۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
نفت اهمیت استراتژیک خود را به دست خواهد آورد
استاد دانشگاه پومانا آمریکا در گفتگو با بازار:

نفت اهمیت استراتژیک خود را به دست خواهد آورد

استاد دانشگاه پومانا معتقد است که با کنترل شیوع ویروس کرونا فعالیت اقتصادی در سراسر جهان به تدریج به حالت سابق باز خواهد گشت و در آینده ای نزدیک اهمیت استراتژیک خود را به دست خواهد آورد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار - باوجود توافق بی‌سابقه کشورهای تولیدکننده عضو اوپک پلاس برای کاهش 9.7 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت، بازار جهانی همچنان تحت تاثیر افت تقاضای ناشی از رکود حاصل از شیوع ویروس کرونا و پر شدن پی در پی ظرفیت ذخیره‌سازی کشورها به سقوط خود ادامه داد و قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل در ماه مه، در جریان معاملات روز دوشنبه هفته گذشته بازارهای جهانی، بزرگ‌ترین سقوط روزانه خود را تجربه کرد و با 316 درصد کاهش به منفی 39 دلار و 55 سنت رسید که رقمی بی‌سابقه در طول تاریخ به شمار می‌رود.

تقاضای خرید نفت که به علت شیوع ویروس کرونا به طور تاریخی کاهش یافته٬ باعث شده مخازن ذخیره نفت در آمریکا لبریز شود و تولیدکنندگان برای نگهداری نفت تولیدی با دردسر روبرو شوند و همین موضوع به کاهش بیشتر بهای نفت منجر شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که احساس تیره و تار بودن اوضاع اقتصادی مطمئناً قیمت نفت را در کوتاه مدت در سطح  بسیارپایین نگه می دارد. تا زمانی که نتوانیم روشنایی انتهای تونل را ببینیم و تا هنگامیکه فعالیت های اقتصادی که هم اکنون در سراسر جهان متوقف شده است، تدریجاً از سرگرفته نشود، وضع به همین منوال خواهد بود.

در این راستا خبرنگار بازار گفت وگویی با پروفسور« تام لی» استاد دانشگاه پومانا امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

چرا قیمت نفت WTI به طور ناگهانی منفی شد؟

من فکر می کنم در اثر کاهش تقاضا جهت خرید نفت، مخازن نفتی در کشورهای تولید کننده نفت پر شده اند این در حالی است که تولید کنندگان دست از تولید نفت نمی کشند. به طور خاص در امریکا تولیدکنندگان نفت تولید خود را کاهش نمی‌دهند زیرا حاضر هستند نفت را حتی به قیمت‌های بسیار پایین بفروشند ولی فرآیند استخراج نفت از چاه‌ها را متوقف نکنند. آنها فکر می کنند در صورت توقف هزینه‌های بیشتری به آنها تحمیل می‌شود. بنابراین این تحولات و شیوع ویروس کرونا که باعث کاهش تقاضای جهانی نفت شده است باعث کاهش قیمت نفت و حتی منفی شدن آن شده است.

با توجه به کاهش فعلی قیمت نفت ، فکر می کنید نفت دیگر اهمیت استراتژیک ندارد؟

نفت اکنون ارزش استراتژیک ندارد. بالاخره بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا تمام خواهد شد و کشورهای خریدار نفت به این منبع حیاتی و باارزش نیاز خواهند داشت. این وضعیت دوام نخواهد داشت و به عبارتی می توان گفت ما با بحرانی زودگذر مواجه هستیم. پس نفت در آینده ای نزدیک اهمیت استراتژیک خود را به دست خواهد آورد.

دورنمای بازار نفت از نظر قیمت چگونه است و آیا بعد از توقف شیوع کرونا قیمت نفت افزایش می‌یابد؟

قطعا بله. قبل از شیوع ویروس کرونا قیمت نفت در بازارهای جهانی بالای 60 دلار بود. اما با گذشت چهارماه از اغاز شیوع ویروس کرونا قیمت این ماده حیاتی منفی شد. بنابراین وقتی کرونا کنترل شود و وضعیت اقتصادی کشورها به حالت عادی بازگردد تقاضا برای آن افزایش یافته و شاهد افزایش قیمت نفت به صورت تدریجی خواهیم بود.

کد خبر: ۱۶٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha