بر قوانین وضع شده هم نباید دخالت تلقی شود.

کد خبر: ۱۶۲٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha