۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مهاجرت سرمایه گذاران بلای جان توسعه فارس شد| بومی ها در حال آبادانی استان‌های دیگر
گزارش بازار؛

مهاجرت سرمایه گذاران بلای جان توسعه فارس شد| بومی ها در حال آبادانی استان‌های دیگر

شیراز- برخوردهای نامناسب، سرمایه گذاران استان فارسی را به ناچار از استان خود فراری داده است و آنها اکنون به جای استان خودشان در حال سرمایه گذاری در سایر استان ها هستند.

بازار؛ گروه استانها: هیچ نسخه ای به اندازه سرمایه گذاری، شفادهنده و ناجی اقتصاد نیست و از همین رو سالهاست که شهرها برای توسعه خود به جذب سرمایه گذاران، محتاج بوده اند. سرمایه گذاری، منبع تحولات اقتصادی و اجتماعی یک جامعه است.

گره کور توسعه و پیشرفت در حوزه گردشگری، انرژی و بخش‌های دیگر استان فارس با جذب سرمایه گذار، باز می شود با این حال اما برخی سرمایه‌گذاران هنگام اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف با بروکراسی‌های سنگین اداری مواجه می شوند.

در واقع شواهدی وجود دارد که در فارس با سرمایه‌گذار، خوب برخورد نمی‌شود و در برخی شهرها و مناطق نیز اجازه اجرای بخشی از طرح های مدنظر به سرمایه گذاران داده نمی شود.

حتی بر اساس اظهارات یکی از اعضای سابق شورای شهر شیراز، گاهی شهرداری برای انتقال کابل برق از عرض خیابان که نیاز به حفاری داشته، هزینه های میلیاردی از سرمایه‌گذار مطالبه کرده و این مبلغ را بعدها پس از اعتراض به نصف کاهش داده است.

سرمایه‌گذارانی نیز قصد اجرای پروژه های بزرگ مقیاس در جنوب کلانشهر شیراز داشته‌اند که رفتارهای این چنینی، آنان را از استان فراری داده و باعث شده آنها سرمایه هایشان را به کیش و شهرهای دیگر ببرند.

نکته قابل تامل اینکه سرمایه‌گذارانی که زمینه اشتغال تعداد زیادی از مددجویان بهزیستی را فراهم کرده اند نیز از تیر و ترکش ها و سنگ اندازی ها در امان نمانده اند و بر اساس گفته‌های رئیس سابق کمیسیون تلفیق شورای شهر شیراز، برخی مواقع آنان حتی برای تامین برق مورد نیاز خود در اجرای پروژه‌ها، متوسل به خرید ژنراتور از خارج از کشور شده‌اند.

در واقع استان های دیگر در جذب سرمایه گذار، جدی هستند و برنامه‌های متعدد تدوین کرده‌اند اما آنطور که برخی نمایندگان فارس نیز اعتقاد دارند ما به راحتی سرمایه‌گذار را فراری می دهیم و با تصمیمات نادرست و سخت‌گیری‌های کاذب، راه را برای فرار آنان هموار می کنیم.

آتش تند تنگ نظری ها و برخوردهای خارج از روال با سرمایه گذاران!
آن طور که جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس به بازار گفته است اگر امروز فارس در مقایسه با سایر استان‌ها، وضعیت نامناسبی در جذب سرمایه گذار دارد، دلیل اصلی آن تندروی‌ها، برخی تنگ نظری ها و برخوردهای خارج از روال با بعضی واحدهای صنعتی است. زیر پای سرمایه‌گذار را خالی کردن به نفع فارس نیست و به باور قادری، همه سرمایه گذاران پس از فرار از استان، سرمایه‌های خود را به شهرهای دیگر یا کشورهای همسایه می برند.

مهاجرت سرمایه گذاران بلای جان توسعه فارس شد| بومی ها در حال آبادانی استان‌های دیگر

از دیدگاه این نماینده مجلس، سرمایه همچون آهویی است که هر جا مانع و مزاحمتی ببیند پا به فرار می‌گذارد و برای همین است که بخش عظیمی از سرمایه گذاران، سرمایه های خود را به ترکیه، امارات و کشورهای دیگر برده اند و آنجا را آباد کرده اند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، باور دارد که وقت ‌عمده ای از سرمایه‌گذاران در استعلام ها تلف می شود و سخت گیری ها، رفتارهای سلیقه‌ای و عدم شفافیت در مورد قوانین بیمه و مالیات نیز نتوانسته تولید را سرپا نگه دارد.

برخی فعالان بخش خصوصی از فارس، مهاجرت کرده اند و بزرگترین فعالیت های اقتصادی را در دیگر استان‌ها دنبال می‌کنند

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با «بازار» تاکید کرد که یکی از راه های رسیدن فارس به قله های شکوفایی در گروی بهره گیری از فرصت ها و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

بنابه گفته عزیزی، برخی فعالان بخش خصوصی از استان، مهاجرت کرده اند و بزرگترین فعالیت های اقتصادی را در دیگر استان‌ها دنبال می‌کنند.

از دیدگاه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، امنیت سرمایه‌گذاری به عنوان محوری ترین وظیفه دستگاه قضا باید توسط دادگستری فارس دنبال شود چرا که برای جذب سرمایه گذار در حوزه انرژی و سایر موارد، ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که متاسفانه بی‌تدبیری موجب فراری دادن آنها شده است.

مهاجرت سرمایه گذاران بلای جان توسعه فارس شد| بومی ها در حال آبادانی استان‌های دیگر

این نماینده مجلس بر این باور است که امروز باید سرمایه‌گذاران را حفظ و حمایت کرد، نه اینکه با نبود درک صحیح از نیازهای استان، آن ها را فراری داد. در اصل، همین بی‌تدبیری‌ها و نبود درک صحیح از نیازها و اولویت هاست که سرمایه‌گذاران فارس را به سمت سرمایه‌گذاری در استان‌های دیگر کشانده است.

به گفته این نماینده مجلس، مدیران استانی ضمن حمایت همه جانبه باید بستر حضور سرمایه‌گذاران در استان را فراهم کرده و از ایجاد موانع، پرهیز کنند.

عزیزی اعتقاد دارد با پشتیبانی و حمایت از سرمایه گذاران و راه گشایی مسیر آنان، باید زمینه بازگشت کسانی که به دلیل بی مهری ها و کم مهری‌ها، استان را ترک کرده‌اند فراهم شود تا آنان دوباره با اعتماد و نگاه دوراندیشانه به آینده فارس، بستر پیشرفت استان را فراهم و مهیا کنند.

بنا به تاکید نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، استان فارس فرصت ها و ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های انرژی، پالایشگاهی، آزادراهی، بزرگراهی، پتروشیمی و ... دارد که می توان با جذب سرمایه گذار و بهره گیری از بخش خصوصی به نتایج مثبت رسید.

سزاوار نیست سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در استان های دیگر سرمایه‌گذاری کنند و استان را مهیای بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های خود نبینند

عزیزی تاکید کرد که سزاوار نیست سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در استان های دیگر سرمایه‌گذاری کنند و استان را مهیای بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های خود نبینند.

حمایت از بخش خصوصی به معنای برخورد نکردن با رانت‌خواری و مظاهر فساد نیست
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است در وضعیت کنونی، بهارستانی ها، قوه قضاییه و مدیران استان باید درک صحیحی از جامعه ایجاد کنند و حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار قرار دهند.

البته عزیزی به این نکته نیز اشاره کرد که پشتیبانی از بخش خصوصی به معنای برخورد نکردن با رانت‌خواری و مظاهر فساد نیست.

بنابه تاکید او این دو مسئله از هم منفک هستند و همانطور که مسئولان وظیفه دارند با بسترهای فساد و رانت خواری مبارزه کنند به همان اندازه نیز وظیفه توسعه پیشرفت، آبادانی، رضایتمندی و رفاه مردم را دارند.

به عقیده این نماینده مجلس، پیشرفت و توسعه فارس در سایه حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران توانمند، میسر می‌شود.

عزیزی در عین حال تاکید کرد: برخی سرمایه‌گذارانی که مدت‌ها از استان، دور بوده اند برای سرمایه گذاری در فارس اعلام آمادگی کرده‌اند که البته ماندگاری آنها در گرو حمایت های همه جانبه مدیران، مسئولان و ارکان استان است. در واقع تعدادی از سرمایه‌گذاران تأکید کرده اند در صورتی که بسترهای لازم برای حضور آنها مهیا باشد و برخی موانع رفع شود حاضر به بازگشت و هزینه کرد سرمایه خود در استان هستند.

در هر حال این روزها طرح ها و برنامه هایی در فارس، زمینگیر شده که گره تمام آنها به دست سرمایه گذار و بخش خصوصی باز می شود. مسئولان ارشد استان باید راه را برای جذب سرمایه گذار، هموار کنند تا سخت گیری ها، رفتارهای سلیقه ای و سنگ اندازی ها، مانع فعالیت و فرار آنان نشود.

سرمایه گذاری پیشران توسعه اقتصادی در هر جامعه ای به حساب می آید و متولیان امر باید با در نظر گرفتن این موضوع، موانع پیش روی متقاضیان این حوزه را بردارند تا روند توسعه اقتصادی در استان فارس با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی سریع تر دنبال شود.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha