۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
سهامداران در هاله ای از نااطمینانی| نقش اوراق دولتی در بورس و نرخ سودبانکی چیست؟
یک اقتصاددان در گفتگو با بازار تشریح کرد؛

سهامداران در هاله ای از نااطمینانی| نقش اوراق دولتی در بورس و نرخ سودبانکی چیست؟

یک اقتصاددان با اشاره به مشکلات فضای کسب و کار، نظام مالیاتی و ...گفت: اقتصاد ما بر پایه قواعد اقتصادی نیست، از این رو امکان پیش بینی بلندمدت وجود ندارد و سهامداران در یک هاله‌ای از نااطمینانی هستند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه هرچند در روز چهارشنبه به واسطه نوسان مثبت پالایشی ها کمی صعودی شد، اما بازار همچنان در یک بلاتکلیفی به سر می برد و هنوز نتوانسته از روند نزولی خود خارج شود و این مساله از نگاه اقتصاددان ها به مشکلات کلان اقتصادی برمی‌گردد و تا زمانی که اقتصاد به ثبات نرسد و قوانین و مقررات قابل پیش بینی نباشند چالش های بازار با هر خبری و سیاستی می تواند جدی تر شود.

استاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه عدم ثبات و غیرقابل پیش‌بینی بودن یکی از ویژگی های اقتصاد و بورس است، گفت: هرچند نباید نادیده گرفت که در مقطع کنونی اقتصاد ایران در یک فضای مملو از مشکلات سیاسی و اقتصادی قرار گرفته و به این نوسانات اقتصادی دامن زده است، زیرا همواره با تصمیم گیری های سلیقه ای و حتی کوتاه مدت مواجه هستیم که برای بازار کاملا سم هستند.

بخش عمده ای از نوسامات کنونی بازار سرمایه که ریشه بنیادی ندارد ناشی از بی‌اعتمادی ‌هاست و تغییراتی که در مقررات و دستورالعمل ها ایجاد می شود یا تغییر قیمت بازارهای جهانی و ... بیشتر از هر چیزی می‌تواند بر بازار سرمایه تأثیر بگذارد و این تغییر روندها به طور نسبی به بازارهای دیگر هم سرایت می‌کند

کامران ندری با بیان اینکه بخش عمده ای از نوسانات کنونی بازار سرمایه که ریشه بنیادی ندارد ناشی از بی‌اعتمادی ‌هاست، افزود: تغییراتی که در مقررات و دستورالعمل ها ایجاد می شود یا تغییر قیمت بازارهای جهانی و ... بیشتر از هر چیزی می‌تواند بر بازار سرمایه تأثیر بگذارد و این تغییر روندها به طور نسبی به بازارهای دیگر هم سرایت می‌کند.

او با تاکید بر اینکه استفاده حقوقی ها از جو خبری می تواند روی شرایط تمام بازار تاثیر بگذارد، اظهار کرد: یکی از چالش های کنونی بازار سرمایه در ایران عدم قاعده‌مندی عملکرد حقوقی ها و بازار گردان هاست، از این رو در مقطع کنونی سازمان بورس باید در قاعده‌مند کردن حقوقی ها و بازار گردان ها اقداماتی انجام دهد تا روند و قاعده بازی آن‌ها مشخص شود.

او با تاکید بر اینکه سیاست گذاری ها در حوزه فضای کسب و کار و نظام مالیاتی و نظام بانکی روی عملکرد شرکت های بورسی تاثیر گذار است، اظهار کرد: بر همین مبنا می توان گفت که در اقتصاد ما یک سازمان‌دهی مشخص و اصولی بر پایه قواعد اقتصادی وجود ندارد، از این رو امکان پیش بینی بلندمدت هم وجود ندارد و سهامداران در یک هاله‌ای از نااطمینانی و ابهام نسبت به آینده اقتصاد به سر می‌برند.

اقتصاد یک سیستم است و اگر می خواهیم به خوبی کار کند، باید تمامی اجزای آن درست شوند، برای نمونه دولت در چند وقت گذشته برای پوشش هزینه های ناچار به چاپ اوراق شده است اما واقعیت اینجاست که اوراق در ایران کارایی واقعی خود را ندارد، زیرا معمولا مشتری اصلی آن‌ها بانک ها هستند و نقدینگی را هم از بازار سهام جمع کرده است

استاد دانشگاه امام صادق با اشاره به اینکه رشد بورس ایران در سال های گذشته به دلیل تورم و رشد قیمت ارز و رفتارهای هیجانی مردم بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال های اخیر حباب بورس ترکیده و شاخص ریزش کرده است بسیاری امیدوارند که در صورت لغو تحریم های اقتصادی بازارها بهبود پیدا کنند و بورس هم رونق بگیرد اما به طور قطع تا زمانی که فساد در کشور ریشه دوانده، خبری از بهبود اقتصادی نیست.

ندری با اشاره به اینکه در تصمیم های کلان باید تمامی جوانب کار و تاثیر گذاری آن بر اقتصاد را مورد ارزیابی قرار دارد، گفت: اقتصاد یک سیستم است و اگر می خواهیم به خوبی کار کند، باید تمامی اجزای آن درست شوند، برای نمونه دولت در چند وقت گذشته برای پوشش هزینه ها ناچار به چاپ اوراق شده است اما واقعیت اینجاست که اوراق در ایران کارایی واقعی خود را ندارد، زیرا معمولا مشتری اصلی آن‌ها بانک ها هستند و نقدینگی را هم از بازار سهام جمع کرده است و نباید فراموش کرد که خرید هرگونه دارایی توسط بانک در نهایت منجر به خلق پول و رشد نقدینگی می شود.

او با تاکید بر اینکه کسر بودجه مهم‌ترین عوامل تورم بوده است، اظهار کرد: در مقطع کنونی نرخ ارز باید ثابت شود، تا به همان تورم میانگین سابق که حدود ۲۰ درصد بوده برگردیم و از آنجایی که بانک مرکزی از متغیرهای کوتاه مدت برای کنترل جهش تورم به خوبی استفاده نکرده نوسانات قیمت همچنان ادامه دارند و تورم بلند مدت که خود آن ناشی از اشکالات ساختار اقتصادی مانند کسر بودجه و ... است همچنان در اقتصاد وجود دارد این در حالی هست که این تورم در بازار سرمایه هم تاثیری ندارد، زیرا بازار با رکودی مواجه شده که در نتیجه عدم نقدینگی کافی و ترس از سیاست های آینده دولت و برجام بروز کرده است.

دولت وقتی احساس کند که انتظارات تورمی در نتیجه حجم نقدینگی و سیاست های ارزی و ... افزایش یافته است نرخ سود بین بانکی را بالا می برد تا از این طریق بتواند بخشی از نقدینگی های موجود در جامعه را وارد بانک ها کند و به نوعی ضمن حبس نقدینگی مانع از برو نوسانات در بازار شود و این مساله روی معاملات بازار سهام هم تاثیر می گذارد

استاد دانشگاه امام صادق با تاکید بر اینکه برای رسیدن به ثبات باید نخست رشد نقدینگی مان را در بلندمدت به زیر ۱۰ درصد برسانیم، اظهار کرد: در مقطع کنونی عوامل رشد نقدینگی همچون انتشار اسکناس را باید برطرف کنیم و تسهیلات تکلیفی بانک ها باید برداشته شوند و نباید دولت برای حل همه مشکلات به سراغ منابع بانکی برود.

او ضمن اشاره به اینکه در شرایط تورمی نرخ سود بین بانکی هم روندی صعودی خواهند داشت، افزود: دولت وقتی احساس کند که انتظارات تورمی در نتیجه حجم نقدینگی و سیاست های ارزی و ... افزایش یافته است نرخ سود بین بانکی را بالا می برد تا از این طریق بتواند بخشی از نقدینگی های موجود در جامعه را وارد بانک ها کند و به نوعی ضمن حبس نقدینگی مانع از برو نوسانات در بازار شود و این مساله روی معاملات بازار سهام هم تاثیر می گذارد.

ندری با بیان اینکه رشد نرخ سود بین بانکی تهدیدی برای معاملات در بازار سهام است، تصریح کرد: در واقع نرخ سود بانکی وقتی بالا می رود بخشی از نقدینگی از بازار سهام به سپرده های بانکی منتقل می شود و این روند منجر به کاهش حجم معاملات و روند نزولی شاخص کل بورس می شود، اما به طور قطع این مساله نمی تواند برای بازار سهام تداوم داشته باشد، زیرا انتظارات تورمی در اقتصاد بالاست و بازار سهام هم با کمی تاخیر بعد از سایر بازارها رشد می کند.

کد خبر: ۱۶۱٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha