۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
نه گران نه ارزان؛ سرگیجه مسکن در آغاز رمضان
گزارش میدانی خبرگزاری بازار از سطح شهر تهران

نه گران نه ارزان؛ سرگیجه مسکن در آغاز رمضان

املاکی های سطح شهر می گویند بازار مسکن این روزها حال و روز خوبی ندارد و اگر سفته بازان و دلالان قیمت ها را جنجالی نکنند برای اولین بار بعد از سالها که قیمت ها نوسان نداشته باید شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم.

خبرگزاری بازار- اولین گزارش رسمی قیمت مسکن و اجاره بها در تهران روز گذشته در حالی با یک تاخیر کوتاه از سوی بانک مرکزی منتشر شد که این روزها هنوز بازار مسکن قیمت های جدید خود را به روزرسانی نکرده و به دنبال بهانه های جدید برای اعلام قیمتها است. همه ساله در فروردین ماه بازار مسکن قیمت های جدیدی به متقاضیان ارائه نمی کند و به هیمن دلیل این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها مجالی برای این کار ندارد بلکه بنا به گزارش بانک مرکزی قیمتها نیز تا حدودی کاهش یافته است.

بانک مرکزی دیروز در گزارش خود اعلام کرد: تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹، به ۱.۲ هزار واحد مسکونی محدود شد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸۷.۸  و ۶۳.۷ درصد کاهش نشان می دهد که به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت ها در تهران در این ماه تأثیر جدی بر آن داشته است. 

به نظر می رسد تعطیلی اکثر بازارها و بسته شدن اجباری مشاوران املاک باعث شد تا در اسفند ماه سال گذشته بازار مسکن در یک وضعیت بیسابقه قرار بگیرد بطوریکه به گفته نایب رییس اتحادیه املاک در اسفند ماه پارسال میزان خرید و فروش مسکن به صفر نزدیک شد و به نظر می رسد قیمت ها نیز در سال جدید اگر کاهش نیابد حداقل رو به افزایش نگذارد. 

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ماه سال ۹۹ نشان داد  که از مجموع ۱۲۴۳ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۱.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در مجموع در مقایسه با فروردین ماه سال ۹۸، سهم واحدهای تا ۵ سال،۶-۱۰ سال و بیش از ۲۰ سال ساخت به ترتیب حدود ۱.۵، ۰.۵ و ۱.۹ واحد درصد افزایش یافته است.

گزارش خبرگزاری بازار از برخی املاکی ها بر خلاف گزارش بانک مرکزی که اعلام کرده بود قیمت مسکن در تهران اندکی کاهش داشته حاکی از این است که قیمت مسکن نه کاهشی بوده و نه افزایش داشته است

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران، ۱۵۳.۰ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۷ درصد افزایش نشان می دهد اما گزارش خبرگزاری بازار از برخی املاکی ها بر خلاف گزارش بانک مرکزی که اعلام کرده بود قیمت مسکن در تهران اندکی کاهش داشته حاکی از این است که قیمت مسکن نه کاهشی بوده و نه افزایش داشته است.

قیمت مسکن نه کاهشی بوده و نه افزایش داشته است پس در این روزها که هنوز قیمت ها به طور مشخص تعیین نشده است نمی توان به گزارش های رسمی دولتی بسنده کرد

اکثر املاکی های سطح شهر معتقد هستند که گزارش های رسمی دولتی نمی تواند موثق و دقیق باشد چرا که این روزها علیرغم اینکه خرید و فروش به حداقل خود رسیده است هیچ مالک و فروشنده ای با توجه به اعلام شاخص نرخ تورم ۳۰ درصدی حاضر به کاهش قیمت های پیشنهادی خود نیست.

اسماعیلیان یکی از مشاوران املاک فعال در سطح شهر تهران به خبرنگار بازار می گوید که قیمت مسکن نه کاهشی بوده و نه افزایش داشته است پس در این روزها که هنوز قیمت ها به طور مشخص تعیین نشده است نمی توان به گزارش های رسمی دولتی بسنده کرد. 

اکثر املاکی های سطح شهر معتقد بودند که حتی اگر کرونا هم به روزهای پایانی خود برسد باز هم زمان زیادی برای اینکه بازار مسکن به روزهای طلایی خود بازگردد نیاز است.

نکته ای که این روزها بازار مسکن با آن مواجه است این است که ماه مبارک رمضان نیز میزان خرید و فروش مسکن را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بازار مسکن مجددا یک ماه دیگر به خاطر ماه مبارک رمضان وارد رکود خرید و فروش شد و احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان قیمت ها تا حدودی مشخص و ثبات پیدا خواهد کرد

محمدی یکی دیگر از املاکی های سطح شهر به خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: هنوز ترکش های ویروس بر بازار مسکن باقی مانده و اگر چه چند روزی است که دفاتر املاکی به کار خود بازگشته اند اما هنوز متقاضیان سر سخت فروش و خرید مسکن از ترس ویروس کرونا رغبتی برای مراجعه به دفاتر را ندارند . 

او می گوید: بازار مسکن مجددا یک ماه دیگر به خاطر ماه مبارک رمضان وارد رکود خرید و فروش شد و احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان قیمت ها تا حدودی مشخص و ثبات پیدا خواهد کرد.

مشاهدات خبرنگار خبرگزاری بازار نشان می دهد که قیمتهای پیشنهادی چه در بخش اجاره و چه در بخش خرید و فروش هنوز تغییری نکرده است اما اکثر مالکان بر این باور هستند که همه کالاها گران شده و مسکن نیز افزایش خواهد داشت.

نکته مهمی که این روزها در بازار اجاره وجود دارد و رییس اتحادیه املاک نیز به آن بارها اذعان کرده نبود فایل های اجاره مسکن است

نکته مهمی که این روزها در بازار اجاره وجود دارد و رییس اتحادیه املاک نیز به آن بارها اذعان کرده نبود فایل های اجاره مسکن است.حال سوالی که از املاکی ها مطرح شد این بود که این نبود فایل اجاره به این دلیل است که مالکان با مستاجران خود تمدید می کنند و به توصیه ها برای حمایت قرار دادن مستاجران است یا اینکه دلیل دیگری دارد.

برای به هوش آمدن کامل بازار مسکن باید ۳ ماه دیگر صبر کرد

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که بانک مرکزی گزارش خود را اعلام کرده و در آن اعلام کرده که قیمت ها تا حدودی نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است گفت: کرونا با بازار مسکن کاری کرد که خرید و فروش مسکن در اسفند ماه پارسال و تا حدودی در فروردین ماه حتی به صفر هم نزدیک شد اما آنچه که مشخص است این است که با این قیمتها متقاضیان پولی برای خرید مسکن ندارند که بخواهیم تصور کنیم که قیمتها رشد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه برای به هوش آمدن کامل بازار مسکن به نظر می رسد که باید ۳ ماه دیگر صبر کرد تاکید کرد: این روزها وارد ماه مبارک رمضان شده ایم پس باید بعد از این ماه ببینیم شرایط چگونه خواهد شد بعد از آن می توان در مورد حال و روز و آینده بازار مسکن اظهارنظر کرد.

قلی خسروی در پاسخ به این سئوال که فارغ از قیمت مسکن این روزها بازار اجاره مسکن به گونه ای شده که املاکی ها عنوان می کنند که فایل اجاره موجود نیست گفت:امیدواریم که این نبود فایل اجاره برای این باشد که موجران با مستاجران تمدید کرده باشند اما اینکه فایل اجاره مسکن نیست خود می تواند در روزهای آینده و در فصل نقل و انتقالات خطرناک باشد.

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در فروردین ماه سال 99 نشان دهنده رشد به ترتیب معادل 28.7 و 31 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است و امیدواریم که دولت و وزارت راه و شهرسازی هر چه زودتر طرح ها و برنامه های خود را برای ساماندهی اجاره بهای مسکن عملیاتی کنند تا نرخ اجاره بها بیش از این مستاجران را تحت فشار قرار ندهد.

کد خبر: ۱۶٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha