۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۶
عملکرد نامطلوب وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ارائه تسهیلات جهش تولید مسکن
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

عملکرد نامطلوب وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ارائه تسهیلات جهش تولید مسکن

نیکزاد، نایب رئیس مجلس گفت: عملکرد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ارائه تسهیلات مسکن شهری و روستایی تقریبا بسیار نامطلوب بوده است.

به گزارش بازار، در نشستی که امروز نایب رئیس مجلس با مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و چند بانک دیگر داشت، نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن بررسی شد. نایب رئیس مجلس گفت که عملکرد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ارائه تسهیلات مسکن شهری و روستایی تقریبا بسیار نامطلوب بوده است.

نیکزاد گفت: بانک‌ها از وزارت راه و شهرسازی گلایه داشتند که افراد دارای شرایط دریافت تسهیلات را در سامانه اش معرفی نکرده است.

بر اساس این قانون، در سال اول اجرا باید تسهیلات پرداختی نظام بانکی که به بخش مسکن اختصاص داده می‌شود، از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کمتر نباشد.

در گزارشی که علی نیکزاد از نشست امروز داد، برای ساخت مسکن روستایی بیش از ۸۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده شده است.

با این حال به دستور رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه باید تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۵ درصد را به جای سود ۱۸ درصد، با یارانه تضمین می‌کرده، اما به گفته نایب رئیس مجلس، تاکنون پرداخت نشده است.

پیشتر برخی نمایندگان از اینکه مردم در حوزه انتخابیه آن‌ها توان پرداخت آورده ساخت مسکن را ندارند، انتقاد کرده بودند. آقای فیروزی عضو کمیسیون عمران مجلس گفته بود "اقشار کم درآمد توان تأمین آورده اولیه طرح نهضت ملی مسکن را ندارند که برخلاف هدف این طرح، یعنی خانه‌دار کردن این قشر است. "

او همچنین خواستار تدبیر دولت برای تأمین آورده اولیه اقشار کم درآمد و استفاده از تسهیلات با سود و بازپرداخت مناسب شده بود.

قانون جهش تولید مسکن می‌گوید دولت باید در چهار سال ابتدایی اجرای این قانون سالانه به طور متوسط، حداقل یک میلیون واحد مسکونی عرضه کند.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس گفت که در نشست امروز، مسئولان خواستار ساماندهی سامانه وزارت راه و شهرسازی شده اند تا اقدام جدی در مورد آورده متقاضیان انجام شود و پروژه‌ها نیمه تمام باقی نمانند.

او همچنین از برگزاری زودهنگام جلسه‌ای خبر داد که در آن، مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گزارش عملکردشان را از پارسال تا ۳ ماهه اول امسال در مورد نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن به مجلس ارائه دهند.

کد خبر: ۱۶۱٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      1 0
      بدبخت روستاییان کردند با اون قول هوایی که در این چند ماهه دادن .همش دروغ