۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
آلایندگی‌های مستمر نفت و گاز و شغل‌های از دست  رفته| بوشهری ها منتظر احقاق حقوق ۳۰ ساله
بازار گزارش می دهد؛

آلایندگی‌های مستمر نفت و گاز و شغل‌های از دست رفته| بوشهری ها منتظر احقاق حقوق ۳۰ ساله

بوشهر- استان بوشهر چندین دهه میزبان نفت و گاز و پتروشیمی بوده و اکنون با وجود کمک‌های گاه و بیگاه نفت به استان، مردم بوشهر منتظر انتقال وعده‌ها از روی کاغذ به حوزه اجرایی و عملیاتی هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر از دیرباز با صنعت نفت و گاز، گره خورده که صادرات ۹۵ درصد نفت کشور از طریق منطقه گوره و جزیره خارگ و تولید ۷۵ درصد گاز کشور و استقرار حدود ۵۰ درصد پتروشیمی های ایران در این استان بخشی از ظرفیت‌های حوزه نفت در بوشهر است.

منطقه نفتی بهرگان در شهرستان دیلم و منطقه نفتی نرگسی در دشتستان و همچنین تاسیسات پارس شمالی و ... نیز از دیگر ظرفیت‌های حوزه صنعت نفت در استان است.

آلایندگی زیاد و فرصت‌های شغلی از بین رفته
از زمان استقرار پارس جنوبی در استان، همواره مردم جنوب استان به دلیل آلایندگی‌های زیاد و از دست رفتن فرصت‌های شغلی در حوزه کشاورزی و دریایی و ... خواستار حمایت بیشتر و موثرتر صنعت نفت از مردم شدند و قوانین و مصوبات ارزشمندی نیز به تصویب رسید که هیچگاه به طور کامل اجرایی و عملیاتی نشد.

در سنوات اخیر بحث اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر از مطالبات اساسی مردم و مسئولان بوده به گونه‌ای که در سال ۹۹ حدود ۳۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر تصویب شد.

هفته گذشته در جلسه مهمی که در استانداری بوشهر برگزار شد، مصوبه کمک ۱۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر تصویب شد که خبر ارزشمندی در فضای رسانه ای و اجتماعی استان بود.

اکنون مدیران ارشد استان و نمایندگان استان بوشهر در مجلس و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری با نشست‌های مشورتی مشترک و همسو با هم، مدیران نفتی را نزدیک‌تر به خواسته‌های خود کرده‌اند، اما مساله‌ای که ذهن فعالان اجتماعی استان را درگیر کرده، ضمانت اجرایی مصوبات و از طرف دیگر تداوم این همزیستی مسالمت‌آمیز و سودآور بین استان و نفت است.

آیا با جابجایی مدیران در استان و در صنعت نفت، این مصوبات تداوم خواهند داشت یا مجددا باید لابی و پیگیری شود.

مردم استان بوشهر اعتقاد دارند حتی مصوبه ۱۳۷۷ میلیارد تومانی نیز نمی‌تواند زیان‌های وارده را جبران کند و دنبال افزایش اعتبارات هستند و نفتی‌ها هم به دلیل نوسانات بازار جهانی و وصول مطالبات، در اجرای مصوبات مشکلاتی دارند

مردم استان بوشهر اعتقاد دارند حتی مصوبه ۱۳۷۷ میلیارد تومانی نیز نمی‌تواند زیان‌های وارده را جبران کند و دنبال افزایش اعتبارات هستند و نفتی‌ها هم به دلیل نوسانات بازار جهانی و وصول مطالبات، در اجرای مصوبات مشکلاتی دارند.

نفتی‌ها زیرساختی کمک‌کنند
امین رجبراده فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در چند دهه اخیر، توجه صنعت نفت به مطالبات مردم استان از روی رفع مسئولیت ظاهری بوده و زیرساختی کار نشده است.

وی افزود: با تلاش استاندار کنونی بوشهر و همراهی نمایندگان استان بوشهر در مجلس شاهد تحول اساسی در اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت هستیم و امیدواریم این روند متوقف نشود.

رجب زاده یادآور شد: خیلی از شغل‌ها در جنوب استان بوشهر از بین رفته و بیماری‌های زیادی نصیب مردم شده و دست نفتی‌ها نباید بخاطر کمک مالی بلرزد.

پرداخت صدقه دوای درد بوشهر نیست

سعید رضایی فعال اجتماعی و رسانه ای استان بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: رسانه‌ها همواره مطالبات واقعی مردم را خطاب به نفتی‌ها فریاد می‌زنند ولی نوع نگاه صنعت نفت به استان باید تغییر کند.

وی بیان کرد: اینکه مبلغی به عنوان صدقه به استان پرداخت شود دوای درد استان نیست و باید اساسی و زیرساختی کار شود.

رضایی تاکید کرد: استان و نفت نباید در دو طرف میز بنشینند بلکه منافع مردم باید برای هر دو طرف اولویت اول باشد و اگر چنین شود بقیه موارد حل شده است.

تصویب ۱۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر رشد چند برابری نسبت به سنوات گذشته را نشان می‌دهد

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از تصویب ۱۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به استان بوشهر خبر داد.

استاندار بوشهر اظهار داشت: در نشستی که با مدیران ارشد صنعت نفت داشتیم، نتایج و مصوبات ارزشمندی کسب شد که همه مصوبات مکتوب و صورتجلسه شد.

وی از تصویب ۱۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: این میزان اعتبار نسبت به سنوات گذشته رشد چند برابری را نشان می‌دهد.

استاندار بوشهر بیان کرد: مقرر شد که شرکت ملی پتروشیمی مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان، شرکت ملی نفت ۴۷۷ میلیارد تومان و شرکت ملی گاز ۴۲۰ میلیارد تومان اختصاص دهند.

محمدی‌زاده ابراز داشت: برای نخستین بار مدیران ارشد صنعت نفت از شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و نفت و گاز را دور یک میز آوردیم و البته این مصوبه مهم حاصل هشت ماه مذاکره مدیران ارشد استان با مسئولان حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است.

وی بیان کرد: این مصوبه در واقع سندی برای سهم‌خواهی و مطالبه‌گری استان است و امیدواریم در سال آینده این رقم مجددا افزایش چشمگیری داشته باشد.

استاندار بوشهر گفت: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و خرید کالاهای تولیدی استان و سپرده حساب‌های بانکی شرکت‌های بزرگ وزارت نفت در بانک‌های استان نیز از دیگر مصوبات جلسه است.

محمدی‌زاده افزود: همچنین تصویب شد که جوانان متخصصی که مدرک تخصصی فنی و حرفه ای دارند جذب شرکت‌های پارس جنوبی شوند.

وی تاکید کرد: از تمام ظرفیت موجود برای اعتلای بیش از پیش استان بهره می‌بریم و امیدوارم به اهداف مورد نظر برسیم.

نگاه نفت به استان بوشهر مسئولیت‌گریز نیست
سخاوت اسدی مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پارس جنوبی یک پروژه ملی و کلان است و همه باید در راستای تحقق منافع ملی اهتمام ورزیم.

وی افزود: نگاه نفت به استان بوشهر یک‌نگاه مسئولیت‌گریز نیست و تمام توان‌خود را برای رضایت مندی مردم و مسئولان استان بوشهر به کار می‌گیریم.

مدیر عامل منطقه ویژه پارس جنوبی بیان کرد: رئیس جمهور و وزیر نفت تاکید زیادی به اجرای کامل مسئولیت‌های اجتماعی نفت به استان بوشهر دارند و شک نکنید این روند با بهترین کیفیت انجام می‌شود.

اسدی یادآور شد: کمک‌های مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر نباید به صورت جزیره‌ای و بین‌شرکتی باشد و اگر همه شرکت‌ها، کنار همدیگر قرار گیرند قطعا نتیجه مناسب‌تری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: نفت همواره در کنار مردم استان بوشهر و محیط پیرامونی است و بدون تعامل دوجانبه هیچ کاری به درستی انجام نمی‌شود.

تمام تعهدات نفت به استان بوشهر عملیاتی و اجرایی می‌شود
احمد باهوش مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت تحقق مسئولیت اجتماعی نفت ابراز داشت: همبستگی بین شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی با استان بوشهر قوی‌تر و مستمرتر شده و امیدوارم این روند تداوم یابد.

وی یادآور شد: تمام تعهداتی که در قبال مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر مصوب شده، عملیاتی و اجرایی می‌شود و تعامل نزدیکی بین استان و نفت وجود دارد.

مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: مجتمع گاز پارس جنوبی و منطقه ویژه پارس و شرکت پتروشیمی و سایر زیرمجموعه‌های صنعت نفت، پای کار هستند و به صورت یکپارچه در قبال مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر، عمل خواهیم کرد.

علی باستین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز با اشاره به مصوبه ارزشمند ۱۳۷۷ میلیارد تومانی مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مسئولان استان با همدلی و همپوشانی موفق به تصویب این مبلغ شدند.

وی یادآور شد: در مجموع بیش از ۱۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار مسئولیت اجتماعی نفت به استان بوشهر تصویب شده که ۴۷۷ میلیارد تومان از این مبلغ بر عهده شرکت ملی نفت است.

باستین تصریح کرد: بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان در تعهد شرکت ملی پتروشیمی و ۴۲۰ میلیارد تومان نیز در تعهد شرکت ملی گاز ایران و مجموعه‌های تحت پوشش آن است.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر گفت: تمام این مصوبات ضمانت اجرایی دارند و مکتوب شده و تفاهم‌نامه با تمام جزئیات نوشته شده که بزودی نتایج آن ملموس خواهد شد.

مردم منتظرند وعده‌ها از روی کاغذ به زمین منتقل شود
به نظر می‌رسد تعامل نفت و استان به نقطه خوبی رسیده و اگر این روند ادامه یابد، پروژه‌های عام‌المنفعه بوشهر با کمبود اعتبار مواجه نخواهند شد.

در سنوات گذشته نیز روی کاغذ، اعتبارات زیادی تصویب شد ولی عملا مردم استان بهره زیادی از آن نبردند و این‌بار نیز مردم نگران هستند که آیا مصوبات روی کاغذ می‌ماند یا در دل طرح‌ها و پروژه‌ها هزینه می‌شود و مناطق فقیرنشین دغدغه یک زمین چمن یا سالن‌نمایش یا جاده دسترسی نخواهند داشت.

چشم مردم استان به دستان مدیران استان و نفتی‌هایی است که تاکنون عایدی برای استان نداشته و اکنون منتظر تحقق آخرین وعده هستند.

با وجود کمک‌های پراکنده نفت و گاز و پتروشیمی به شهرستان‌های جنوبی استان، لکن کماکان کمبودهای زیادی وجود دارد که تنها با تجمیع کمک‌ها و سازمان یافتگی مناسب‌تر، می‌تواند کارایی داشته باشد و گرهی از مشکلات مردم را رفع کند.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha