۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
فعالان اقتصادی باید مالیات منصفانه دولت را پرداخت کنند
رئیس سازمان امور مالیاتی:

فعالان اقتصادی باید مالیات منصفانه دولت را پرداخت کنند

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: بانک مرکزی با مقابله با پولشویی و قاچاق و خرید و فروش ارز و فرار مالیاتی سلامت نظام اقتصادی و فضای کسب و کار را تضمین می‌کند.

به گزارش بازار، با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در رسانه ملی موضوع مالیات‌های کسب و کار بررسی شد.

بر اساس این گزارش داوود منظور در این برنامه در پاسخ به این سوال که سازمان امور مالیاتی از فعالیت‌های کارت به کارت‌ها مردم هم مالیات می‌گیرد گفت: ما بعنوان دستگاه مالیاتی از پایه‌های فعالیت‌های اقتصادی مالیات می‌گیریم نه هر پولی که از یک حساب به حساب دیگر منتقل شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: یعنی آن چه بعنوان نشان دهنده فروش، کسب درآمد و نهایتاً براساس آن سود خالص یک فعالیت باشد مشمول مالیات می‌شود.

وی گفت: ما چیزی به این نام نداریم که بگوییم که از پوز مالیات می‌گیریم یا از کارت به کارت مالیات می‌گیریم یا از گردش حساب بانکی مالیات می‌گیریم. این‌ها واژه‌های نادرستی است. از این‌ها بعنوان قرینه و نشانه کسب و کار استفاده می‌کنیم به این معنی که اگر ببینیم یک کسی واریز به پوز اش یک عدد خیلی بالایی است، این قاعدتاً یک فعال اقتصادی است. این فعال اقتصادی باید بیاید و اظهارنامه بدهد. ما تا آخر تیرماه فرصت دادیم که هم فعالان حقیقی، مشاغل هم اشخاص حقوقی اظهارنامه عملکرد سال گذشته خودشان را ارائه کنند. یک فعال اقتصادی اگر فعالیت داشته باشد و به ما گزارش نکند و ما از گردش حساب‌های او پی ببریم به اینکه یک کسب و کاری انجام داده و به درآمد بالایی دست پیدا کرده، مثلاً یک کسی را در آمار داریم که ایشان پوز داشته است واریز به پوز او در سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان بوده در معاملات و هنوز به ما اظهارنامه نداده است یک فرد حقیقی. براساس این آمار ما سراغش می‌رویم نه تنها بعنوان دریافت مالیات، بلکه بعنوان پولشویی و فرار مالیاتی و کتمان درآمد و نه تنها مالیات از او دریافت می‌شود، بلکه مشمول جرم کیفری هم می‌شود. من از این برنامه می‌خواهم استفاده کنم و هشدار بدهم به عزیزانی که فعال اقتصادی هستند که بسیار برایمان محترم هستند در صنف‌های مختلف الان بالغ بر ۱۵۰ فعال اقتصادی داریم که این‌ها بالای ۱۰۰ میلیارد تومان واریز به پوز داشتند واریز به پوز پول قرض الحسنه که نیست، کسی که به حساب پوز اش بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان واریز شده که کم هم نیست این تعداد، حداقل الان ۱۵۰ نفر جلوی من است در لوازم خانگی، موبایل فروش، آژانس مسافرتی، طلای آب شده مواد غذایی داریم حتی یک سبزی فروش سیار در جنوب تهران با این عنوان پوز گرفته ۱۰۰ میلیارد تومان واریز به پوز اش شده است. اینکه نمی‌تواند بگوید که خانه فروخته ام پول اش به حساب پوز ام واریز شده است.

منظور در خصوص ملاک و معیار تشخیص مبالغی که در حساب‌ها یا کارت‌های مردم جابجا می‌شود گفت: مثلا کسی که خانه می‌فروشد وجه آن را به پوز واریز نمی‌کند. عزیزانی که تا الان اظهارنامه ندادند مخصوصاً کسانی که تراکنش پوز آن‌ها بالا است حتماً مراجعه کنند و اظهارنامه بدهند که اگر بدهند طبیعی است ما طبق دستورالعمل‌ها و صورت‌های مالی که داریم با توجه به حساب درآمدی و هزینه‌ها مردم مالیات را محاسبه می‌کنیم به درآمد مشمول مالیات می‌رسیم یکسری معافیت‌هایی دارند که اعمال می‌کنیم ونسبت به مابقی طبق شرایط قانون مالیات را محاسبه می‌کنیم.

تا الان ما ورود به کارت به کارت نکردیم. برای ورود به آن اولاً نیاز به دستورالمعل داریم که بانک مرکزی منتشر می‌کند ما با بانک مرکزی توافق کردیم که تا حدود ۱ ماه آینده یک دستورالعملی را منتشر می‌کنند در این دستورالعمل حساب‌های شخصی و تجاری از همدیگر تفکیک می‌شود حساب شخصی یعنی حسابی که شما برای کارهای روزمره استفاده می‌کنید یا خانه‌ای که فروخته اید پول را به آن حساب واریز می‌کنید، حساب‌های تجاری یعنی حسابی که شما برای کسب و کار از آن استفاده می‌کنید. یک کسی می‌آید و می‌گوید که من حسابم شخصی است و ما هم می‌پذیریم بعنوان حساب شخصی بانک مرکزی این را علامت گذاری می‌کند و به ما اعلام می‌کند و حساب تجاری را علامت گذاری می‌کند و به ما اعلام می‌شود. تشخیص آن بانک مرکزی انجام می‌دهد با این معیاری که می‌گویم؛ دو راه برای تشخیص دارد یکی اینکه خود من و شما حساب مان را مشخص می‌کنیم بانک مرکزی در دستورالعمل خود اعلام خواهد کرد که افراد مراجعه می‌کنند حساب‌های تجاری شان را به بانک مرکزی معرفی می‌کنند حالا اگر کسی مراجعه نکرد، ولی از حساب شخصی اش استفاده تجاری کرد، یک معیاری بانک مرکزی گذاشته است که اگر تعداد دفعات واریز به یک حساب در ماه از یک عددی بالاتر رود، بعنوان مثال بیش از ۱۰۰ مرتبه واریز به کارت، این مشکوک به تجاری بودن است. بانک مرکزی این‌هایی که در یک ماه بعنوان مثال بیش از ۱۰۰ بار به حساب شان کارت به کارت می‌شود و واریز می‌شود این را بعنوان یک حساب مشکوک به تجاری به ما معرفی می‌کنند یا از یک مبلغی بالاتر در ماه. مثلاً کسی است که در ماه یک مبلغ بالایی مثلاً بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به حساب اش واریز می‌شود اگر یک بار یا دوبار شود طبیعی است، ولی کسی که ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به حساب اش واریز می‌شود مشکوک به تجاری می‌شود. این‌ها همه مثال است، چون معیار را بنده تعیین نمی‌کنم. این‌ها را بانک مرکزی به ما معرفی می‌کند و ما این فرد را احضار می‌کنیم از او سؤال می‌کنیم که بفرمایید این پول بابت چه بوده است می‌گوید فرضاً این ماه این اتفاق افتاده، ماه بعد این اتفاق دوباره می‌افتد دوباره از او سؤال می‌کنیم، پی بردن به آن خیلی کار ساده‌ای است. امروز در دنیای الکترونیک و در دنیای بانکداری مدرن هر کسی هر اتفاقی که انجام دهد قطعاً یک جایی خودش را نشان می‌دهد ما می‌رویم سراغ آن نشانه‌ها که ما را هدایت می‌کند که کجا فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در ادامه با رد اینکه این شیوه تعیین مالیات مردم را تشویق به خروج سرمایه از بانک و تبدیل آن به سکه و ارز یا خرید ملک و زمین می‌کند گفت: مردم نمی‌توانند سرمایه‌های خودشان را به راحتی خارج کنند بروند سکه و زمین بخرند اصلاً مطمئن باشید چنین کششی هیچ جایی وجود ندارد. ما کسب و کارها را کنترل می‌کنیم. ممکن است پول برود به سکه و طلا، این اصلاً امکان پذیر نیست. افراد می‌خواهند با پول شان کار کنند. شما یک جریان زاینده ثروت دارید. کسی که طلای آب شده می‌خرد بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در سال پیش فروش داشته که ما آمار آن را داریم این پول اش را راکت نمی‌کند در زمین. اینجوری نیست جریان اقتصادی جریان زاینده است. کسب و کار دائماً درحال خرید و فروش هستند. جایگزین برای پول در اقتصاد وجود ندارد آخر همه فعالیت ها، یکی از نشانه هایمان کنترل حساب‌ها است و این ابتکار من نیست و این کاری است که دنیا انجام می‌دهد در تمام دنیا اگر کسی یک مبلغ کوچک پولی را از حسابی به حساب دیگر جابجا می‌کند باید پاسخگو باشد این جابجایی بابت چه انجام شده است این یعنی قواعد پولشویی در دنیا، نمی‌شود پول‌های بزرگی را جابجا کنید و کسب و کار کنید البته ما بعنوان مالیات ورود می‌کنیم بخش‌های دیگری هستند در نظام اقتصادی آن‌ها از دید اختلال اقتصادی به مسئله نگاه می‌کنند اگر کسی فعالیت غیر قانونی انجام می‌دهد آن‌ها را شناسایی می‌کنند آن بحث دیگری است که بحث قاچاق است که دیگران کنترل می‌کنند اینکه ما کنترل می‌کنیم درآمدزایی افراد است افراد براساس درآمدزایی شان می‌بایست مالیات منصفانه حق دولت را پرداخت کنند.

وی همچنین با بیان اینکه: نظام بانکی حاکمیت کشور است و حاکمیت کشور در همه موضوعات مداخله می‌کند تاکید کرد، سلامت نظام اقتصادی کشور توسط نظام بانکداری بانک مرکزی کنترل می‌شود. قطعاً بدانید بانک مرکزی وظیفه اش همین است. بی اعتمادی به چه معنی است مگر ما از دولت امین‌تر برای مردم داریم ما امین مردم هستیم. بله ممکن است ۱۰۰ هزار نفر یا ۵۰۰ هزار نفر نخواهند که حاکمیت نسبت به فعالیت آن‌ها مداخله داشته باشد، ولی ما بعنوان حاکمیت از طرف مردم به اعتبار اینکه مسئولیت داریم که حقوق مردم و حقوق دولت را استیفا کنیم قطعاً بدانید همه جاهایی که اطلاعاتی وجود داشته باشد که نشان دهنده درآمد باشد و کتمان درآمد صورت بگیرد ما بعنوان نظام مالیاتی مکلف به ورود هستیم این‌ها یعنی ثبات در اقتصاد یعنی پیام ثبات به جامعه و پیام آرامش به جامعه مردم می‌دانند یک عده‌ای هستند در بانک مرکزی که پولشویی و قاچاق و خرید و فروش ارز و فرار مالیاتی را کنترل می‌کنند این یعنی یک نظام اقتصادی سالم و فضای کسب و کار مناسب برای همه مردم.

کد خبر: ۱۶۱٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha