۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
رشد ۱۰۳ درصدی تجارت با ازبکستان
سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد

رشد ۱۰۳ درصدی تجارت با ازبکستان

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: در سال ۱۴۰۰ تجارت ایران و ازبکستان به ۵۱۷ میلیون دلار رسید؛ که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار، روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک همزمان با سفر رئیس مجلس کشورمان به ازبکستان درباره روابط تجاری دو کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۷۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار بین ایران و ازبکستان تبادل شد که در مقایسه با مدت مشابه ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

لطیفی افزود: سهم صادرات کشورمان به ازبکستان از این میزان تجارت ۷۱۴ هزار و ۴۹۱ تن کالا به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار بود که با رشد ۱۴۶ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به میزان واردات از ازبکستان گفت: ۶۲ هزار تن کالا پارسال به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار نیز از ازبکستان وارد کشورمان شده که درمقایسه با مدت مشابه ۲۶ درصد، افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک درباره کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان هم گفت: عمده‌ترین کالاهای صادراتی کشورمان به ازبکستان، لبنیات، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، قیر، روغن پایه، مواد معدنی، مواد پترو پالایشگاهی، مواد شیمیایی، محصولات بهداشتی، لوله و پروفیل، لوازم خانگی، پارچه، کف پوش، محصولات آهنی، ماشین آلات صنعتی و مبلمان از عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان هستند.

لطیفی درباره تجارت ایران با ازبکستان در سه ماه نخست امسال افزود : در فصل بهار امسال ۴۶ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار کالا از ایران به ازبکستان صادر شد و در این مدت ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار کالا از ازبکستان به ایران وارد شده است.

سخنگوی گمرک همچنین نخ، پنبه، ابریشم، پارچه، حبوبات، ارزن و کائولن را از جمله کالاهای اصلی واردات از ازبکستان برشمرد.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha