۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۸
جاسوسی تجاری آمریکا و بریتانیا| شکست مهار چین در زمینه فناوری پیشرفته
بازار گزارش می دهد؛

جاسوسی تجاری آمریکا و بریتانیا| شکست مهار چین در زمینه فناوری پیشرفته

سیاستمداران آمریکایی و بریتانیایی درگیر «تروریسم تکنولوژیک» علیه چین، بزرگترین بازار جهان با پتانسیل زیاد، بزرگترین کشور تجارت کالا و بزرگترین موتور رشد اقتصادی جهان هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: «کریستوفر رای»، رئیس دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف بی آی) و «کن مک کالوم»، مدیر کل MI۵ بریتانیا، چندی پیش با هم در ملاء عام ظاهر شدند تا جاسوسی اقتصادی چین را با لحنی هیجان انگیز تبلیغ کنند. آنها همچنین به رهبران تجاری چین عنوان هشدارهای تند را دادند. در همان روز، یک آژانس ضد جاسوسی ایالات متحده هشدار دیگری صادر کرد مبنی بر اینکه چین استفاده از ابزارهای آشکار و پنهان را برای تأثیرگذاری بر سیاستگذاری ایالات متحده آمریکا افزایش داده است.

این مسئله به جای هشدار، بیشتر شبیه ارعاب سیاستمداران و افراد فعال در تجارت آمریکا و غرب است، به ویژه مدیران شرکت‌هایی که با چین همکاری می‌کنند. این موضوع مورد توجه ادارات امنیتی آمریکا و بریتانیا قرار گرفته است. درک آن آسان است زیرا کار آنها در حال حاضر به این موضوع مربوط می شود و هیاهوی تهدید چین نشان می دهد چگونه آنها کار خود را انجام می دهند. تنها با جعل و اغراق مداوم تهدید امنیتی از جانب چین تا حد ممکن، آنها می توانند ارزش وجودی خود را اثبات و برجسته کنند و این مهم به آنها اجازه می دهند از مزایای بیشتری بهره مند شوند.

جو کلی فعلی در ایالات متحده آمریکا و بریتانیا نسبت به چین غیرعادی است. اما سازمان های اطلاعاتی آنها که قرار است در پشت صحنه فعال باشند، مانند مرغابی به سطح آب رفته اند. آنها حتی در ملاء عام ظاهر می شوند و آشکارا مردم را از توطئه ها و دروغ های خود آگاه می کنند.

اخیراً افکار عمومی ایالات متحده شروع به تبلیغات حملات دقیق علیه چین در زمینه علم و فناوری کرده است و فاش شده است که واشنگتن همچنین در حال افزایش لابی خود با سایر کشورها برای همکاری با کنترل صادرات فناوری پیشرفته خود در چین است. اکنون، سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا از فرصت استفاده می‌کنند تا شیرین کاری عمومی را انجام دهند که تمرکز آن بر لکه‌دار کردن «سرقت فناوری» چین است. بدون شک این یک عملکرد هماهنگ است.

همانطور که سخنگوی سفارت چین در انگلیس در پاسخ گفت، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در شنود، دزدی، نفوذ و براندازی خبره هستند.

در سال ۲۰۱۳، ادوارد اسنودن، کارمند سابق NSA، طرح نظارتی در مقیاس بزرگ - Prism - توسط سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا را افشا کرد. چندی پیش، فاش شد که ایالات متحده از راه دور ۹۷ میلیارد قطعه داده اینترنتی جهانی و ۱۲۴ میلیارد رکورد تلفن را ظرف ۳۰ روز به سرقت برده و آنها را با کشورهای پنج چشم از جمله بریتانیا به اشتراک گذاشته است. مشخص است که کدام کشور از هک های دولتی در مقیاس بزرگ استفاده می کند و کدام کشور از طریق شبکه جهانی افسران اطلاعاتی درگیر سرقت سایبری می شود.

مسئله اکنون این است: چرا دزدها فریاد می زنند دزد را بگیر؟ این مهم نه تنها برای سرپوش گذاشتن بر رفتار جنایتکارانه خود، بلکه برای ایجاد نوعی تروریسم تکنولوژیک است. امروزه آنچه واشنگتن بیش از همه نگران آن است این است که سرکوب و مهار چین در زمینه فناوری پیشرفته نه تنها شکست خورده است، بلکه به سایر کشورها اجازه داده است که در بازار چین که قبلاً توسط ایالات متحده اشغال شده بود، جای بگیرند.

در نتیجه، باید از سیستم هژمونیک خود برای ایجاد فضای رعب و وحشت در جهان برای جلوگیری از همکاری عادی اقتصادی و فناوری بین چین و سایر کشورها استفاده کند. این تنها چین نیست که باید در برابر چنین نیات شوم هوشیار باشد.

صندوق بین‌المللی پول زمانی تخمین زد که جداسازی فناوری ممکن است منجر به زیان‌هایی در حدود ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی برای بسیاری از اقتصادها شود، تقریباً ۱۰ برابر زیان‌های ناشی از جنگ تجاری ایالات متحده علیه چین. در حال حاضر، جهان با چالش های شدیدی برای احیای اقتصاد جهانی مواجه است. همه کشورها باید با هم بر این مشکلات فائق آیند، نه اینکه با تشکیل دسته های کوچک به درگیری و تقابل دامن بزنند.

اما در این زمان، سیاستمداران آمریکایی و بریتانیایی درگیر «تروریسم تکنولوژیک» علیه چین، بزرگترین بازار جهان با پتانسیل زیاد، بزرگترین کشور تجارت کالا، حلقه کلیدی در زنجیره صنعتی جهانی، بزرگترین موتور رشد اقتصادی جهان و پرجمعیت ترین کشور هستند که این مسئله این نه تنها بی شرمانه، بلکه تقریباً دیوانه کننده است.

علاوه بر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا فعال ترین کشور در تبلیغات جاسوسی تجاری چین است. این مهم عجیب است زیرا به خوبی شناخته شده است که فناوری بریتانیا مدت هاست که از سطح برتر عقب مانده است و استرالیا که عمدتاً سنگ آهن و خرچنگ می فروشد، همچنین در مورد جلوگیری از سرقت فناوری توسط چین فریاد می زند.

این واقعیت که ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا همگی به ائتلاف پنج چشم تعلق دارند گویای این موضوع است. چین که پیشرفت سریعی در نوآوری های تکنولوژیکی مستقل داشته است، باید هوشیارتر باشد و مراقب جاسوسان تجاری برخی کشورها باشد.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha