۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دلبری گیلاس مازندران در بازارهای داخلی و خارجی
بازار گزارش می‌دهد؛

دلبری گیلاس مازندران در بازارهای داخلی و خارجی

لاریجان- تیرماه فصل برداشت یاغوت و نوبرانه هایی در باغات سیاه ریشه مناطق کوهستانی کجور ولاریجان است که در بازارهای داخلی و خارجی چشم نوازی می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: یاقوت سرخ رنگ باغات کوهستانی های کجور و لاریجان در بازارهای ایران و جهان دلبری و چشم نوازی می‌کند. آبدار، شیرین و خوشمزه و دانه‌های درشت و سرخ رنگش، قند در دل آب می‌کند.

تابستان فصل گیلاس خوران است و در حاشیه جاده‌های کوهستانی و ییلاقی کجور و لاریجان، بازارچه‌های محلی و موقت برپا شده که باغداران و فروشندگان میوه‌های باغات سیاه ریشه از جمله گیلاس را به مشتریان عرضه می‌کنند.

سطح قابل توجهی از باغات سیاه ریشه مازندران وجود دارد که نوبرانه ها آن به بازارهای مناطق مختلف از جمله پایتخت عرضه می‌شود و با آن که گیلاس مازندران، کام ایران و جهان را شیرین کرده اما باغداران و تولیدکنندگان از نبود صنایع تبدیلی و فرآوری گلایه مند هستند.

علی اکبری کشاورز باغدار مازندرانی با اظهار اینکه در بخش لاریجان میوه‌های سیاه ریشه نظیر گیلاس تولید می‌شود، افزود: مسافران زیادی برای خرید این میوه‌های خوشمزه و شیرین مراجعه می‌کنند.

فقر صنایع فرآوری در مازندران
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیشتر گیلاس به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، نبود صنایع فرآوری را از مهمترین دغدغه‌ها بیان کرد.

دلبری گیلاس مازندران در بازارهای داخلی و خارجی

در بخش لاریجان بیش از هزار و ۲۰۰ خانوار به تولید گیلاس و باغداری مشغول هستند و میانگین تولید این محصول در منطقه ۱۶ تن در هکتار است، رستم میرجلیلی از جمله باغداران منطقه لاریجان که به اتفاق هزار و ۲۰۰ خانوار در حال برداشت محصول گیلاس هستند تا آن را روانه بازارهای مصرف کند با بیان اینکه برداشت گیلاس از اوایل ماه جاری آغاز شده است، افزود: حدود ۴۰ سال در تولید محصولات کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنم.

وی با اظهار اینکه حدود هشت هکتار از باغ را به تولید گیلاس اختصاص دادم، بیشتر رقم تولید را تک دانه ذکر کرد و گفت: در هر هکتار بیش از ۲۰ تن محصول برداشت می‌شود.

وی نبود صنایع تبدیلی را از مهمترین مشکلات بیان کرد و گفت: صنایع فراوری و تبدیلی محصولات سیاه ریشه از جمله گیلاس و تبدیل آن به کمپوت باید در دستور کار قرار گیرد.

عملکرد بالای تولید گیلاس در مازندران
بهرنگ نیز از دیگر باغداران مازندرانی است که با توجه به رعایت اصول به زراعی و بهره گیری از شیوه‌های نوین آبیاری توانست محصول خوبی را تولید کند، وی اظهار داشت: با تغذیه مناسب و اصلاح نژاد صورت گرفته روی درختان میزان تولید به ۱۵ تا ۲۰ تن در هکتار رسیده است.

در حال حاضر نیمی از محصول گیلاس مازندران از باغات لاریجان برداشت می‌شود و ۶۰ هزار تن از نوبرانه های باغات کام مردم ایران را شیرین می‌کند، محمد خراسانی کارشناس جهاد کشاورزی آمل سطح گیلاس لاریجان را هزار و ۴۵۵ هکتار با عملکرد ۱۶ تن در هکتار ذکر کرد و گفت: میزان تولید گیلاس ۲۴ هزار تن است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار قیمت گیلاس را در سردرختی ۵۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: این محصول بیش از هزار میلیارد تومان برای کشاورزان درآمدزایی دارد.

وی ادامه داد: بخشی از محصول گیلاس تولیدی منطقه به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

باغداران کجوری هم برداشت گیلاس را از اوایل ماه جاری آغاز کردند و تقلایشان برای رساندن محصول به بازار ادامه درد. منصور عواضی باغدار کجوری با بیات اینکه درخت گیلاس بعد از شش تا هفت سال اقدام به باردهی می‌کند، افزود: برای برداشت محصول از کارگران فصلی و دائمی استفاده می‌شود.

دلبری گیلاس مازندران در بازارهای داخلی و خارجی

وی با اظهار اینکه در منطقه گیلاس صورتی، تک دانه، مشهدی کشت می‌شود، افزود: امسال وضعیت باردهی درختان خوب است و تنها مشکل و دغدغه ما نبود صنایع تبدیلی است و برای جلوگیری از خراب شدن محصول باید آن را را زودتر به بازار مصرف برسانیم.

واسطه‌ها محصولات را خریداری می‌کنند
وی با عنوان اینکه بیشتر محصول توسط واسطه‌ها روانه بازارهای کرج و تهران می‌شود، افزود: با ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه می‌توان از فروش محصول به قیمت ارزان به واسطه‌ها جلوگیری کرد.

طی روزهای تابستان گذر از جاده‌های کوهستانی مازندران، گیلاس انباشته شده در حاشیه راه‌ها برای فروش توجه رهگذران را جلب می‌کند، نوبرانه هایی که از یک چشم به نگاه مشتریان دارند اما از سوی دیگر در آرزوی ایجاد صنایع تبدیلی هستند و قیمت بالای آن در بازار سبب شده تا دست بسیاری از مردم از خرید آن کوتاه شود.

محسنی شهروند محمودآبادی با بیان اینکه قیمت گیلاس گران است و توان خرید آن را نداریم، گفت: یک مشت گیلاس حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و طعم آن را سال‌ها نچشیده ام.

۳۰ درصد گیلاس مازندران صادر می‌شود
در استان مازندران سه هزار هکتار باغ گیلاس وجود دارد که ۲۷ هزار تن محصول برداشت می‌شود. حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کشت گیلاس در اراضی شیبدار در استان اظهار داشت: برخی از مزارع کوهستانی و شیبدار به زیر کشت گیلاس رفته است و گیلاس‌ها به صورت پیش رس و پس رس در استان تولید می‌شود.

وی ارزش اقتصادی تولید گیلاس در استان را هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: ۳۰ درصد محصولات به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.

گیلاس مازندران به سرخی یاقوت و شیرین عسل است و عدم استفاده از سموم شیمیایی و بهره گیری از کودهای حیوانی سبب شده نوبرانه های باغات مازندران بازارپسندی خوبی در سطح کشور و بازارهای خارجی داشته باشد.

کد خبر: ۱۶۲٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha