۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
ثبات قیمت نفت در پی نگرانی از افزایش کرونا در چین

ثبات قیمت نفت در پی نگرانی از افزایش کرونا در چین

قیمت نفت در معاملات روز گذشته، دوشنبه، تغییر چندانی نداشت؛ زیرا بازارها در پی دلیل آزمایش انبوه COVID-۱۹ در چین و کاهش انتظارات در بخش تقاضا، عرضه‌های محدود نفت را متعادل کرده‌اند.

به گزارش بازار، روز گذشته، معاملات آتی برنت ۰.۰۷ درصد افزایش یافت و با ۱۰۷ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه به کار خود پایان داد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۰.۶۷ درصد کاهش به ۱۰۴.۰۹ دلار در هر بشکه رسید.

به نظر می‌رسد فدرال رزرو ایالات متحده به افزایش نرخ‌های بهره ادامه دهد و این در حالی است که تمایل سرمایه‌گذاران به معاملات آتی بورس کالای نیویورک (NYMEX) به پایین‌ترین حد خود از اکتبر ۲۰۱۵ رسیده و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران تمایل به دادوستد دارایی‌های پرریسک را کاهش دادند.

هفته گذشته، سفته بازان نفت، معاملات آتی و اختیار معامله خالص خود را در NYMEX و بورس بین قاره ای به پایین ترین حد خود از آوریل ۲۰۲۰ کاهش دادند.

بازار نفت در اوایل جلسه امروز، سه‌شنبه، تحت تاثیر اخباری بود مبنی بر اینکه چین اولین مورد خود را از نوع بسیار قابل انتقال Omicron در شانگهای کشف کرد که این موضوع می‌تواند منجر به دور دیگری از آزمایش انبوه شود که به تقاضای سوخت آسیب می رساند.

Investec Risk Solutions در یادداشتی گفت: «ترکیب نگرانی‌های مربوط به کندی اقتصاد جهانی و شیوع مجدد کووید به سختی می‌تواند تأثیر جدی در بازار نفت بگذارد.»

همچنین، ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای دیگر، افزایش یافته که نشان می‌دهد ارزش دلار به بالاترین حد خود از اکتبر ۲۰۰۲ تاکنون رسیده است. دلار قوی‌تر با گران‌تر کردن سوخت برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد.

با هشدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه تحریم‌های بیشتر می‌تواند منجر به عواقب "فاجعه بار" در بازار جهانی انرژی شود، بازار همچنان درباره برنامه‌های کشورهای غربی برای محدود کردن قیمت نفت روسیه نگران است.

جی پی مورگان گفت: بازار بین نگرانی از توقف احتمالی عرضه روسیه و رکود احتمالی گرفتار شده است.

او ادامه می‌دهد: کاهش ۳ میلیون بشکه‌ای در روز، اقدام تلافی جویانه در صادرات نفت روسیه یک تهدید معتبر است و در صورت تحقق، قیمت نفت خام برنت را به حدود ۱۹۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند.

این در حالی است که همچنان ابهاماتی درباره اینکه چه مدت نفت خام بیشتری از قزاقستان از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) جریان خواهد داشت، باقی مانده است.

عرضه در این خط لوله که حدود یک درصد نفت جهانی را حمل می کند تا کنون ادامه داشته است و دادگاه روسیه حکم قبلی مبنی بر تعلیق عملیات در آنجا را لغو کرد.

کد خبر: ۱۶۱٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha