۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
 ارزش اقتصادی ۲۰ هزار میلیارد تومانی محصولات کشاورزی مازندران/ واردات برنج محدود شود
در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح شد

ارزش اقتصادی ۲۰ هزار میلیارد تومانی محصولات کشاورزی مازندران/ واردات برنج محدود شود

ساری - دبیر شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی در مازندران ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی وبرنج استان را سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان بیان کرد.

عبداله مهاجر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مازندران بیشترین سطح زیر کشت برنج را دارد و با داشتن ۲۱۴ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول را در تولید برنج دارد، گفت: سالانه ۹۰۰ هزار تن برنج در استان تولید می شود.

وی میزان تولید شلتوک استان در سال قبل را هزار و ۴۲۸ تن بیان کرد و گفت: رکورد تولید شلتوک پس از دو دهه در استان شکسته شده است.

وی با بیان اینکه سالانه سه میلیون تن مورد نیاز در کشور است، اظهار داشت: در صورت استمرار تولید، نیاز به واردات برنج نیست و باید جلوگیری شود.

مهاجر با عنوان اینکه مازندران با داشتن ۲.۵ درصد سطح اراضی کشاورزی سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی ایجاد می کند، افزود: در حال حاضر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود که مازندران، خوزستان و گیلان رتبه های اول تا سوم را دارند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران به نیاز حدود ۸۰۰ هزار تنی کشور به واردات برنج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واردات برنج با ارز چهار هزار و 200 تومانی انجام می شود اما در بازار مصرف شاهد هستیم هر کیلوگرم برنج هندی به قیمت بیش از هشت هزار تومان به فروش می رسد که سود ناشی از آن به جیب دلالان و واسطه ها می رود.

وی یادآور شد: این درحالی است که علی رغم خوداتکایی سالانه مقادیر زیادی برنج به کشور وارد می شود و برای کاهش حباب قیمت در بازار برنج وارداتی باید در زمره ارز نیمایی قرار گیرد و واردات برنج با نظارت بیشتری انجام شود.

مهاجر تصریح کرد: همچنین برای حمایت از تولید داخلی باید واردات برنج به مدت پنج ماه از مردادماه به بعد با اعلام جهاد کشاورزی محدود شود.

کد خبر: ۱۶٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha