۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
بحران بزرگ انرژی در انتظار اقتصاد دنیا است| زمستان سخت اروپا
رییس آژانس بین المللی انرژی هشدار داد

بحران بزرگ انرژی در انتظار اقتصاد دنیا است| زمستان سخت اروپا

فاتیح بیرول، رییس آژانس بین المللی انرژی تاکید کرد که بحران بزرگ انرژی در پیش است و اروپا زمستان بسیار سختی را در پیش رو خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: بحران در بازار انرژش دنیا از زمانی بالا گرفت که درگیری روسیه و اوکراین شروع شد. این بحران سبب شد تا قیمت نفت بعد از یک دوره طولانی دوباره سه رقمی شود.

حال رییس اژانس بین المللی انرژی در مورد ابعاد وسیع این بحران و احتمال بزرگترین شدن دامنه بحران در ماه های آتی صحبت می کند. او در اجلاس انرژی برگزار شده در سیدنی گفت: «تا کنون بحرانی به بزرگی بحران کنونی در بازار انرژی تجربه نشده بود. این بحران بسیار عمیق است و پیچیدگی های زیادی دارد. به همین دلیل است که نمی توانیم انتظار داشته باشیم این بحران به این زودی ها برطرف شود و اقتصاد دنیا بتواند از تبعات منفی آن در امان بماند.»

فایتح بیرول، رییس آژانس بین المللی انرژی افزود: «از فوریه سال جاری جرقه اصلی و اولیه این بحران زده شد. درگیری روسیه و اوکراین بازار انرژی دنیا را درگرگون کرد زیرا روسیه بزرگترین تولید کننده نفت و گاز طبیعی در دنیا است. این کشور بزرگترین صادرکننده انرژش در دنیا است و نقشی مهم در بازار کالاهای اساسی ایفا می کند. افزایش قیمت منابع انرژی باعث شد تا هزینه بنزین افزایش یابد، هزینه برق صنایع و هزینه تامین انرژی مورد نیاز خانوارها رشد کند و فشارهای تورمی زیادی در جهان به وجود بیاید. این بحران بستر را برای اعتراضات مردم در سریلانکا و افریقا فراهم کرد و نه تنها اقتصاد کشورها بلکه جوامع را هم وارد بحران و تنش کرد.»

البته انتظار می رود این تحولات زمینه را برای کاهش وابستگی به انرژی های فسیلی در دنیا فراهم کند و روند گذر از اقتصاد وابسته به منابع فسیلی به منابع احیا شدنی را تسریع کند.

بیرول در این مورد گفت: «بعد از بحران انرژی دهه ۱۹۷۰ و فزایش شدید قیمت انرژی در دنیا، استفاده از منابع احیا شدنی انرژی در دنیا آغاز شد و مطالعه در مورد افزایش بهره وری مصرف انرژی در صنایع و تجهیزات خانگی بیشتر شد. در نتیجه این بحران بود که امروزه مصرف انرژی در تجهیزات و وسایل خانه کاهش یافته است. بدون شک بحرانی که این روزها درگیر آن هستیم آبستن تحولات بزرگتری برای بازار انرژی دنیا خواهد بود. انتظار می رود به کار گیری سیاستهای دولتی برای مقابله با مصرف بیش از حد منابع انرژی افزایش یابد و سرعت گذر از اقتصاد کنونی به سمت اقتصاد کم کربن افزایش یابد. باید توجه داشت این دوره گذر می تواند هزینه هایی را نیز به اقتصاد تحمیل کند به عنوان مثال قانون مالیات بر کربن در سطح ملی و بین المللی استفاده خواهد شد.»

این سخنرانی در شرایطی انجام شد که تامین امنیت عرضه انرژی در دنیا به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. این چالش برای کشورهای اروپایی که بیشترین حجم از گاز طبیعی مورد نیازشان را از روسیه وارد می کردند بیش از دیگر کشورهای دنیا محسوس است و به همین دلیل است که افزایش هزینه های مصرف سوخت و تامین گرمایش در خانه ها به مساله ای بسیار مهم و جدی تبدیل شده است.

رییس آژانس بین المللی انرژی در انتهای سخنانش تاکید کرد که اروپا زمستان سختی در پیش رو خواهد داشت زیرا امیدی به پایان یافتن درگیری ها نیست و دامنه تحریم های وضع شده علیه روسیه هم بسیار وسیع است. به همین دلیل تامین عرضه انرژی برای اروپا یک چالش بزرگ و جدی خواهد بود.

کد خبر: ۱۶۱٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha