۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۷
سفر «پوتین» به تهران؛ پیگیری جدی ایجاد ائتلاف اقتصادی مشترک برای مقابله با تحریمهای غرب
گفتگو با مدیر خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران؛

سفر «پوتین» به تهران؛ پیگیری جدی ایجاد ائتلاف اقتصادی مشترک برای مقابله با تحریمهای غرب

عماد آبشناس می گوید: در سفر ولادیمیر پوتین به ایران، علاوه بر مناسبات دوجانبه و امضای قرارداد ۲۰ ساله، ایجاد یک ائتلاف اقتصادی مشترک برای مقابله با تحریم ها به شدت پیگیری خواهد شد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: کرملین روز سه‌ شنبه، یک روز پس از هشدار آمریکا مبنی بر اتهام همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: رئیس جمهور روسیه در هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد تا در یک نشست سه‌جانبه با رهبران ایران و ترکیه در خصوص مسائل مرتبط با سوریه، شرکت کند. علاوه بر موضوع سوریه، با توجه به این که جدیت روس‌ها نسبت گذشته در زمینه همکاری های اقتصادی با ایران افزایش یافته، توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه و بررسی قرار داد همکاری ۲۰ ساله میان دو کشور نیز از اولویتهای رایزنی‌های روسای جمهور دو کشور خواهد بود.

بعد از سفر ابراهیم رئیسی به مسکو فضای مثبتی نسبت به همکاری‌ های اقتصادی با ایران در روسیه ایجاد شده که به روسها این اطمینان را داده که دولت جمهوری اسلامی در همکاری‌های اقتصادی با روسیه جدی است در حالی که هر دو کشور با توجه به شرایط تحریم به یکدیگر نیاز دارند یعنی به عبارتی تحریم روسیه توسط آمریکا و اروپا موجب شده که روسیه بیش از پیش نیازمند و علاقه مند به همکاری‌های اقتصادی با ایران شود.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر «عماد آبشناس» مدیر خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تهران و کارشناس ارشد مسائل بین الملل در خصوص اهمیت سفر ولادیمیر پوتین به ایران و مسائل مرتبط با آن انجام داده که در ادامه می خوانیم:

* ولادیمیر پوتین در شرایطی عازم تهران خواهد شد که از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه تاکنون تنها یک بار، به منظور شرکت در ششمین اجلاس کشورهای حاشیه خزر در عشق آباد ترکمنستان خاک روسیه را ترک کرده و سپس از آن‌جا راهی تاجیکستان شده بود. سفر هفته رئیس جمهور روسیه به ایران با توجه به تحریم های شدید غرب چه اهمیتی دارد؟
در خصوص سفر ولادیمیر پوتین به تهران با توجه به روابط فی مابین ایران و روسیه، این سفر در پاسخ به سفر ابراهیم رئیسی به مسکو است. در بعد بین المللی، با توجه به اینکه عملیات ویژه روسیه در اوکراین و بحران موجود و تحریم های غرب شرایط خاصی را در دنیا ایجاد کرده است، اما این موضوع باعث نمی شود که روابط دوجانبه ایران و روسیه تحت تاثیر این مسائل به ویژه تحریم های غرب قرار بگیرد.

همزمانی این سفر با سفر جو بایدن به منطقه خاورمیانه عملا شرایطی را ایجاد می کند که طرفهایی که متحد آمریکا هستند باید تصمیم بگیرند که تمایل دارند تا به تقابل با دیگر کشورها پرداخته و جبهه بندی هایی را همانند آنچه در اروپا و شرق آسیا ایجاد شده، در منطقه خاورمیانه ایجاد کنند یا تمایل به ورود به مصالحه و حل و فصل کردن مشکلات خود دارند.

* با توجه به اینکه جدیت روس ها در زمینه همکاری های اقتصادی با ایران نسبت به گذشته افزایش یافته است، آیا فکر می کنید در سفر پوتین، مفاد و جزئیات سند همکاری ۲۰ ساله دو کشور روشن شود؟ اهمیت این توافق برای دو کشور چیست؟
عموما هدف از سفر آقای پوتین به تهران آن طور که تا کنون اعلام شده، بحث توسعه روابط و مناسبات فی مابین دو کشور است در حالی که هماهنگی هایی نیز در زمینه تجارت و روابط اقتصادی و سیاسی دوجانبه در حال انجام شدن است. به هر حال، در رابطه با عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای و نامزدی عضویت در گروه بریکس، روسیه از تقاضای عضویت ایران حمایت کرده است. از طرفی، سیاست فعلی دولت سیزدهم برای نزدیکی به شرق و گشودن روابط با همسایگان، با پیگیری همکاری های ایران با روسیه، ایران با چین و ایران با دیگر کشورهای منطقه، محقق خواهد شد.

در این سفر، بحث پیگیری مفاد توافق ۲۰ ساله میان دو کشور مطرح خواهد شد و دو طرف به امضای این قرارداد خواهند پرداخت. افزون بر این، با توجه به حضور آقای اردوغان در تهران احتمال اینکه یک اجلاس سران برای مذاکره در رابطه با مسائل سوریه و احیای طرح میانجیگیری که در آستانه مطرح بود، وجود دارد که یکی از محورهای گفتگو خواهد بود.

مضاف بر همه این مسائل، بحث تحریم های ظالمانه امریکا که قبلا بر ایران اعمال می شد و همچنان بر جمهوری اسلامی، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر اعمال می شود در کنار ایجاد جبهه ای مشترک و ائتلاف اقتصادی برای مقابله با این فشارها مطرح و به شدت پیگیری خواهد شد.

بر همین اساس، احتمال اینکه، ایران، روسیه، چین، کشورهای آسیای میانه و حتی امریکای لاتین و افریقا تمایل به پیوستن به این ائتلاف را داشته باشند، بسیار زیاد است که به زودی راه اندازی خواهد شد. علاوه بر آن، با توجه به اینکه بحث تبادلات بانکی نیز میان ایران و روسیه با استفاده از ارزهای ملی دو کشور نیز آغاز شده، من معتقدم که این سفر نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

* دو کشور مدتهاست که با اتحادهای مالی و پولی به سمت دلارزدایی حرکت کرده اند. ایجاد ارز مشترک با توجه به شرایط تحریم چه سودی برای ایران و روسیه خواهد داشت؟
اصلی ترین مشکل مالی فی مابین ایران و دیگر کشورها و استفاده از ارزهای محلی این است که امروزه متاسفانه در ایران چند نرخی بودن قیمت ارز مطرح است که طبیعتا موجب ایجاد موانعی در انجام تبادلات مالی با کشورهای می شود. تمام زمینه ها برای انجام مبادلات مالی فراهم شده که تنها این مشکل باقی مانده و به همین دلیل در حال حاضر مراودات مالی با مشکل مواجه است.

اگر ایران بتواند ارز تک نرخی را در تعاملات بین المللی ارائه دهد و این مشکل چند نرخی بودن را حل نماید، بالافاصله مبادلات مالی با دیگر کشورها اصلاح می شود که یا با استفاده از ارز واحد یا از ارزهای محلی انجام خواهد شد

بر همین اساس، اگر ایران بتواند ارز تک نرخی را در تعاملات بین المللی ارائه دهد و این مشکل چند نرخی بودن را حل نماید، بالافاصله مبادلات مالی با دیگر کشورها اصلاح می شود که یا با استفاده از ارز واحد یا از ارزهای محلی انجام خواهد شد.

در حال حاضر، ارزهای محلی اولویت دارند و استفاده از ارز واحد نیازمند این موضوع است که همه کشورهایی که در این سیستم بانکی قرار دارند، یک ارز را به عنوان ارز مشترک میان یکدیگر انتخاب کنند که تصور من این است که در مرحله بعدی اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر: ۱۶۱٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha