۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
اختصاص ۳۸ هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین کود کشاورزی

اختصاص ۳۸ هزار میلیارد تومان یارانه برای تامین کود کشاورزی

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت برای افزایش میزان تولید و بهره برداری بیشتر، با وجود همه گرانی ها، قیمت کود کشاورزی را با اختصاص یارانه کاهش داده است.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در مراسم برداشت نخستین برنج مکانیزه کشور در روستای زاهدکلای شهرستان فریدونکنار، با اشاره به عرضه ارزان قیمت کود به کشاورزان گفت: در حال حاضر قیمت واقعی کودهای کشاورزی همچون پتاس، کیسه‌ای سه میلیون تومان است در حالی که این کود به قیمت کمتر از کیسه‌ای ۲۰۰ هزار تومان به کشاورز عرضه می‌شود.

مهاجر در ادامه افزود: دولت برای افزایش عملکرد زمین و کاهش هزینه‌های تولید کشاورزان، قیمت نهاده‌های دامی را بیش از ۴۵ درصد کاهش داده و به همین منظور برای تامین کودهای پتاس و فسفر بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کشت قراردادی برنج گفت : این نوع کشت برای کاهش هزینه‌های کشاورز و بهره مندی بیشتر از زمین، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است تا کشاورزان بدون توجه به هزینه و با استفاده از کارشناسان متخصص از کود بیشتری در جهت ارتقاء محصولات خود استفاده کنند.

مهاجر بر ضرورت بهره مندی بیشتر از زمین‌های کشاورزی تاکید کرد و افزود: متاسفانه بیش از ۷۰ درصد زمین‌های زراعی شمال کشور تنها ۳ ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالیکه لازم است با برنامه ریزی صحیح از این زمین‌ها برای کشت سبزیجات برگی استفاده شود و با توسعه مکانیزاسیون می‌توان کشت سبزیجات برگی را در ایام غیر از فصل زراعی برنج انجام داد و به کشورهای همسایه از جمله روسیه صادر کرد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی سپس به کشت هیبریدی برنج پرداخته و بر لزوم استفاده کشاورزی از کمک محققان در این زمینه برای تولید برنج هیبریدی و خودکفایی در تولید این محصول و همچنین امنیت غذایی کشور تاکید کرد.

مهاجر در پایان تصریح کرد: برنامه دیگری که باید در استان‌های شمالی انجام شود تسطیح اراضی و زهکشی است تا کشاورزان از آب کافی برای آبیاری مزارع برخوردار شوند و این مهم باید با کمک استانداران و نمایندگان محقق شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha